Gå til innhold

Hvordan våge å gi seg hen til en ny mann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift med en mann som drev psykisk og fysisk mishandling av meg, og jeg lot det gå så lenge at min selvtillit ble helt knekt. Det er 7 år siden jeg klarte å bryte ut av ekteskapet, men helvete fortsetter egenlig hele tiden med tanke på at vi har en datter sammen. Det har vært rettsak som pga fars adferd mot vår datter endte med at far kun har samvær med henne en gang i måneden under tilsyn. Det har vært en kamp både før og etter skilsmissen, men jeg har nå på en eller annen måte klart å tilegne med evnen til å ikke la meg påvirkes så mye av alle sms og telefoner med x antall trusler flere ganger i uken. Jeg har en mye bedre hverdag og en følelse av at jeg har kontroll over mitt eget liv igjen, men og det er et stort men og det er at jeg ikke evner å stole på andre menn. Jeg har møtt en mann via felles venner som så langt jeg kan se (og ifølge mine venner og hans ekskone (de ble skilt fordi de ble mer venner enn kjærester)) er god tvers igjennom, og han "forguder" meg. Jeg har vært sammen med han i ett og ett halvt år nå, og enda sliter jeg når det kommer til å slappe av når vi har sex. Jeg sliter med å slappe av da jeg føler meg så sårbar under sex, og jeg bare forventer at han skal begynne å håne meg eller mishandle meg fysisk. Han gir klart uttrykk for at det er meg han vil ha og at han skal ha all den tålmodigheten jeg trenger, men jeg begynner å bli sliten av meg selv rett og slett. Vedkommende gir meg så mye omsorg, oppmerksomhet, tillit, han forteller hver dag hvor fantastisk jeg er som menneske og mor, han støtter meg også når jeg trenger det i forhold til min eksmann, og det er egentlig ingenting jeg vil mer enn å være intim med han. Problemet er at jeg sliter med å gi meg hen og stille meg sårbar ovenfor et annet menneske etter det jeg har vært igjennom. Jeg sliter også i forhold til at jeg blir forbannet på meg selv over at jeg lar min eksmann fortsatt ha innvirkning på livet mitt. Min nåværende kjæreste er stabil, han viser tydelig hver dag at det er meg han vil ha, han behandler min datter som sin egen og han har en meget god jobb og stabil økonomi, mao ingen grunn til å betvile han som person. Hvordan skal jeg klare å slappe av og tro på at noe godt faktisk har skjedd meg? Hvordan skal jeg klare å stole på at min kjæreste er den han begir seg ut for å være? Jeg synes så synd på min kjæreste som må forholde seg til mine demoner, og jeg frykter at hans tålmodighet skal ta slutt. Jeg forstår egentlig ikke hva han ser på som positivt i vårt forhold da jeg har så mange opplevelser som fortsatt er en del av meg. Jeg vet at det er kun jeg som kan forandre min tankemåte, og det er kun jeg som kan bestemme at tidligere erfaring ikke skal få lov til å påvirke mitt nåværende forhold, men jeg vet ikke hvordan. Jeg har vært hos psykolog, men føler ikke at det hjalp meg mye da jeg vet hva jeg må gjøre men ikke hvordan. Har noen opplevd noe lignende og kan gi meg noen råd for hvordan jeg kan drive indre motivasjon slik at jeg blir tryggere på meg selv og min egen verdi?

Anonymkode: 4a474...85c

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Kanskje du trenger profesjonell hjelp? (I betydningen traumeterapi)

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg er enig med Pashla at traumeterapi kan være noe for deg. De som er spesialisert på det har som regel bedre effekt på slike dype traumer enn vanlige psykologer, i hvert fall ut fra det jeg har hørt.

Det som slår meg ellers, det er at du fremdeles egentlig lever med din eksmann, i den forstand at han flere ganger i uken fremdeles kontakte deg med sms'er og telefoner og han fremdeles kommer med "x antall trusler flere ganger i uken". Det er ikke noe du skal måtte leve med! Og det er med på å forstatt gjøre deg utrygg og usikker på deg selv. På et vis så kontrollerer han deg fremdeles. Eller, det vil si, han forsøker å kontrollere deg fremdeles. Og den kontrollen må du ta fra ham! Samle alt du har av sms'er og ev. mailer med trusler, skriv dagbok fra og med nå (og skriv så langt tilbake du husker dato og hva han har truet med) og gå til politiet og be om besøks- og kontaktforbud! Ta med deg din nye kjærest om du ikke greier å gå til politiet alene. Om du gjør dette må din eksmann slutte å ta kontakt med deg, og da vil du slippe den konstante påminnelsen om trusler hele veien. Om han ikke respekterer et besøks- og kontaktforbud så vil han bli straffet for det. Et slikt forbud gjør at dere kanskje må orden henting og levering av datteren din anderledes, men siden han kun har samvær med tilsyn likevel så finner dere en løsning på det også. Jeg tror at du, hvis du gjør dette, vil føle at du tar tilbake mer av kontrollen i ditt eget liv. Du sier til deg selv og til andre at du ikke lenger aksepterer å bli truet flere ganger i uken. Når han truer deg bryter han loven. Om han bryter et besøks- og kontaktforbud så risikerer han fengselstraff.

Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men kan sette meg litt inn i noen av følelsene dine, tror jeg. I hvert fall hva det å få trusler flere ganger i uken gjør med deg. Jeg levde med en stalker i 7 år. Helt annen sak, jeg visste ikke en gang hvem mannen var, ingen felles kjente, ingen visste hvem han var, så jeg fikk ikke en gang anmeldt ham. Men det jeg vet er hvor utrygg man blir, man føler man ikke blir respektert, innimellom begynner man å spørre seg selv om man ikke er verdt respekt, om man ikke er verdt mer. Jeg valgte å bli sint, fant ut at ikke f... om han skulle få ødelegge livet mitt på andre områder. Ja, jeg måtte alltid kikke meg over skulderen, jeg måtte alltid ta masse forholdsregler mtp. hvor jeg beveget meg, ikke gikk alene på kvelder, alltid hadde mobil med meg (tips fra politiet), hadde lagret nr. til politiet på hurtigtast m.m. Men jeg fant ut at det var han som var lite verdt som var en sånn pusling at han fant glede i å indirekte true meg. Jeg hevet hodet og tenkte at jeg har så stor verdi at han aldri noensinne kunne få meg.

I ditt tilfelle tenker jeg at du kan tenke med stolthet på at du kom deg unna ham, selv etter mange år med mishandling. Det viser at du har stor styrke i deg! Og du har også stor verdi som person. Husk at kjæresten din ønsker seg deg og ingen andre enn deg - selv om du også kommer med den bagasjen som du kommer med. Kjæresten din mener du likevel har større verdi enn andre kvinner for ham, og han er villig til å gi deg den tiden du trenger. Han viser gjennom handlinger at du har verdi, han sier det til deg. Jeg vil tro du på en måte stenger litt av følelsene dine når han gir uttrykk for det? I så fall, prøv å åpne opp og kjenn på hva du føler om du prøver å ta til deg de ordene. Det kan være skremmende, for man kan føle seg sårbar, og sårbarhet er det jeg vil tro du er mest redd for fordi det kan gi andre makt over deg. Men i et trygt og godt forhold er det rom for å være sårbar, og kjæresten din hadde ikke hatt så mye tålmodighet med deg i så lang tid om han gjemte slike sider som din eksmann har.

Vær stolt av deg selv, Hi, du hadde styrke til å bryte ut av et forhold hvor du ble mishandlet fysisk og psykisk. Ikke alle har det. Selv om det kanskje tok deg lang tid så viser det ikke at du har mindre styrke, det viser at du selv med langvarig nedpsyking og mishandling så greide du å få opp styrken i deg selv. Du har vist styrke når du har stått mot eksmannen i retten. Og du er blitt trodd!

Jeg tror at hvis du også nå gjør det du må for å få slutt på truslene eksmannen kommer med flere ganger i uken, da vil du føle at du står opp for deg selv. Du vil føle at du er mer verdt, du trenger faktisk ikke å finne deg i at eksmannen din truer deg. Det er ulovlig, og du trenger ikke finne deg i det! Så stå opp for deg selv, gå til politiet og diskuter truslene med dem og be om et besøks- og kontaktforbud. Og bryter mannen det, da anmelder du. Hver eneste gang.

Sjekk om du kan komme til en som er spesialisert på traumebehandling. Og gå til politiet. Jeg er sikker på at hvis du får stoppet de konstante truslene så vil du mye lettere kunne jobbe deg videre i livet og føle mer egenverdi.

Klem

Anonymkode: ca0d8...a54

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med Pashla at traumeterapi kan være noe for deg. De som er spesialisert på det har som regel bedre effekt på slike dype traumer enn vanlige psykologer, i hvert fall ut fra det jeg har hørt.

Det som slår meg ellers, det er at du fremdeles egentlig lever med din eksmann, i den forstand at han flere ganger i uken fremdeles kontakte deg med sms'er og telefoner og han fremdeles kommer med "x antall trusler flere ganger i uken". Det er ikke noe du skal måtte leve med! Og det er med på å forstatt gjøre deg utrygg og usikker på deg selv. På et vis så kontrollerer han deg fremdeles. Eller, det vil si, han forsøker å kontrollere deg fremdeles. Og den kontrollen må du ta fra ham! Samle alt du har av sms'er og ev. mailer med trusler, skriv dagbok fra og med nå (og skriv så langt tilbake du husker dato og hva han har truet med) og gå til politiet og be om besøks- og kontaktforbud! Ta med deg din nye kjærest om du ikke greier å gå til politiet alene. Om du gjør dette må din eksmann slutte å ta kontakt med deg, og da vil du slippe den konstante påminnelsen om trusler hele veien. Om han ikke respekterer et besøks- og kontaktforbud så vil han bli straffet for det. Et slikt forbud gjør at dere kanskje må orden henting og levering av datteren din anderledes, men siden han kun har samvær med tilsyn likevel så finner dere en løsning på det også. Jeg tror at du, hvis du gjør dette, vil føle at du tar tilbake mer av kontrollen i ditt eget liv. Du sier til deg selv og til andre at du ikke lenger aksepterer å bli truet flere ganger i uken. Når han truer deg bryter han loven. Om han bryter et besøks- og kontaktforbud så risikerer han fengselstraff.

Jeg har ikke opplevd det samme som deg, men kan sette meg litt inn i noen av følelsene dine, tror jeg. I hvert fall hva det å få trusler flere ganger i uken gjør med deg. Jeg levde med en stalker i 7 år. Helt annen sak, jeg visste ikke en gang hvem mannen var, ingen felles kjente, ingen visste hvem han var, så jeg fikk ikke en gang anmeldt ham. Men det jeg vet er hvor utrygg man blir, man føler man ikke blir respektert, innimellom begynner man å spørre seg selv om man ikke er verdt respekt, om man ikke er verdt mer. Jeg valgte å bli sint, fant ut at ikke f... om han skulle få ødelegge livet mitt på andre områder. Ja, jeg måtte alltid kikke meg over skulderen, jeg måtte alltid ta masse forholdsregler mtp. hvor jeg beveget meg, ikke gikk alene på kvelder, alltid hadde mobil med meg (tips fra politiet), hadde lagret nr. til politiet på hurtigtast m.m. Men jeg fant ut at det var han som var lite verdt som var en sånn pusling at han fant glede i å indirekte true meg. Jeg hevet hodet og tenkte at jeg har så stor verdi at han aldri noensinne kunne få meg.

I ditt tilfelle tenker jeg at du kan tenke med stolthet på at du kom deg unna ham, selv etter mange år med mishandling. Det viser at du har stor styrke i deg! Og du har også stor verdi som person. Husk at kjæresten din ønsker seg deg og ingen andre enn deg - selv om du også kommer med den bagasjen som du kommer med. Kjæresten din mener du likevel har større verdi enn andre kvinner for ham, og han er villig til å gi deg den tiden du trenger. Han viser gjennom handlinger at du har verdi, han sier det til deg. Jeg vil tro du på en måte stenger litt av følelsene dine når han gir uttrykk for det? I så fall, prøv å åpne opp og kjenn på hva du føler om du prøver å ta til deg de ordene. Det kan være skremmende, for man kan føle seg sårbar, og sårbarhet er det jeg vil tro du er mest redd for fordi det kan gi andre makt over deg. Men i et trygt og godt forhold er det rom for å være sårbar, og kjæresten din hadde ikke hatt så mye tålmodighet med deg i så lang tid om han gjemte slike sider som din eksmann har.

Vær stolt av deg selv, Hi, du hadde styrke til å bryte ut av et forhold hvor du ble mishandlet fysisk og psykisk. Ikke alle har det. Selv om det kanskje tok deg lang tid så viser det ikke at du har mindre styrke, det viser at du selv med langvarig nedpsyking og mishandling så greide du å få opp styrken i deg selv. Du har vist styrke når du har stått mot eksmannen i retten. Og du er blitt trodd!

Jeg tror at hvis du også nå gjør det du må for å få slutt på truslene eksmannen kommer med flere ganger i uken, da vil du føle at du står opp for deg selv. Du vil føle at du er mer verdt, du trenger faktisk ikke å finne deg i at eksmannen din truer deg. Det er ulovlig, og du trenger ikke finne deg i det! Så stå opp for deg selv, gå til politiet og diskuter truslene med dem og be om et besøks- og kontaktforbud. Og bryter mannen det, da anmelder du. Hver eneste gang.

Sjekk om du kan komme til en som er spesialisert på traumebehandling. Og gå til politiet. Jeg er sikker på at hvis du får stoppet de konstante truslene så vil du mye lettere kunne jobbe deg videre i livet og føle mer egenverdi.

Klem

Anonymkode: ca0d8...a54

Tusen takk for et grundig innlegg som gir meg mange gode råd i forhold til å komme meg videre og takle det jeg ble utsatt for. Det setter jeg stor pris på.

Anonymkode: 4a474...85c

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene over, men jeg har vært i en liknende situasjon. For meg tok det lengre tid enn ett og et halvt år før jeg virkelig torde tro på at min nye kjæreste  var like snill og god som han virket som. Jeg snakket masse med kjæresten min (nå mannen min) om det, og han beviste jo igjen og igjen at han er tvers gjennom snill, og til slutt sank det rett og slett inn, jeg slappet av og klarte å tro at det var sant at jeg var så heldig. Jeg tror kanskje at du må ta tiden til hjelp. Forklar han hvordan du har det og snakk om det. En lang periode følte jeg at jeg nesten brukte kjæresten min som en slags psykolog, men han var forståelsesfull og hjalp meg gjennom det. Vi snakket og snakket og snakket om det jeg hadde opplevd, hvordan jeg opplevde at det påvirket meg, hvordan jeg opplevde at det påvirket min relasjon til han (og andre) og hva jeg fryktet i forhold til han. Jeg var tvers gjennom ærlig og fikk masse god tilbakemelding som igjen beviste for meg hvor fin kjæresten min var. Jeg har det så utrolig bra nå, og jeg håper at du også kommer dit snart. 

Anonymkode: 2fa3f...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...