Gå til innhold

Lavtliggende morkake og aktiviteter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt en del blødninger i svangerskapet, ill en kraftig blødning mens jeg drev på å flytte tunge ting i helgen. Er 11 uker påvei og de fant ut på ul at morkaken ligger lavt mot morkake munnen og press gir blødninger, glemte å spørre om hva slags aktiviteter jeg bør unngå? Fastlegen mente jeg må ta det med ro, noen som har hatt dette og hva slags forholdsregler tok dere til trening / lange turer osv ?

Anonymkode: 928fc...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde lavtliggende morkake + forkortet livmorhals. Fikk beskjed om å ligge masse på sofaen/senga og ikke bære noe særlig (maks en handlepose- ikke en tung en). Siden du har blødninger bør du ta der med ro. Snakk med legen din på nytt og spør om hva som anbefales. Avhengig av jobben din kan det hende at du bør på svangerskapspenger senere. Lavtliggende morkake utløser forøvrig flere ultralyder for å sjekke om morkaka ikke er over livmorhalsmunnen. Hvis morkaka gjør det nærmere termin blir det keisersnitt.

Anonymkode: 4372a...33d

Skrevet

Hvor langt på vei var du da du fant ut av det? gikl du lite? Jeg er avhengig av å klare meg selv, handle mat osv bære opp tunge trapper .. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt på vei var du da du fant ut av det? gikl du lite? Jeg er avhengig av å klare meg selv, handle mat osv bære opp tunge trapper .. 

Hadde ul i uke 7, men da bemerket de det ikke. Var ul rundt uke 13 de sa at den lå over livmormunnen. Neste var uke 17 osv. Hadde ingen blødninger, men fikk mange vonde kynnere ved aktivitet. Hadde oppfølging med ul 4 ganger ekstra senere før den endelig hadde flyttet seg nok. Pga livmorhalsen og kynnerne var det større sjanse for prematur og da ville det vært ille om morkaka lå mellom (stor fare for å blø ihjel). På de aller fleste flytter dog livmorkaka seg før 3 trimester, men du bør ta kontakt med legen igjen for videre oppfølging hos gyn grunnet blødningene.

Når det gjelder det du må bære så bør du spørre andre om hjelp på de tyngste tingene. Kanskje noen naboer eller familie kan hjelpe deg? 

Skrevet

Hva mener du man kan blø ihjel ? Om man føder for sent da eller istedenfor keisersnitt? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du man kan blø ihjel ? Om man føder for sent da eller istedenfor keisersnitt? 

https://www.babyverden.no/gravid/forliggende-morkake-kan-vare-farlig/

Ja, man kan blø ihjel hvis morkaka er feil festet og babyen vil ut. Du skal bli nøye fulgt opp av gyn/føden på dette hvis morkaka ikke flytter seg. Har du fortsatt slik plassering på morkaka 2 uker før termin tar de keisersnitt (ikke snakk om overtid i disse tilfellene). Du får ikke føde normalt da nei fordi da vil du blø ihjel. Viser du tegn til for tidlig fødsel gjør de nok en vurdering der og da. Morkaka flytter seg som regel så ordner seg sikkert, men de skal følge deg godt opp videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...