Gå til innhold

Noen her som har fått barn som studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten flytter sammen til høsten. Etter planen flytter vi sammen i starten av august. Vi har snakka om at vi helst vil ha barn tidlig og tenker at det kan være fint å kombinere med studier og mye frihet. Jeg skal gå i læra og han begynner og studere 

Noen som vil fortelle hvordan det var? Alltid hatt lyst på barn tidlig. Har hatt lyst på baby i lang tid og passer ofte andres barn.

Vi er 18 og 21 år og har vært sammen i to år.

Anonymkode: c4e62...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig :)

jeg fikk to barn mens jeg var student. Jeg gikk tannlegestudiet, med undervisning og pasienter fra 0800-1600 fire dager i uken, så jeg merket ikke så mye til fleksibiliteten mange andre studenter har. Måtte i tillegg lese hver kveld etter at barna var lagt, samt være strukturert nok til å utnytte lesedagen best mulig. Sånn sett ble jeg mye friere etter at jeg startet å jobbe (og hadde kveldene fri). Studentbarnehagene er supre!   Barna har med seg så mange gode minner derfra. Har hatt barn i tre andre barnehager også, men ingen kan måle seg med den første. Det hjalp veldig for oss at mannen var i arbeid. Da kunne han ta barna ekstra i eksamensperiodene, så jeg omtrent kunne flytte inn på lesesalen. Jeg har bare gode erfaringer med å få barn som student :) 

Anonymkode: 6b614...bc3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så koselig :)

jeg fikk to barn mens jeg var student. Jeg gikk tannlegestudiet, med undervisning og pasienter fra 0800-1600 fire dager i uken, så jeg merket ikke så mye til fleksibiliteten mange andre studenter har. Måtte i tillegg lese hver kveld etter at barna var lagt, samt være strukturert nok til å utnytte lesedagen best mulig. Sånn sett ble jeg mye friere etter at jeg startet å jobbe (og hadde kveldene fri). Studentbarnehagene er supre!   Barna har med seg så mange gode minner derfra. Har hatt barn i tre andre barnehager også, men ingen kan måle seg med den første. Det hjalp veldig for oss at mannen var i arbeid. Da kunne han ta barna ekstra i eksamensperiodene, så jeg omtrent kunne flytte inn på lesesalen. Jeg har bare gode erfaringer med å få barn som student :) 

Anonymkode: 6b614...bc3

Åååh, det hørtes veldig fint ut 😍❤️

Anonymkode: c4e62...8eb

Skrevet

Jeg tok master, jobbet et år for å få foreldrepenger, og studerte etterpå i to år til (altså til jenta var 3 år). Jeg var altså en del eldre enn deg, og bedre økonomisk stilt i barnets første år. Sier dette fordi økonomi er noe av det som kan være tøft når man er ung student og forelder. Husk å undersøke permisjonsordningen for studenter og lærlinger. 

Ellers var det nydelig å være student med barn! Jeg hadde fleksible arbeidsdager, leste en del på kveld, og kunne hente tidlig i barnehagen. Studentbarnehagen var FANTASTISK! Det er jo dårlig med sykt-barn-dager som student, men vanligvis gikk det greit å ta fri eller ta henne med på universitetet. Vi fikk veldig mange gode venner blant andre studentforeldre, flere har vi fortsatt kontakt med etter 10 år. 

Anonymkode: 50986...de4

Skrevet

To barn som student. Mye tid til barna og fleksibel hverdag. Jobbet deltid i tillegg så jeg fikk foreldrepenger 

Anonymkode: 4f18b...f06

Skrevet

Jobber deltid året før jeg ble gravid, fikk derfor både foreldrepenger og stipend og klarte meg bra økonomisk. Gikk et lett studium og leste lite på kveldene. Men kjære vene, hvorfor ikke vente 3 år når dere er så unge ... 

Anonymkode: 06771...f7f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber deltid året før jeg ble gravid, fikk derfor både foreldrepenger og stipend og klarte meg bra økonomisk. Gikk et lett studium og leste lite på kveldene. Men kjære vene, hvorfor ikke vente 3 år når dere er så unge ... 

Anonymkode: 06771...f7f

Lurer jeg på også. Dere er fremdeles "nyforelsket". Nyt heller den tiden istedet for å bli dratt fra hverandre grunnet barn i ung alder. 

Selvom dere flytter sammen til høsten, betyr ikke det at neste punkt på lista er "få barn". 

Jeg var 19 år når eldstejenta kom til verden. Helt perfekt. Jeg og samboeren min hadde vært sammen i tre år når hun kom til verden. Den perioden vi gikk inn i da tok kraftig på forholdet vårt. Småbarnslivet viste sider av hverandre ingen av oss kjente fra før. Vi snakket flere ganger om å gå fra hverandre, men klarte det aldri. 

Vi kom oss på rett spor og ting begynte å bli bra igjen etter 1 1/2 års tid. Men det var veldig tungt! Jeg unner ingen å gå gjennom det samme. Det var intens krangling i snitt hver 2-3. dag. Det var mye tårer.

I dag er det snart 7 år siden hun kom til verden. Og snart fyller barn nummer 2 ett år. 

Etter vi fikk jenta vår begynte jeg å studere ved Universitet. Jeg fullførte studie og fikk fast jobb. I løpet av studietiden kjøpte vi egen leilighet. Nå har nettopp flyttet inn i nytt hus. 

Jeg skulle ønske jeg i ventet. Det var en så sterk psykisk påkjennelse, at jeg visste til tider ikke hvordan dette skulle gå med tanke på datteren våres. Jeg trodde hun skulle bli sterkt påvirket av kranglingen vår, det ble hun heldigvis aldri.

Anonymkode: 98390...c79

Skrevet

Jeg fikk barn noen mnd før jeg var ferdig utdannet. Valgte derfor å ikke ta permisjon, siden det var snakk om så lite tid, og mye var egenstudie og oppgaveskriving. Jeg syntes det var veldig tungt. Følte alltid jeg måtte nedprioritere noe, hadde dårlig samvittighet overfor babyen når jeg studerte og dårlig samvittighet overfor studiet/oppgaven/meg selv når jeg var med babyen. Det hadde jo såklart vært annerledes dersom det var et eldre barn som gikk i bhg. Du bør også tenke på at det kan godt være du blir veldig dårlig i svangerskapet og ikke klarer alle kravene imens du er gravid. I tillegg er det krevende å få barn på så mange måter. Først og fremst koster det utrolig mye mer penger enn man ser for seg. I tillegg krever det enormt fra parholdet, det var en styrke for oss at vi hadde bodd sammen noen år først og kjente hverandre skikkelig. Jeg ville ventet noen år til dere er ferdige å studere, har vært kjærester lenger og kjenner hverandre bedre mtp hvordan det er å leve sammen. 

Anonymkode: 26000...aa8

Skrevet

Hvis dere ikke har bodd sammen enda er det umodent å tenke på å få barn. Bo sammen i minst to år før dere vurderer barn. Dere kjenner ikke hverandres svakheter, uvaner og dårlige perioder enda. Dere vet ikke hvordan dere fungerer sammen. 
Idioti!

Jeg fikk barn selv ung, før studier, kun bodd med kjæreste i 9 mnd. Burde ha ventet. Alt går jo på et vis, men lurest å vente.

Anonymkode: 8323d...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...