Gå til innhold

Kun frisk en uke etter antibiotika, 4.gang nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet inne her før om dette. Har den siste mnd gått på tre kurer for halsbetennelse med streptokokker, to av dem var intravenøst for da var det abscess/halsbyll i tillegg. Har tømt disse og vært innlagt sykehus. Men etter hver kur har jeg bare vært frisk en uke. 

Nå er det en uke siden forrige kur og jeg begynner å få vondt for å svelge. Kjennes ikke ut som abscess denne gangen, men kan vel egentlig ikke vite det. Synes ikke det er så vondt at jeg må gå til lege, men etter de erfaringene jeg har gjort så utvikler det seg veldig raskt til å bli verre. 

Hadde ikke stresset med dette om det ikke var for at vi skal reise på ferie i morgen. Noen råd? Se det an til i kveld? Kan jeg få ny kur nå? Blir jo 4.kuren. Skal mest sannsynlig operere mandlene etter sommeren også. Kjedelig om ferien går bort i sykdom. 

Anonymkode: a0604...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter du tannbørste? Ellers kan du smitte deg selv igjen. Evt kan noen du feks kysser med være bærer uten å være syk selv. 

Anonymkode: 8c305...154

Skrevet

Å, stakkars deg! 

Jeg hadde absolutt kontaktet legen med det samme for å unngå å bli syk i ferien.

Lykke til, god bedring og god sommer. 

Skrevet

Ja har byttet tannbørste hver gang. Til og med kokt den jeg har brukt mens jeg har gått på kur for hver gang jeg har børstet tennene.

HI

Skrevet

Får du forskjellig typer antibiotika?

For jeg har opplevd som deg at ting ikke blir borte med noen merker. Her er det kun Dalacin som virker godt.

Men som oftest hører ikke leger på meg og jeg må prøve andre merker først. For Dalacin skriver de helst ikke ut. Noen sier det er fordi den har mer bivirkninger. Andre sier at det er fordi den "angriper" hele kroppen, og ikke bare der infeksjonen sitter. Dalacin er vist en multiantibiotika som de sparer til alt annet ikke virker....har jeg blitt fortalt.

Anonymkode: b957e...a4a

Skrevet
1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Å, stakkars deg! 

Jeg hadde absolutt kontaktet legen med det samme for å unngå å bli syk i ferien.

Lykke til, god bedring og god sommer. 

Ja, bør vel kanskje det. Men det var liksom verre i natt, etter jeg har fått i meg litt mat og Ibux er det gått fra å være vondt i hele svelget til kun den siden jeg har hatt abscess. Ser heller ingen gule eller hvite prikker på mandlene enda. Er redd de bare sender meg hjem når jeg ikke er kommet "lenger i forløpet" enda. 

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får du forskjellig typer antibiotika?

For jeg har opplevd som deg at ting ikke blir borte med noen merker. Her er det kun Dalacin som virker godt.

Men som oftest hører ikke leger på meg og jeg må prøve andre merker først. For Dalacin skriver de helst ikke ut. Noen sier det er fordi den har mer bivirkninger. Andre sier at det er fordi den "angriper" hele kroppen, og ikke bare der infeksjonen sitter. Dalacin er vist en multiantibiotika som de sparer til alt annet ikke virker....har jeg blitt fortalt.

Anonymkode: b957e...a4a

Den andre kuren jeg fikk var hestekur som de sa, der var både apocillin 1 gram pluss 300mg dalacin 4 ganger daglig. Så når jeg gikk til lege igjen etter denne kuren så turte han ikke å gjøre annet enn å sende meg til sykehus da den kuren var så sterk at det ikke var mer han kunne gjøre medisinsk. På sykehus fikk jeg da tømt byllen igjen og apocillinkur som jeg var ferdig med nå for en uke siden. 

HI

Skrevet

For å ikke risikere å måtte avlyse turen pga sykdom , så er vel det beste og gå til legen? 

Skrevet

Ta kontakt med legevakten i dag, forklar situasjonen, at du har vært innlagt for abcess i halsen og nå begynner å få samme symptomer samme sted. Da vil de vurdere situasjonen og om du må inn før du reiser på ferie. Du bør absolutt gjøre det, for om dette er noe du har før du reiser så er det jo ikke sikkert forsikringen din vil dekke behandling fullt ut i utlandet (om det er dit dere skal).

De burde ta nye prøver av deg også, for å sjekke om du faktisk får riktig antibiotika.

Husk også at du etter antibiotika må bygge opp igjen immunforsvaret ditt. Siden du har hatt så heftige ab-kurer så bør du gå på gode tarmbakterier/probiotika over lengre tid. Anbefaler å kjøpe en av de som er beregnet brukt etter antibiotikakur, de fås på helsekosten. Flere av de på apoteket er dessverre for lave doser til at det er nok etter antibiotikakurer. Du bør også få legen til å sjekke D-vit.nivået ditt selv om det er sommer nå. Du kan også med fordel ta tilskudd med f.eks. Immiflex, du finner info om forksning på det på nettet om du googler. Spis sunt og unngå sukker til du har holdt deg frisk en periode.

God bedring :)

Anonymkode: bb9d8...2cc

Skrevet

Takk for alle svar. Ble legevakt idag. Følt meg Ok i allmenntilstand, men vondt i svelget og noe frostrier. Men hadde noe høy crp som sikkert er stigende og 39 i feber. Er også hoven på ene siden av ansiktet pga betennelsen i halsen. Fått en kraftig kur igjen så jeg håper ferien går greit. Må kontakte lege da med en gang ved forverring. 

Takk for tips ang melkesyrebakterier, må kjøpes imorgen! Hatt to runder med sopp pga antiobiotika og fått uvi på toppen av det hele. Er så lei nå.

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. Ble legevakt idag. Følt meg Ok i allmenntilstand, men vondt i svelget og noe frostrier. Men hadde noe høy crp som sikkert er stigende og 39 i feber. Er også hoven på ene siden av ansiktet pga betennelsen i halsen. Fått en kraftig kur igjen så jeg håper ferien går greit. Må kontakte lege da med en gang ved forverring. 

Takk for tips ang melkesyrebakterier, må kjøpes imorgen! Hatt to runder med sopp pga antiobiotika og fått uvi på toppen av det hele. Er så lei nå.

hi

Håper det blir riktig antibiotika og endelig tilfriskning denne gangen. Ferien gjør deg sikkert godt.

Probiotika er gull verdt. Jeg gikk på en heftig antibiotikakur i fjor, flere typer, men gikk på noe hele tiden. Tok store mengder probiotika hver dag og unngikk både sopp og uvi.

God bedring og god ferie! :)

Anonymkode: bb9d8...2cc

Skrevet

Tusen hjertelig! 😊🌞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...