Gå til innhold

Har en rimelig upersonlig svigermor synes jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg synes det er så sårt. Hun er mest opptatt av å snakke om sin jobb, så jeg føler jeg spør mye om det til henne uten at hun egentlig spør noe tilbake. 

Hun kan aldri ta noe "kritikk" av sønnen sin, når jeg f eks sier at han kan være litt distré og rotete (noe han VIRKELIG er!!!) så svarer hun ikke, ler ikke med meg, men blir fornærmet over at det går an å si noe slikt om han som HUN har oppdratt. 

Hun skryter alltid av han, jeg får aaaaaaldri noe skryt. Når jeg pusset opp loftstuen helt alene, så sier hun "hvor flink dere er", jeg kan aldri få skryt for noe. 

Jeg har aldri hørt henne si hun er glad i meg eller setter pris på meg. Da jeg feiret 40 årsdagen min forrige helg fikk jeg et kort hvor det sto "Gratulerer med dagen". 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, skriver kanskje for å få sammenligning. Jeg har vært i livet hennes i 15 år, har gitt henne 3 barnebarn. Jeg inkluderer henne, sender bilder, mld, osv. Vi ringer aldri hverandre. Jeg prøver å skryte av henne, hvor koselig de har det hjemme, så god mat hun lager, så snill hun er med oss og barna osv. Føler jeg aldri får noe tilbake. Jeg forventer ikke at hun skal gå og si hun er glad i meg altså, men på et kort på en runddag kan man vel skrive noen fine ord? 

Bare savner litt varme og et litt bedre forhold. Har jeg grunn til det?

Anonymkode: e6cc7...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har et nært forhold til min svigermor, og det er gull verdt (sier sjeldent at vi er glad i hverandre da😏). 

Hvordan er din svigermor med andre i sin omgangskrets da? Er dette hennes personlighet, eller er det deg hun ikke har et nært forhold til?

Endret av Evablaum
Skrevet

Skjønner egentlig godt at hun ikke setter pris på kritikk av sønnen sin da. Jeg kritiserer aldri familien til mannen foran mannen, og kritiserer ikke mannen til hans egen familie.

Men ellers høres det jo litt rart ut da. Da ville jeg lurt på om det er personligheten hennes eller om det er kun deg hun oppfører seg slik mot. 

Men jeg prater sjelden med svigerforeldrene mine på telefonen, og mannen min prater aldri med mine foreldre uten meg, og de kommer overens og liker hverandre alle sammen.

Skrevet

Folk er rare! Og jeg tror du kan spare deg mye unyttig energibruk på å la være å forsøke forstå... 

I min manns familie feks fikk hans søstere besøk hver uke i ett år etter ny baby ble født. Vi fikk aldri det. Jeg kan jo ikke sidestilles med en datter! Ser den, men sårt var der for min mann.

Min svigerfamilie kan også dukke opp uinvitert med egne gjester. De vil bare vise andre (folk vi ikke kjenner en gang) huset/hytta etc som tilhører oss. Noen ganger har de til og med låst seg inn og gjort dette når vi ikke er hjemme. Jeg forstår det er av en slags stolthet ovenfor hva deres sønn og bror har/har fått til etc, men å stå på butikken og høre fremmede beskrive mitt soverom får meg til å se rødt! Og jeg lekser opp mannen for det også! Søren ikke normalt!

På den annen side har jeg familie som med jevne mellomrom ikke snakker med meg. Det kan være jeg glemte si hei til bikkja deres eller annet "vesentlig". Fra og la dette plage meg bestemte jeg meg for en del år siden og gi faen. Jeg sier og gjør hva jeg vil med god samvittighet og lar folk ellers bare være som de vil. Er så mye rare folk at man umulig kan forstår alt/alle 🙄

Anonymkode: f8e47...afa

Skrevet

Min svigermor gjennom åtte år er også sånn. Hun er sjenert og liker ikke «de store ord» har jeg funnet ut. Men viser følelser på andre måter, gjennom å bake noe godt for eksempel, eller ta med en gave til barna selv om det ikke er jul eller bursdag.

Anonymkode: fe0f3...66d

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor bruke energi på å være hyggelig eller spørre henne hvordan det går på jobben, HI? Hvis du har anstrengt deg i 15 år, hva med å bare la det ligge nå? Gjør kun det som skal til for å opprettholde normal høflighet. Og la mannen din ta resten, det er hans mor.

Det fins selvsagt ingen fasit på hvordan folk forholder seg til sine svigerdøtre. Men min svigermor sier faktisk i rene ord at hun er glad i meg, og de kan komme til å sende hilsener, kort og brev hele året igjennom når de har tenkt på meg av en eller annen grunn. Om så bare for å si til lykke med 17.mai. Så det du beskriver er helt fjernt for meg.

Skrevet

Min svigermor velger fortsatt etter 5 år å si ting som: Så fint DU har det *Hans*, så hyggelig å se DEG *Hans*...jeg finnes ikke jeg...

Anonymkode: d492f...974

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Hvorfor bruke energi på å være hyggelig eller spørre henne hvordan det går på jobben, HI? Hvis du har anstrengt deg i 15 år, hva med å bare la det ligge nå? Gjør kun det som skal til for å opprettholde normal høflighet. Og la mannen din ta resten, det er hans mor.

Det fins selvsagt ingen fasit på hvordan folk forholder seg til sine svigerdøtre. Men min svigermor sier faktisk i rene ord at hun er glad i meg, og de kan komme til å sende hilsener, kort og brev hele året igjennom når de har tenkt på meg av en eller annen grunn. Om så bare for å si til lykke med 17.mai. Så det du beskriver er helt fjernt for meg.

Og det du beskriver er helt fjernt for meg, men jeg skulle ønske det var slik. Jeg savner er nærere forhold til henne! Hun er god og snill, men føler hun og må slippe meg mer inn etter alle disse årene! Jeg vil så gjerne! Jeg prøver å vise til de hele tiden hvor mye jeg setter pris på henne!

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det du beskriver er helt fjernt for meg, men jeg skulle ønske det var slik. Jeg savner er nærere forhold til henne! Hun er god og snill, men føler hun og må slippe meg mer inn etter alle disse årene! Jeg vil så gjerne! Jeg prøver å vise til de hele tiden hvor mye jeg setter pris på henne!

På hvilken måte er hun god og snill, da? 

Skrevet

Min bror er gift med en slik kvinne du beskriver HI. Min mor prøver å få et godt forhold til svigerdatter  (vært sammen i over 10 år) men hun låser seg inne, stikker vekk når mor kommer på besøk. Det er så frekt! Mamma er jo faktisk mor til mannen som hun elsker, åsså gidder hun ikke være hyggelig, stille spørsmål eller ha øyekontakt!!! Jeg kjenner jeg blir provosert av slike folk! Min mor er en veldig snill og god dame som ikke blander seg inn eller er dominerende. 

Anonymkode: de440...ae4

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min bror er gift med en slik kvinne du beskriver HI. Min mor prøver å få et godt forhold til svigerdatter  (vært sammen i over 10 år) men hun låser seg inne, stikker vekk når mor kommer på besøk. Det er så frekt! Mamma er jo faktisk mor til mannen som hun elsker, åsså gidder hun ikke være hyggelig, stille spørsmål eller ha øyekontakt!!! Jeg kjenner jeg blir provosert av slike folk! Min mor er en veldig snill og god dame som ikke blander seg inn eller er dominerende. 

Det kan være noe som moren din har sagt eller gjort som ikke virker som skal ha noe betydning. Eller så kan det hende det er noe som skurrer med svigerinna di.

Selv om hun er mor til mannen hennes, så betyr det ikke at hun må like henne og ha god kjemi med henne. Alle går faktisk ikke overens med absolutt alle, det er umulig. 

MEN normal høflig oppførsel skal en likevel klare å vise, spesielt når den andre er en snill person. 

Anonymkode: b67ac...43b

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være noe som moren din har sagt eller gjort som ikke virker som skal ha noe betydning. Eller så kan det hende det er noe som skurrer med svigerinna di.

Selv om hun er mor til mannen hennes, så betyr det ikke at hun må like henne og ha god kjemi med henne. Alle går faktisk ikke overens med absolutt alle, det er umulig. 

MEN normal høflig oppførsel skal en likevel klare å vise, spesielt når den andre er en snill person. 

Jeg tviler på at min mor har sagt/gjort noe. De andre svigerdøtrene har et godt forhold til mamma og liker henne veldig godt. Det er bare hun ene som "trekker ned rullegardinen" når min mor er på besøk og omvendt. Tror ikke de har hatt en samtale på flere år, bortsett fra Hei og Hade, selv om min mor har prøvd. Hun synes selvsagt dette er veldig sårt og lurer på hvorfor. 

Det er også barnebarn inni bildet, så skjønner ikke hvorfor svigersøstra mi er slik! Hun er hyggelig og snakker med meg, men jeg blir så sint inni meg på måten hun behandler min mor. Synes du jeg skal si noe til svigersøster, eller min bror? (Jeg er ganske sikker på at han ikke har fått med seg at det er et slikt dårlig forhold mellom dem)

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tviler på at min mor har sagt/gjort noe. De andre svigerdøtrene har et godt forhold til mamma og liker henne veldig godt. Det er bare hun ene som "trekker ned rullegardinen" når min mor er på besøk og omvendt. Tror ikke de har hatt en samtale på flere år, bortsett fra Hei og Hade, selv om min mor har prøvd. Hun synes selvsagt dette er veldig sårt og lurer på hvorfor. 

Det er også barnebarn inni bildet, så skjønner ikke hvorfor svigersøstra mi er slik! Hun er hyggelig og snakker med meg, men jeg blir så sint inni meg på måten hun behandler min mor. Synes du jeg skal si noe til svigersøster, eller min bror? (Jeg er ganske sikker på at han ikke har fått med seg at det er et slikt dårlig forhold mellom dem)

Kjedelig at det skal være sånn :-/

Jeg hadde tatt en prat med broren min først. Og så tatt en prat med svigerinna i lag med broren min etterpå - da kan ikke hun påstå at ting har blitt sagt eller gjort som ikke stemmer siden dere var flere tilstedet under den samtalen. Dette er egentlig en kamp som broren din må ta siden det er hans kone og hans (deres) mor det gjelder. Av erfaring så vet jeg at ting blir mye værre når andre skal rydde opp. Håper det er tak i broren din :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...