Gå til innhold

la oss si at du er norsk i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er med kjæresten som er fra Frankrike, så kommer ei venninne fra Norge på besøk 1 time eller 2.

Prater dere da fransk som alle skjønner? Eller norsk som en ikke kan?

Anonymkode: c306f...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som er gift med en amerikaner og da snakker alle engelsk. Unntatt meg, som hater å snakke engelsk når nordmenn hører på. Så jeg ville snakket norsk og håpet noen oversatte for meg. Men om alle kan språket så er det jo naturlig å velge det alle kan 

Anonymkode: 27225...b68

Skrevet

Fransk. 

Anonymkode: 8adf8...3ee

Skrevet

Ja. Jeg er ofte i situasjoner der jeg må tilpasse språket etter hvem som er til stede, og jeg velger alltid språket alle kan forstå. 

Skrevet

Ja. Mente vi nordmenn tilpasser oss det sptåket alle kan.

Opplever flere ganger at har kjæresten får kort besøk går det i hans språk. Skjønner ikke mye jeg da.

Selv om begge snakker norsk.

Skrevet

Hadde vi sittet sammen alle 3 og pratet, så blir det naturlig å bruke fellesspråket. Er mannen derimot opptatt med matlaging etc og ikke en del av samtalen, så hadde det gått i norsk. 

Skrevet
18 minutter siden, Evablaum skrev:

Hadde vi sittet sammen alle 3 og pratet, så blir det naturlig å bruke fellesspråket. Er mannen derimot opptatt med matlaging etc og ikke en del av samtalen, så hadde det gått i norsk. 

Selvsagt. Sitter sammen alle 3 i sofaen nå. Skjønner ikke noe jeg face og bm er godt å ha da😉

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Sitter sammen alle 3 i sofaen nå. Skjønner ikke noe jeg face og bm er godt å ha da😉

Sålenge du ønsker å være en del av samtalen, og gir uttrykk for deg, så er dette meget frekt av din kjæreste og hans venn 

Jeg ville tatt opp dette med kjæresten etter at vennen har reist. 

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Sålenge du ønsker å være en del av samtalen, og gir uttrykk for deg, så er dette meget frekt av din kjæreste og hans venn 

Jeg ville tatt opp dette med kjæresten etter at vennen har reist. 

De slår over på norsk innimellom.

Men, når kameraten starter med deres språk så er de igang.

De snakker så mye om respekt, men er dette respekt da?

Skrevet

Skulle gjerne hatt en app som oversatte😉

Skrevet

Haha kjent problematikk her i huset. Mannen er fransk og det er mange av vennene hans også. Jeg snakker ikke fransk. Går i engelsk og norsk når vi nordmenn er tilstedet, men ofte fransk også. Men ingen blir holdt utenfor ;)

men det hender det kan bli for mye fransk. Spesielt når hans familie er på besøk. De snakker ikke engelsk. Men jeg prøver å følge med i samtalen med de få ordene jeg kan :)

Anonymkode: 869df...4e1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha kjent problematikk her i huset. Mannen er fransk og det er mange av vennene hans også. Jeg snakker ikke fransk. Går i engelsk og norsk når vi nordmenn er tilstedet, men ofte fransk også. Men ingen blir holdt utenfor ;)

men det hender det kan bli for mye fransk. Spesielt når hans familie er på besøk. De snakker ikke engelsk. Men jeg prøver å følge med i samtalen med de få ordene jeg kan :)

Anonymkode: 869df...4e1

De kan ikke engelsk

Skrevet

Ikke lett å blande seg inn i samtalen. Skal visst ikke hjem i natt han langt å kjøre. 1 roms dette her.

Redd han vil overnatte. Lyst til å be kjæresten kjøre meg hjem snart.

Skrevet

Når jeg bodde i utlandet var det fantastisk å kunne snakke norsk med noen innimellom. Det er slitsomt å snakke andre eller tredje språket sitt hele tiden så om jeg fikk besøk av en norsk vennine skravlet vi non stop i et døgn omtrent. Mannen bare lo og ristet på hodet mens han trasket ut i garasjen 🤣🤣🤣

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Når jeg bodde i utlandet var det fantastisk å kunne snakke norsk med noen innimellom. Det er slitsomt å snakke andre eller tredje språket sitt hele tiden så om jeg fikk besøk av en norsk vennine skravlet vi non stop i et døgn omtrent. Mannen bare lo og ristet på hodet mens han trasket ut i garasjen 🤣🤣🤣

Skjønner det. Men han får pratet språket sitt hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...