Gå til innhold

Alkohol..noen som har kuttet det ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sluttet helt å drikke alkohol?

Jeg innser  mer og mer hvor ødeleggende alkohol er for min psykiske helse, men ser faktisk at det blir utfordrende å kutte.

alkohol er jo med i de fleste sosiale lag. 

Anonymkode: c4091...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pga. helsemessige årsaker måttet kutte alkohol i lange perioder, et halvt år en gang og to år en annen gang. Nå drikker jeg litt vin en sjelden gang, kan ikke drikke mer pga. noen helseproblemer som ikke er avklart, hvor det kan være uheldig å drikke alkohol. Ingen problemer med det. Noen ganger forteller jeg kort hvorfor jeg unngår alkohol, andre ganger sier jeg bare at jeg ikke har lyst på. Møter ikke motstand på det. Noen få ganger har jeg fått kommentarer, og da kaster jeg bare spørsmålene tilbake "Hvorfor mener du jeg skal drikke alkohol når jeg ikke har lyst på?", eller "Hvorfor mener du at jeg bør drikke alkohol når det kan være skadelig for helsen min?". Etter det får jeg ingen flere spørsmål av disse.

Ja, alkohol er det i de fleste sosiale lag, men det er virkelig null problemer å drikke alkoholfritt, det blir en vane. Og om de rundt deg ikke aksepterer at du slutter å drikke - da er det på tide å bytte omgangskrets.

Ikke bruk andre som en unnskyldning for å ikke slutte.De fleste voksne er så fornuftige at de respekterer at noen ikke drikker alkohol. Din helse, ditt valg. Det er flott at du er så oppmerksom på hvordan alkohol påvirker psyken din, da kan du gjøre noe med det :)

Anonymkode: 35119...f5a

Skrevet

Drikker ca 1-2 glass vin i året. Absolutt ikke noe problem å ikke drikke oftere. Som ung og barnløs drakk jeg 10 øl x 2 ca to ganger i mnd på fest og byen. Brisenhet og fyll er bare ikke så sjarmerende mer og liker faktisk brus mer enn all alkohol smaksmessig. Enig i at det i mange settinger forventes at man drikker men det bryr jeg meg ikke om, nærmer meg 40 og er for gammel for drikkepress hehe

Anonymkode: 671ce...38d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har pga. helsemessige årsaker måttet kutte alkohol i lange perioder, et halvt år en gang og to år en annen gang. Nå drikker jeg litt vin en sjelden gang, kan ikke drikke mer pga. noen helseproblemer som ikke er avklart, hvor det kan være uheldig å drikke alkohol. Ingen problemer med det. Noen ganger forteller jeg kort hvorfor jeg unngår alkohol, andre ganger sier jeg bare at jeg ikke har lyst på. Møter ikke motstand på det. Noen få ganger har jeg fått kommentarer, og da kaster jeg bare spørsmålene tilbake "Hvorfor mener du jeg skal drikke alkohol når jeg ikke har lyst på?", eller "Hvorfor mener du at jeg bør drikke alkohol når det kan være skadelig for helsen min?". Etter det får jeg ingen flere spørsmål av disse.

Ja, alkohol er det i de fleste sosiale lag, men det er virkelig null problemer å drikke alkoholfritt, det blir en vane. Og om de rundt deg ikke aksepterer at du slutter å drikke - da er det på tide å bytte omgangskrets.

Ikke bruk andre som en unnskyldning for å ikke slutte.De fleste voksne er så fornuftige at de respekterer at noen ikke drikker alkohol. Din helse, ditt valg. Det er flott at du er så oppmerksom på hvordan alkohol påvirker psyken din, da kan du gjøre noe med det :)

Takk for svar 😊

Tenkte mer på meg selv - ikke hva andre mener, det bryr jeg meg ikke om.

mer at det blir kjedelig når "alle" rundt meg drikker i et sosialt lag. 

Så tror jeg faktisk det kommer til å bli et savn de første månedene, og da er jeg kanskje på vei å få et avhengighetsproblem. 

Alt i alt så er min helse mye bedre uten, så jeg skal så og si slutte, maks 1-2 glass en sjelden gang. 

😊

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Drikker ca 1-2 glass vin i året. Absolutt ikke noe problem å ikke drikke oftere. Som ung og barnløs drakk jeg 10 øl x 2 ca to ganger i mnd på fest og byen. Brisenhet og fyll er bare ikke så sjarmerende mer og liker faktisk brus mer enn all alkohol smaksmessig. Enig i at det i mange settinger forventes at man drikker men det bryr jeg meg ikke om, nærmer meg 40 og er for gammel for drikkepress hehe

Anonymkode: 671ce...38d

Takk for svar.. jeg skal teste ut 👍

Skrevet

Ja, har kuttet ut alkohol. Har ikke drukket alkohol nå på 7 år tror jeg. Har aldri hatt et spesielt stort alkoholforbruk, men har kuttet ut fordi mannen er alkoholiker. Han har det bedre når ikke jeg heller drikker.

I de festlige lagene vi har vært i så har vi bare sagt at han er alkoholiker, derfor drikker vi ikke.

Til jul og slike familiære sammenkomster er det ingen problem da alle vet om det, og respekterer det.

Anonymkode: a3f53...c65

Skrevet

Jeg kuttet alkohol i nesten 7 år, og har ikke vært beruset siden. Nå drikker jeg ett glass rødvin for å kose meg, men aldri så mye at jeg blir "svimmel i topplokket".

Grunnen til det er at jeg har opplevd alkoholisme i nære relasjoner.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊

Tenkte mer på meg selv - ikke hva andre mener, det bryr jeg meg ikke om.

mer at det blir kjedelig når "alle" rundt meg drikker i et sosialt lag. 

Så tror jeg faktisk det kommer til å bli et savn de første månedene, og da er jeg kanskje på vei å få et avhengighetsproblem. 

Alt i alt så er min helse mye bedre uten, så jeg skal så og si slutte, maks 1-2 glass en sjelden gang. 

😊

Det er en overgang, fordi man er vant med at hvis andre drikker så skal man selv også drikke. Men jeg har begynt å sette pris på det også. Jeg oppdager at mange endrer seg mye i fylla, og at noen endrer seg mer enn jeg liker. Jeg har oppdaget andre som jeg har mer tilfelles med. Har det ikke mindre morsomt, men har det morsomt på en annen måte. Og så er det bare sååå deilig å vite at jeg ikke blir dårlig form dagen derpå. Selv om jeg aldri ble fyllesyk før heller, så ble jeg langt mer sliten og uggen dagen derpå.

Forbered deg på at det kan hende du kommer til å tenke på alkohol mer enn normalt den første tiden. Jeg har aldri vært så fokusert på alkohol som da jeg første gang måtte være helt avholden og ikke kunne drikke noe alkohol. Første jeg tenkte på når jeg våknet den perioden var alkohol, frokost, lunsj, middag - jeg tenkte på og savnet alkohol. Noe som jo bare var latterlig siden jeg før dette hadde vært avholden i mer enn et halvt år fordi jeg ble dårlig av å drikke og ikke ønsket å drikke av den grunn, og at jeg heller ikke før dette drakk mye eller ofte ;) I etterkant ble det jo bare veldig morsomt og jeg kunne le av meg selv. Da jeg fikk klarsignal til å drikke igjen fra legen så oppdaget jeg at jeg egentlig ikke hadde lyst på alkohol, så da takket jeg nei i alle sammenhenger i lange perioder etterpå også.

Fokuser på alle fordelene du har av å ikke drikke :)

Skrevet

Nei, det trenger jeg gudsjelov ikke! Jeg drikker kanskje 3 glass hvitvin i mnd og kan fint hoppe over alkohol på fest. Digg! Du må få hjelp

Anonymkode: 2625c...fa2

Skrevet

Jeg har kuttet. Litt mas fra andre av og til, men det bryr ikke meg. Jeg koser meg og har det gøy uten alkohol. Har det bedre enn mange andre dagen derpå😉

Anonymkode: 162b5...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...