Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Hei, jeg har tenkt lenge å bli lege. I Norge har jeg null sjangs, da tenker jeg å studere i utlandet, som feks i Bjørknes.... jeg vet at jeg må betale noe med 80 000,- for å komme inn i Oslo. Men spørmålet er da: må jeg betale andre året for å komme inn i utlandet? Leste en plass at man må betale rundt 200 000,- hvert år, så da blir det jo rundt 1 000 000,- og det er jo skamsdyrt!!! fungere det sånn, eller har jeg forstått feil? Har dere som har studert i utlandet betalt for hver eneste år? Håper jeg virkelig har forstått feil... Anonymkode: 58905...031
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Min svoger betalte rundt 150 000 per år i England. Det er ikke så mange land i verden hvor utdanning nesten er gratis, slik som i Norge. Anonymkode: f6ed9...dbb
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 Ojjj, nja du har nå rett. Men når man har bodd så lenge i Norge, er det vanskelig å venne seg til annet, blir som et lite sjokk.... HI Anonymkode: 58905...031
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2017 #4 Skrevet 6. juli 2017 Kontakt ANSA, de kan svare på mye av det du lurer på http://www.ansa.no/medisin Anonymkode: cef1d...fef
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2017 #5 Skrevet 6. juli 2017 I Polen er der vel bare 115 000 per år? Anonymkode: f6ed9...dbb
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2017 #6 Skrevet 6. juli 2017 Ok, da har jeg fått svar på det, takk. Men så lure jeg på noe annet: jeg har ei datter som er akkurat er ferdig med vg1,hun ønsker også å bli lege, så hun har da tenkt å ta privatist eksamen nå til høst for å forbedre karakterene sine fra vg1. Når hun søker i Norge kommer hun i ordinær eller sekundærkvote? Anonymkode: 58905...031
Elisun Skrevet 6. juli 2017 #7 Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok, da har jeg fått svar på det, takk. Men så lure jeg på noe annet: jeg har ei datter som er akkurat er ferdig med vg1,hun ønsker også å bli lege, så hun har da tenkt å ta privatist eksamen nå til høst for å forbedre karakterene sine fra vg1. Når hun søker i Norge kommer hun i ordinær eller sekundærkvote? Anonymkode: 58905...031 Tror man må søke rett fra vgs fornå søke med ordinært vitnemål og der er poenggrensen lavere. Ved å vente 1 år blir poenggrensen en del høyere og det blir vanskeligere for henne å komme inn. I tillegg har hun heller ikke alderspoeng
Elisun Skrevet 6. juli 2017 #8 Skrevet 6. juli 2017 4 minutter siden, Elisun skrev: Tror man må søke rett fra vgs fornå søke med ordinært vitnemål og der er poenggrensen lavere. Ved å vente 1 år blir poenggrensen en del høyere og det blir vanskeligere for henne å komme inn. I tillegg har hun heller ikke alderspoeng Må rette på meg selv. Så lenge søkeren ikke fyller 21 i opptaksåret så blir hun vurdert til førstegangs vitnemål. Ordinær kvote. 😊 Så er hun 19 i år så kan hun ta privatist eksamner nå til høst og til vår og søke seg inn med ordinærkvote høsten 2018. Høsten 2019 er det året hun fyller 21 og vil da være kvote 2!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2017 #9 Skrevet 6. juli 2017 takk for svar, så hun kan forbedre karakterene sine så mye hun vil, før hun fyller 21 år? Anonymkode: 58905...031
Elisun Skrevet 6. juli 2017 #10 Skrevet 6. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: takk for svar, så hun kan forbedre karakterene sine så mye hun vil, før hun fyller 21 år? Anonymkode: 58905...031 Ja det kan hun 😊 Men som jeg skrev så har hun jo kun i høst og til våren å gjøre det på 😊For hun må søke høyere utdanning høsten 2018 om hun fyller 21 år i 2019 for å bli vurdert med ordinært vitnemål 👍🏻
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 7 timer siden, Elisun skrev: Ja det kan hun 😊 Men som jeg skrev så har hun jo kun i høst og til våren å gjøre det på 😊For hun må søke høyere utdanning høsten 2018 om hun fyller 21 år i 2019 for å bli vurdert med ordinært vitnemål 👍🏻 Har du kilder på det? For ung.no sier at har man tatt opp fag vurderes de kun med i ordinær kvote. Førstegangs vitnemål er et førstegangs vitnemål, tross alt. Hi, jeg ville vært kildekritisk og sett steder du kan stole på, feks samordna opptak. Eller at jenta tar kontakt med studieveileder. https://www.ung.no/utdanning/houtd/3020_Førstegangsvitnemål_og_ordinær_kvote_-_for_opptak_på_videre_studier.html Anonymkode: cef1d...fef
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Skrevet 7. juli 2017 På 6.7.2017 den 7.32, Anonym bruker skrev: I Polen er der vel bare 115 000 per år? Anonymkode: f6ed9...dbb Polen er ikke anbefalt lenger, og jeg trodde denne regelendringen gjaldt andre land også jeg? https://www.aftenposten.no/norge/Advarer-mot-a-ta-legeutdanning-i-Polen-573811b.html Anonymkode: 8882b...8fa
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Skrevet 7. juli 2017 Jeg har studert medisin i Tyskland. Der er det helt gratis. Man betaler bare semesteravgift på rundt 100€, men med det får man gratis busskort. Det er høye krav for å komme inn i Tyskland, men litt lettere enn i Norge. Det er mer enn bare karakterene som gjelder. Utdanningen i Tyskland er godt anerkjent. Du kan få støtte fra Lånekassen til å ta tyskkurs på forhånd, f.eks et semester på Goethe-institutt i Tyskland. Man lærer språket mye bedre når man bor i landet og har motivasjon for å lære det. Tyskland er dessuten forholdsvis billig å bo i og det er lange semesterferier (men du må ta en del praksis i feriene, men det kan du også ta i Norge). Hvorfor velge et studieland med skyhøye studieavgifter når man kan studere helt gratis? Jeg personlig synes også det er litt dumt å bo 6-7 år i et land uten å lære seg språket skikkelig eller bli kjent med kulturen ordentlig. På de østeuropeiske studiestedene, lever studentene i norske gettoer. Anbefaler deg å ta kontakt med Ansa. Angående forbedring av karakterer, var det hvert fall før slik at man da havnet i sekundærkvoten. Jeg har ikke undersøkt om det har endret seg nå, men det tror jeg egentlig ikke. Anonymkode: 52244...7bc
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Skrevet 7. juli 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har studert medisin i Tyskland. Der er det helt gratis. Man betaler bare semesteravgift på rundt 100€, men med det får man gratis busskort. Det er høye krav for å komme inn i Tyskland, men litt lettere enn i Norge. Det er mer enn bare karakterene som gjelder. Utdanningen i Tyskland er godt anerkjent. Du kan få støtte fra Lånekassen til å ta tyskkurs på forhånd, f.eks et semester på Goethe-institutt i Tyskland. Man lærer språket mye bedre når man bor i landet og har motivasjon for å lære det. Tyskland er dessuten forholdsvis billig å bo i og det er lange semesterferier (men du må ta en del praksis i feriene, men det kan du også ta i Norge). Hvorfor velge et studieland med skyhøye studieavgifter når man kan studere helt gratis? Jeg personlig synes også det er litt dumt å bo 6-7 år i et land uten å lære seg språket skikkelig eller bli kjent med kulturen ordentlig. På de østeuropeiske studiestedene, lever studentene i norske gettoer. Anbefaler deg å ta kontakt med Ansa. Angående forbedring av karakterer, var det hvert fall før slik at man da havnet i sekundærkvoten. Jeg har ikke undersøkt om det har endret seg nå, men det tror jeg egentlig ikke. Anonymkode: 52244...7bc ja, sånn tenke jeg og! HI Anonymkode: 58905...031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå