Gå til innhold

Barn med superhørsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt satt ut..

Datteren vår på 9 har alltid snappet opp mange detaljer, og virker ganske var. Men ikke slik at det plager henne i hverdagen.

Vi var i familiebesøk i går. Det var bare oss to og bestemor som var der. Helt stille.. heeelt stille, liksom :) Og plutselig så ble datteren min helt frustrert, holdt seg for ørene, og ropte: "Kan noe skru av den forferdelige lyden?" Jeg sa, som sant var, at jeg ikke kunne høre noen lyd.. Hun ble litt engstelig og sa: "Det er jo en kjempehøy gresshoppelyd her.. det høres ut som om gresshoppen står inne i hodet mitt..

Jeg ble kjempebekymret, trodde rett og slett at det hadde tippet over for henne.. lyder i hodet, liksom..

Så viser det seg at bestemor har en muse skremmer, en sånn elektrisk sak som står plugget i veggen og sender ut signaler - som høres ut som gresshopper.. Den sender ut signaler i frekvens på en frekvens som ligger på rundt 30.000 hertz... det er visst Ultralyd..

Da vi skrudde den av var det til stor lettelse for henne, og hun klarte å konsentrere seg om samtalen igjen.

Dette kan jo høres ut som autisme, ser jeg, men det er ikke noe annet som tilsier at hun er i autismespekteret..

Hun elsker å være på konserter og fornøyelsesparker, ser mye skjer. Selv om hun av og til kan bli litt sliten når det står på så tar det ikke lang tid før hun vil på konsert igjen.

Jeg syns bare dette var veldig merkelig! Men det er kanskje vanlig?

Anonymkode: 52e99...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en jente som er veldig var på lyder. 

Hun er også var på lukter og inntrykk. Ikke sånn at det hemmer henne, hun er veldig gjerne med i fornøyelsesparker, konserter o.l hun også, men jeg ser at hun blir litt mer sliten av det enn søsknene sine og trekker seg tilbake for litt rolig alenetid etter bråkete aktiviteter. 

Hun er kanskje litt sensitiv og følsom av personlighet. 

Men hun reagerer da også veldig på lyder, særlig skarpe lyder som hundebjeff o.l virker det som nesten gjør fysisk vondt gir henne, hun holder seg for ørene.. 

Har aldri opplevd slike høyfrekvente lyder som du beskriver da, så det vet jeg ikke om hun reagerer på 

Anonymkode: eb6d3...30d

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble litt satt ut..

Datteren vår på 9 har alltid snappet opp mange detaljer, og virker ganske var. Men ikke slik at det plager henne i hverdagen.

Vi var i familiebesøk i går. Det var bare oss to og bestemor som var der. Helt stille.. heeelt stille, liksom :) Og plutselig så ble datteren min helt frustrert, holdt seg for ørene, og ropte: "Kan noe skru av den forferdelige lyden?" Jeg sa, som sant var, at jeg ikke kunne høre noen lyd.. Hun ble litt engstelig og sa: "Det er jo en kjempehøy gresshoppelyd her.. det høres ut som om gresshoppen står inne i hodet mitt..

Jeg ble kjempebekymret, trodde rett og slett at det hadde tippet over for henne.. lyder i hodet, liksom..

Så viser det seg at bestemor har en muse skremmer, en sånn elektrisk sak som står plugget i veggen og sender ut signaler - som høres ut som gresshopper.. Den sender ut signaler i frekvens på en frekvens som ligger på rundt 30.000 hertz... det er visst Ultralyd..

Da vi skrudde den av var det til stor lettelse for henne, og hun klarte å konsentrere seg om samtalen igjen.

Dette kan jo høres ut som autisme, ser jeg, men det er ikke noe annet som tilsier at hun er i autismespekteret..

Hun elsker å være på konserter og fornøyelsesparker, ser mye skjer. Selv om hun av og til kan bli litt sliten når det står på så tar det ikke lang tid før hun vil på konsert igjen.

Helt normalt.

Barn og unge hører høyfrekvente lyder som vi er for gamle til å oppfatte lengre. Noen har også bare bedre hørsel eller er mer sensitive for enkelte lyder. Har ingenting med autisme å gjøre.

Anonymkode: 85984...59f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt.

Barn og unge hører høyfrekvente lyder som vi er for gamle til å oppfatte lengre. Noen har også bare bedre hørsel eller er mer sensitive for enkelte lyder. Har ingenting med autisme å gjøre.

Anonymkode: 85984...59f

Godt å høre 😊 Ingen av de andre barna i familien har reagert på denne lyden, så det var det som gjorde meg litt nervøs 😊

Jeg var bare så utrolig glad for at det faktisk var en reell lyd der, og ikke noe hun innbilte seg! 

HI

Skrevet

Ja, jeg var slik da jeg var liten. Jeg kunne høre hundefløyter selv om det bare er hunder som kan høre dem.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble litt satt ut..

Barn hører lyder i frekvenser vi voksne ikke hører. 

Anonymkode: a0e2d...31a

Skrevet

Sånn museskremmer hørte jeg også da jeg var liten. Det gikk over 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...