Gå til innhold

Våre søsken okkuperer besteforeldrene til barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har to søsken hver. Hans ene bror, og min søster har to barn hver. I løpet av året spør de ofte besteforeldrene til barna om barnepass.

Feks passer mine foreldre min søsters barn ca to dager i uka. Det kan være fordi de skal på møter osv, men ofte er det selskap/fest osv. Nå i sommer er hennes barn hos våre foreldre tre dager i uka i fire uker. Min søster og hennes mann tar ut tre uker ferie sammen. De sier barna ikke vil på SFO.

Her har mannen og jeg ei uke sammen, slik at barna får sju uker ferie. Den siste uka må barna på SFO. Jeg har så lyst til å spørre mine foreldre om de kan passe barna et par dager i sommer, men har ikke samvittighet! Vet dette ligger på meg, og at jeg må våge spørre. Men synes mine foreldre fortjener litt ferie også. De er ikke pensjonister, men har en del fri på sommeren. 

På mannens side er det likt. Hans bror okkuperer deres foreldre.

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Pratet med søsken om å dele litt på besteforeldre? Bare la det være? Prate med våre foreldre? 

Anonymkode: 1046d...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare spørre foreldrene dine om barnepass om du vil ha det.

Om de syns det er mye med de andre ungene får de passe de litt mindre om dere har spurt først.

Anonymkode: 37055...e78

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må nesten bare spørre foreldrene dine om barnepass om du vil ha det.

Om de syns det er mye med de andre ungene får de passe de litt mindre om dere har spurt først.

Anonymkode: 37055...e78

Det er nok så "enkelt". Men synes det er så vanskelig. 

Skrevet

Men hvorfor kan ikke alle barna være der?

Pappa passer mine 2, min søsters 2 og min brors 3 når det er studiedager, romjul, svarte dager i påska etc. To av barna klarer seg mer eller mindre selv, de går i 5 og 7 klasse, men det er likevel 5 barn i alderen 3-9 år. Han er rett nok pensjonist og jobber bare en dag her og en der, men på en annen side, han er bare en. Det høres ut som dine foreldre er to, og fremdeles relativt unge. Er noen av barna ekstremt slitsomme, eller ønsker de bare din søsters barn der? Evt, er det du som inbiller deg at dine ikke er like velkomne?

Anonymkode: 6565f...614

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok så "enkelt". Men synes det er så vanskelig. 

Vel da får du gjøre det som er vanskelig. Eller akseptere det slik som det er.

Anonymkode: d3522...eaa

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pappa passer mine 2, min søsters 2 og min brors 3 når det er studiedager, romjul, svarte dager i påska etc. To av barna klarer seg mer eller mindre selv, de går i 5 og 7 klasse, men det er likevel 5 barn i alderen 3-9 år. Han er rett nok pensjonist og jobber bare en dag her og en der, men på en annen side, han er bare en. Det høres ut som dine foreldre er to, og fremdeles relativt unge. Er noen av barna ekstremt slitsomme, eller ønsker de bare din søsters barn der? Evt, er det du som inbiller deg at dine ikke er like velkomne?

Det er ikke alle som er komfortable med å passe flere barn samtidig. Mamma har åtte barnebarn men vil helst bare passe ett ad gangen. Det må vi jo bare respektere, hun er ikke 20 lenger.

Anonymkode: c87da...80d

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som er komfortable med å passe flere barn samtidig. Mamma har åtte barnebarn men vil helst bare passe ett ad gangen. Det må vi jo bare respektere, hun er ikke 20 lenger.

Anonymkode: c87da...80d

Det er jo sant, svigers synes det er nok med to, heldigvis har de bare to :P

Det har vel med at pappa er vant med å passe mange, han har vært alene med oss siden før noen av oss fire begynte på skolen og har ikke hatt allverdens med avlastning.

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt HI. Akkurat som på livets andre områder er det noen som har mye av plassen og andre som får mindre. Det er jo klart at om din søster stadig spør om barnevakt så blir det mindre "fristende" for deg å spørre om mer av det samme.

Jeg synes du kan ta det opp på en pen måte at dine barn får mindre tid med besteforeldrene.  Det er jo klart at de også kunne tjent på å få besteforeldrekvalitetstid😊

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kunne sikkert passet alle. Men når vi trenger hjelp feks ettermiddag og utover kveld er vi avhengige av at de passer hjemme hos oss hvis det er hverdag. 

Mtp helger har vi et par ganger i år spurt om de kan ta våre når de først har min søsters barn. Den ene gangen gikk det fint. Den andre gangen ble min søster sur. Hun hadde forventet at våre foreldre kunne ta med hennes barn på stranden. Det kunne de ikke når mine kom, så vi "skygget banen". Hun er ikke redd for å ture fram og si hva hun mener, så vi sa vi fant på noe annet.

Jeg må kanskje bli tøffere. Skulle ønske mine foreldre også kunne bli det.

HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kunne sikkert passet alle. Men når vi trenger hjelp feks ettermiddag og utover kveld er vi avhengige av at de passer hjemme hos oss hvis det er hverdag. 

Mtp helger har vi et par ganger i år spurt om de kan ta våre når de først har min søsters barn. Den ene gangen gikk det fint. Den andre gangen ble min søster sur. Hun hadde forventet at våre foreldre kunne ta med hennes barn på stranden. Det kunne de ikke når mine kom, så vi "skygget banen". Hun er ikke redd for å ture fram og si hva hun mener, så vi sa vi fant på noe annet.

Jeg må kanskje bli tøffere. Skulle ønske mine foreldre også kunne bli det.

HI

Ja, jeg synes det er rart av dem også, å la en slik skjevfordeling passere. Hadde det vært meg, så hadde jeg vært opptatt av å få tid med alle mine barnebarn, og avlaste alle mine barn. Ikke nødvendigvis at det skulle regnes ut med milimetermål så det ble HELT likt hele tiden, men passet på at jeg fikk sett/avlastet alle jevnlig. Dersom en part aldri tok initiativ, er jeg rimelig sikker på at jeg hadde gjort det selv.

Men det er meg, og jeg skjønner derfor godt at du reagerer. Din søster og mannens bror høres ut som slike folk som tar seg til rette, uten å nødvendigvis ha så mye tanke for andre. Om du skal ta det opp tror jeg at jeg ville snakket med foreldrene dine, og formulert det slik at barnebarna ønsket mer tid med dem - ikke lagt det fram som at det er så urettferdig at søsteren din får all barnevakt. Tror første tilnærming har størst sjanse for å nå frem. Så spørs det om de tørr/er villige til å sette ned foten for din søster...

Anonymkode: 1e8f5...9f8

Skrevet

Tenker du skal bli litt mer frampå og spørre i god tid. Tenk over ting i forkant og spør foreldrene deres ettersom hva dere har behov for. Om dine foreldre har lovet seg bort til deg blir det mindre rom for at din søster kan ture frem som du sier☺

Skrevet

Det er ikke sikkert din søster evner å se det. Jeg fikk beskjed om at jeg la for mye beslag på våre foreldre. Det er bare tull, hun gjør det mer selv. 

Har ei venninne som er akkurat lik min søster. Syter over sin søster som legger beslag på foreldrene/besteforeldrene. Hun har selv besteforeldrene fast en dag i uka, pluss, pluss. 

Søsteren bor ikke i nabohuset, men på andre siden av byen. Der er det kanskje snakk om to helger per tre mnd. Hun ser det heller ikke. 

Anonymkode: 8fd47...f2b

Skrevet

Samme her. Min mor er konstant sliten av å passe min brors barn, så jeg spør nesten aldri om barnevakt. 

Anonymkode: 30791...57b

Skrevet

Glad vi bor noen timer unna både mine familie og mannens familie. Jeg vet at min bror med to små barn har ukentlig barnevakt hos mine foreldre og vet at mine svigerforeldre har hendene fulle flere dager i uken med min svogers to barn. Det hadde ikke Vært rom for at våre barn hadde vært hos besteforeldre på samme måte. 

Er bare eldstebarnet vårt som tilbringer en helg i ny og ne hos mine foreldre og en uke her og der(høstferie/vinterferie). Men hun har de siste årene heller vært en ressurs da hun hjelper til med de små fetterne sine(hun er 13 år). 

Kjære h.i hvis du ønsker og har behov for barnevakt så må du bare spørre og ikke bry deg om søsteren din. Det får være opp til dine foreldre om hvem de vil passe og når. 

Anonymkode: 348c8...73b

Skrevet

Slike ting er vaskelige! Mine svigerforeldre blir syke etter besøk over dager av barnebarn. Vi har forsøkt si det, men bare vi ser det og de andre "bryr" seg ikke. Vi har tilbudt oss pass, lån av hus osv for at svigerforeldre kan få besøk, men med litt hjelp/litt ro (vi bor i gangavstand), men ingen ser behov for en slik løsning

Anonymkode: d1ed9...dda

Skrevet

ingen har jo enerett på dem, synes de er egoistiske som tar de så mye, hadde aboslutt snakke med dem :)

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon på mannens side....og det er så utrolig trist for barna våre. Mannens søsken er psykisk syk og trenger derfor mye mer avlastning enn oss med sine barn. Dette har vi stor forståelse for, og jeg ville ikke, under noen omstendigheter, involvert hverken foreldre eller svigerforeldre i familielivet i så stor grad. Men det er utrolig leit at våre barn får så liten tilknytning til sin farsfamilie og jeg er redd det vil skape ringvirkninger for forholdet senere. Mine svigerforeldre ser våre barn kanskje 5-6 ganger i året og passer dem 1-2 ganger. De er med sine andre barnebarn 1-2 ganger i uken. Vi bor alle i samme by.

Jeg "vet" at det er vi som må spørre mer...men det er jaggu ikke lett når det stort sett alltid klages på hvor slitne eller overerbeidet sviger er :( Og svigers klarer ikke si nei til sitt psykisk syke barn, som spør kontinuerlig om barnevakt. Vi opplever at svigers utnyttes grovt, og for å si det sånn..det skaper ikke et bra søskenforhold.

Anonymkode: 55610...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...