Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Noen som vil teste seg? http://www.bbk.ac.uk/psychology/psychologyexperiments/experiments/facememorytest/startup.php Jeg har alltid vært så dårlig til å kjenne igjen mennesker og klarer veldig ofte ikke å skille tvillinger fra hverandre. 60 % riktig og under kan være ansiktsblindhet, det normale prosenten å få er 80%. Jeg fikk 67% på testen, kanskje derfor jeg er så utrolig dårlig til å huske mennesker. Etter at jeg fikk opp de 6 menneskene som jeg skulle huske og kjenne igjen, så hadde jeg ikke peiling, bare tippet. Anonymkode: f1dd1...dbf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Kunne ikke åpnes på telefon... Anonymkode: 6c6ca...305
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kunne ikke åpnes på telefon... Anonymkode: 6c6ca...305 Fikk jeg også Anonymkode: a4fab...0b9
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kunne ikke åpnes på telefon... Anonymkode: 6c6ca...305 Det var dumt. Jeg sitter på pc Hi Anonymkode: f1dd1...dbf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #5 Skrevet 3. juli 2017 Får man ikke resultatet hvis man ikke svarer ja på de to siste spørsmålene? For jeg svarte nei før jeg sendte inn og mitt resultat var 0% Vet jeg gjorde det elendig på siste del, men ikke så dårlig.... Anonymkode: 73c35...cdf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #6 Skrevet 3. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får man ikke resultatet hvis man ikke svarer ja på de to siste spørsmålene? For jeg svarte nei før jeg sendte inn og mitt resultat var 0% Vet jeg gjorde det elendig på siste del, men ikke så dårlig.... Anonymkode: 73c35...cdf Jeg svarte nei på begge spørsmålene og fikk resultatet Hi Anonymkode: f1dd1...dbf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #7 Skrevet 3. juli 2017 Får ikke heller åpnet, men jeg trenger ingen test for å bekrefte det åpenbare. Jeg gjenkjenner egne barn på klærne deres når jeg henter. Finner jeg ikke riktige klær leter jeg desperat etter riktige farger (hår, hud) og størrelser på forventede steder. Er det også utelukket ser/hører jeg etter gjenkjennelige bevegelser og stemmer. Om det er tungvint? Ja, absolutt, men får heldigvis god hjelp av de ansatte. Kjenner dem igjen når de kommer nært, men jeg sliter også med å kunne se for meg i hodet hvordan de ser ut. Går ofte rett forbi kjentfolk, trenger noen sekunder til å plassere folk. Ser heller ikke dårlig. Det har vært testet flere ganger. Anonymkode: 0bc6c...204
beef sister Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 97%. Jeg husker de fleste jeg møter, men jo eldre jeg blir, jo oftere opplever jeg å slite med å plassere ansiktene.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 Morsomt Jeg vet jeg er god til å huske ansikter. Nesten til tider litt irriterende, for jeg husker ansikter på folk jeg egentlig ikke burde huske ansikter på. F.eks. funnet ut at jeg satt i samme togkupe som en person da vi møttes fem år senere og jeg var overbevist om at jeg hadde sett vedkommende før. Jeg leste en sak om ei som stod frem og fortalte hvordan det var å være ansiktsblind, og det forstod jeg måtte være veldig vanskelig. Så tross alt glad for at jeg bikker andre veien, selv om jeg innimellom grubler meg blå på hvor jeg har sett noen før. Jeg skåret forresten 90 %. Navn, derimot er jeg ikke like god på. Anonymkode: f7f4d...8b3
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Tips til dere som sliter med å gjenkjenne: se på personens tannstilling. Den er unik, konkret og mer avgrenset, sammenlignet med å skulle samle alle elementer i et ansikt og få det til å bli en helhet. Anonymkode: d1a72...e98
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 Har ikke tatt testen, men sliter veldig med å gjenkjenne barn jeg ikke kjenner! F eks jentene i klassen til sønnen min(han leker bare med guttene) og barn i andre avdelinger i bhg). Selv om jeg prøver å "pugge" med klassebilder! Lettere å kjenne igjen barn på stemme/ personlighet når man kjenner dem litt. Anonymkode: dc69f...135
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #14 Skrevet 4. juli 2017 Jeg er dårlig på å gjenkjenne ansikter. Slitsomt til tider, og folk kan lett oppfatte meg som arrogant. Jeg kjenner igjen folk på bilen de kjører, stemmen eller ganglaget. Anonymkode: dde9f...6a0
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #15 Skrevet 4. juli 2017 Jeg er ansiktsbind! Men jeg kjenner igjen folk i kjente situasjoner, men hvis jeg møter de en annen plass klarer jeg ikke å plassere de. Jeg er åpen om dette til nye mennesker jeg møter pga at jeg blir oppfattet som arrogant å sur. Har hadd utrolig mange rare episoder som barn før jeg fikk hjelp😂😂 Anonymkode: 24040...4bc
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #16 Skrevet 4. juli 2017 Jeg har de siste årene blitt mer ansiktsblind, var det ikke før i det hele tatt.. Scoret 36% :-( Anonymkode: 17138...2d2
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #17 Skrevet 4. juli 2017 43%, IKKE overrasket. Anonymkode: e9e5c...ddc
Førstemann Skrevet 4. juli 2017 #18 Skrevet 4. juli 2017 81%. Men den var jo irriterende dårlig den siste delen der. Der så jeg fint lite.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #19 Skrevet 4. juli 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Får ikke heller åpnet, men jeg trenger ingen test for å bekrefte det åpenbare. Jeg gjenkjenner egne barn på klærne deres når jeg henter. Finner jeg ikke riktige klær leter jeg desperat etter riktige farger (hår, hud) og størrelser på forventede steder. Er det også utelukket ser/hører jeg etter gjenkjennelige bevegelser og stemmer. Om det er tungvint? Ja, absolutt, men får heldigvis god hjelp av de ansatte. Kjenner dem igjen når de kommer nært, men jeg sliter også med å kunne se for meg i hodet hvordan de ser ut. Går ofte rett forbi kjentfolk, trenger noen sekunder til å plassere folk. Ser heller ikke dårlig. Det har vært testet flere ganger. Anonymkode: 0bc6c...204 Oi. Det høres helt forferdelig ut! Ikke kjenne igjen egne barn? Eller andre? Må da være helt håpløst sosialt sett? Har aldri hørt om ansiktsblindhet før, det høres liksom oppdiktet ut, men har jo forstått det er noe mange har. Veldig rart! Anonymkode: 6292b...8f4
sug lut Skrevet 4. juli 2017 #20 Skrevet 4. juli 2017 Spennende test. Jeg fikk 78%, men synes ofte jeg sliter mer enn tallet skulle tilsi.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #22 Skrevet 4. juli 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi. Det høres helt forferdelig ut! Ikke kjenne igjen egne barn? Eller andre? Må da være helt håpløst sosialt sett? Har aldri hørt om ansiktsblindhet før, det høres liksom oppdiktet ut, men har jo forstått det er noe mange har. Veldig rart! Anonymkode: 6292b...8f4 Jeg har det også sånn, men det er vanligvis ikke noe stort problem. Henting i barnehage som er nevnt er det jeg merker det mest på i hverdagen. Ellers har man jo vanligvis folk nærmere når man omgås dem, og det er andre ting å kjenne dem igjen på også. Men jeg kan slite litt hvis noen har ny frisyre f.eks. Om jeg har avtalt å møte noen så forventer jeg å se dem og ser etter akkurat dem, så da går det greit. Men passerer jeg noen uventet på gata så har jeg ikke sjans. Anonymkode: 0d778...fd5
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #23 Skrevet 4. juli 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi. Det høres helt forferdelig ut! Ikke kjenne igjen egne barn? Eller andre? Må da være helt håpløst sosialt sett? Har aldri hørt om ansiktsblindhet før, det høres liksom oppdiktet ut, men har jo forstått det er noe mange har. Veldig rart! Anonymkode: 6292b...8f4 Sliter mest om folk hilser på meg i uvante settinger. Blir ofte forvirret, men som nevnt har man mange andre måter å gjenkjenne via; biler, klær, tilbehør, tidspunkt jeg vet noen kommer, arrangement via fb (plasserer navn og ansikt der, færre tar meg på senga) etc. De nærmeste vet hvordan jeg er, uten at de nok helt forstår det likevel, men det er mange som har hørt "oi, så deg ikke, går visst i egne tanker her". Alltid enklest å løse det med humor og å ta det på egen kappe. Anonymkode: 0bc6c...204
Mandala Skrevet 4. juli 2017 #24 Skrevet 4. juli 2017 Jeg har ikke prøvd testen, men jeg er ganske håpløs. Møter jeg noen i en uventet eller annerledes setting så sliter jeg veldig med å plassere personen. For litt siden så jeg en jeg trodde jeg kjente. Jeg ante ikke hvem det var, men jeg visste at jeg hadde sett personen før og antok at jeg burde småprate med henne. Viste seg at det var den gamle læreren til ene barnet, som han hadde for seks år siden. Jeg trodde det var noen litt nærmere.... Møter jeg bekjente, som foreldre til barnas venner eller folk jeg delvis kjenner og absolutt burde kjenne igjen, så sliter jeg enormt. Og ja, det er faktisk ganske kjedelig. Iblant føles det hemmende. En ting er at jeg ofte går forbi folk, det er greit nok. Men hvis vi står på en avgrenset plass, venter på bussen/i en kø/på en ferge etc, da er det ikke særlig greit å "overse" noen.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #25 Skrevet 4. juli 2017 Ser ut som om dette ikke er så uvanlig. Det forklarte i hvert fall en del for meg. Hi Anonymkode: f1dd1...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå