Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Jeg skulle hatt en lønnssamtale for en god stund siden og fikk beskjed av sjefen at jeg skulle ha den en viss dato. Samtalen ble ikke noe av og dagen før lønning får jeg en mail om lønnsregulering. Jeg har vært så forbanna på dette og har ikke klart å si noe. Greit nok at jeg fikk litt høyere lønn, men har jobbet utrolig hardt det siste året og er så skuffet over måten jeg blir behandlet på. Jeg har ikke vært i slik situasjon før og føler meg litt rådvill. Det rasjonelle i meg sier at jeg må kreve og stå på mitt for jeg vet jeg er flink og får mye skryt. Det irrasjonelle i meg gjør meg usikker og snakker meg selv ned og er redd for å ta opp slike ting. Det har blitt ansatt andre etter meg som alle har kommet over meg i karrierestigen, den ene har ikke mer utdannelse eller erfaring enn meg men ligger mye over meg i lønn og stillingstittel. På medarbeidersamtale tidligere i vår sa jeg at jeg ville ha en høyere stilling, fikk bare til svar at sjefen må tenke på det. Har ikke hørt noe siden, men det har vært et enormt arbeidspress siden. Jeg har jobbet så mye overtid og hatt utrolig mye ansvar, også for å lære opp de nye. Fikk beskjed av min sjef at jeg må være tålmodig for jeg er ung fremdeles, men hadde jeg vært tålmodig hadde ikke jeg fått jobben eller så hadde ikke noe skjedd på jobb. Men de ansetter da en mann som er like gammel som meg i en høyere stilling og på papiret lik arbeidsbeskrivelse som meg og mye høyere lønn. jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har sovet dårlig i mange uker pga dette her for det gnager på meg, men er så redd for å bli sett på som en som bare krever. jeg sier ja til alle jobber jeg får og hjelper så og si alle. Jobber hver eneste kveld omtrent siden jeg begynte for at vi skal få ting til å gå rundt hos oss. Trenger råd?!? Hilsen en ekstremt usikker arbeidstaker Anonymkode: 02a06...8c7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Er du organisert? I så fall, ta kontakt med fagorganisasjonen. Jeg tror jeg ville snakket med sjefen og sagt at du forventer den lønnssamtalen før neste lønning, og at du ser på den lille lønnsøkningen kun som et tegn på at sjefen er klar over at han avlyste det møtet dere skulle ha og at dere fremdeles ikke er ferdig med temaet. Om den mannen som er ansatt ikke har mer erfaring eller utdanning enn deg, da ville jeg laget bråk. Vil ikke arbeidsgiver øke lønnen din likevel, da ville jeg begynt å søke ny jobb, og når ny jobb foreligger så ville jeg gått til sjefen og fortalt at han får en siste sjanse om han vil beholde deg, gi deg like mye lønn og fremtidig lønnsstigning som den sist ansatte, eller så slutter du - og etterbetaling fra denne lønnen. Det du opplever nå er en form for kvinnediskriminering, og det er ingen vits å fortsette å jobbe der lenger enn nødvendig når det er slike holdninger. Men først, ta kontakt med fagorganisasjon. Organiser deg om du ikke allerede er det, få tips der og så snakker du med sjefen igjen. Bare du som kan stå opp for deg selv, så valget er egentlig å fortsette å være underbetalt ift. din kollega, eller ta tak i saken. Får du forresten betalt for all den overtiden? Anonymkode: de4a2...bbe
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Hvorfor ble ikke samtalen noe av? Anonymkode: 9dce1...d08
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Tror samtalen ikke ble noe av fordi han hadde så mye å gjøre og jeg har hatt mye å gjøre. Men føler det ikke er mitt ansvar å kalle inn til et slikt møte. Jeg er organisert som hun over her spurte om, faktisk to steder for øyeblikket. Han som er ansatt har 1,5 mer erfaring enn meg med akkurat det vi gjør, men jeg har 6 års erfaring mer enn han i faget. Vi har forskjellig utdannelse, men antall år og master har jeg mer enn han. jeg hadde skjønt det hvis det var stor forskjell på oss, men det er ikke det. Kjenner meg liksom så lite ønsket og vet det er kun mitt eget hodet som sier. Heldigvis får jeg overtidsbetalt, men jeg jobber for livet og får mindre lønn med 30-40 timers overtid i mnd enn han som jobber vanlig 8-16. Til nå så har jeg jobbet 270 timer overtid siden nyttår. Lønnen min ble justert med 25.000 slik at timelønnen min gikk da opp, men fikk ikke betalt for overtiden...helt merkelige greier. Det som er så ille er at hvis jeg ikke gjør jobben er det ingen andre som gjør den og da blir det bare liggende så jeg har blitt nødt til å stå på så jeg kan klare meg når jeg er på jobb. Det er møter hele tiden så alt jeg skulle få gjort i løpet av dagen må jeg ta igjen på kvelden. Vet så at jeg må ta dette opp, men må overkomme min egen frykt. Det som er så pinlig er at jeg er ikke en tafatt kvinne altså, jeg er den som tar initiativ på jobb og er pådriver på det meste. Anonymkode: 02a06...8c7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Du har bare en ting å gjøre, og det er å få deg en ny jobb! Begynner du med fagforening, verneombud etc. er løpet tapt. Sjefen har bestemt seg, du er ikke en som skal bumpes opp. Dette er nok bare begynnelsen. Flere komner til å gå forbi deg, og du blir mer og mer usikker, og du blir mer og mer bitter. Det kommer til å bli enda vanskeligere å gå, dess mer du investerer i å forsøke å gå det til å bli bra. Du må bort! Stikk mens du enda har litt guts, stikk mens du enda har en god referanse. Det er jo helt feil at det skal være sånn, men er nok det beste for deg! Mulig du er ubrukelig, jeg kjenner ikke deg, men like sannsynlig er det en rotten arbeidsplass. Er det i kommunen du jobber? Hilsen meg med inkompetanse i kommunal sektor tråden 😉 Anonymkode: a2616...a2e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Det er alltid mer lønnsomt å bytte jobb enn å avansere internt. Av den enkle årsak at du har bedre forhandlingskort når du skal takke ja/nei til en jobb enn når du allerede har jobben. Vil du virkelig oppnå noe må du skaffe deg et annet jobbtilbud. Så kan du bruke det til enten å jekke opp lønna di eller bytte jobb. Anonymkode: 377fb...e82
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har bare en ting å gjøre, og det er å få deg en ny jobb! Begynner du med fagforening, verneombud etc. er løpet tapt. Sjefen har bestemt seg, du er ikke en som skal bumpes opp. Dette er nok bare begynnelsen. Flere komner til å gå forbi deg, og du blir mer og mer usikker, og du blir mer og mer bitter. Det kommer til å bli enda vanskeligere å gå, dess mer du investerer i å forsøke å gå det til å bli bra. Du må bort! Stikk mens du enda har litt guts, stikk mens du enda har en god referanse. Det er jo helt feil at det skal være sånn, men er nok det beste for deg! Mulig du er ubrukelig, jeg kjenner ikke deg, men like sannsynlig er det en rotten arbeidsplass. Er det i kommunen du jobber? Hilsen meg med inkompetanse i kommunal sektor tråden 😉 Anonymkode: a2616...a2e jobber ikke kommunalt, men statlig AS. Jeg er veldig sikker på at jeg ikke er inkompetent i jobben. Jeg har forsåvidt fått et annet jobbtilbud, men det er stor sjans å ta for da blir jeg deleier i et firma. Merker at det er veldig mange inkompetente og det er utrolig frustrerende. Det har skjedd så mye i dette firmaet på et år og har egentlig ikke lyst til å bytte jobb for syns det er så spennende å være med på. Tenkte jeg skulle spørre om en lønnssamtale først og blir det ikke noe mer så må jeg vurdere min stilling. Vet at de blir veldig sårbare for skal noen ha noe gjort kommer de til meg. Det er og jeg som prøver å være innovativ å tenke nye måter å gjøre ting på slik at vi blir mer effektive. Nei, jeg må prøve å snakke meg selv opp slik at jeg klarer dette. Denne usikkerheten kommer fra da jeg var liten av og føler uansett hvor god jobb jeg gjør at jeg ikke gjør god nok jobb. og det kan nok være slitsomt, men søker ikke bekreftelse på jobb i det hele tatt. Bare jobber på...fortjener skryt men får det ikke. Du har kanskje rett i at jeg ikke vil komme meg noen vei, da er ikke det stedet for meg for jeg ønsker en karriere og det er så viktig for meg. Er lei av å være jente i mannsdominert miljø. Anonymkode: 02a06...8c7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: jobber ikke kommunalt, men statlig AS. Jeg er veldig sikker på at jeg ikke er inkompetent i jobben. Jeg har forsåvidt fått et annet jobbtilbud, men det er stor sjans å ta for da blir jeg deleier i et firma. Merker at det er veldig mange inkompetente og det er utrolig frustrerende. Det har skjedd så mye i dette firmaet på et år og har egentlig ikke lyst til å bytte jobb for syns det er så spennende å være med på. Tenkte jeg skulle spørre om en lønnssamtale først og blir det ikke noe mer så må jeg vurdere min stilling. Vet at de blir veldig sårbare for skal noen ha noe gjort kommer de til meg. Det er og jeg som prøver å være innovativ å tenke nye måter å gjøre ting på slik at vi blir mer effektive. Nei, jeg må prøve å snakke meg selv opp slik at jeg klarer dette. Denne usikkerheten kommer fra da jeg var liten av og føler uansett hvor god jobb jeg gjør at jeg ikke gjør god nok jobb. og det kan nok være slitsomt, men søker ikke bekreftelse på jobb i det hele tatt. Bare jobber på...fortjener skryt men får det ikke. Du har kanskje rett i at jeg ikke vil komme meg noen vei, da er ikke det stedet for meg for jeg ønsker en karriere og det er så viktig for meg. Er lei av å være jente i mannsdominert miljø. Anonymkode: 02a06...8c7 Har du sagt ifra på jobb at du har et annet tilbud da? Det er jo tidenes beste argumentasjon for å øke lønnen!!! Anonymkode: 377fb...e82
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du sagt ifra på jobb at du har et annet tilbud da? Det er jo tidenes beste argumentasjon for å øke lønnen!!! Anonymkode: 377fb...e82 Har jo ikke hatt noen samtale enda, venter jo på den. Men må kalle inn før sommeren for jeg sover som sagt nesten ikke pga dette. Kverner i hodet mitt. Anonymkode: 02a06...8c7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har jo ikke hatt noen samtale enda, venter jo på den. Men må kalle inn før sommeren for jeg sover som sagt nesten ikke pga dette. Kverner i hodet mitt. Anonymkode: 02a06...8c7 Hvorfor vente? Send en mail til sjefen eller stikk innom kontoret fem minutter og si at NÅ vil du ha en lønnssamtale fordi du har et annet tilbud på hånden. Si at det haster. Anonymkode: 377fb...e82
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 Jeg skjønner følelsene dine så godt, men syns mekanismene som ligger bak er idiotiske selv om jeg er helt lik og faktisk er i en lignende situasjon. Det jeg syns du bør gjøre er å be om et møte med sjefen der du rolig forklarer at du har et annet tilbud, men at du egentlig ikke ønsker å bytte jobb. Derfor lurer du på hvilke muligheter som finns internt med tanke på å avansere og få høyere lønn. Si at det du vil ha er et konkret tilbud om han da kommer med er tvetydig vissvass og kanskje, kanskje. Min opplevelse ble mye bedre enn jeg trodde og ingenting jeg sa ble møtt med bebreidelse og negativitet slik jeg fyktet. Anonymkode: 0e647...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå