Gå til innhold

Min mor skal hjerteopereres..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor skal bytte en hjerteklaff. Den fungerer visst ikke bort i mot i det hele tatt, og hun har visst ganske framskridende symptomer. Hvor "akutte" vil vanligvis slike operasjoner være? 

Vil hun få operasjon i løpet av kort tid tro? Og finner ingenting om hvilken risiko en slik operasjon vil innebære heller... :( 

Anonymkode: 05618...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du finner mer om du søker etter mitralklaff eller aortaklaff, alt etter hva din mor skal skifte.

Her står det litt om de ulike typene, men ikke så mye om risiko. https://helsenorge.no/sykdom/hjerte-og-kar/hjertefeil/lekkasje-i-hjerteklaffene

Her står det noe om at det er bedre med tidlig operasjon, så om det er denne typen operasjon din mor skal ha så går det kanskje an å vise til denne undersøkelsen. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/08/15/venter-for-lenge-med-a-hjerteoperere/

Om du googler "valve replacement risk" så får du opp en del mer om risiko. Det er generelt lite risiko ved disse operasjonene i dag i forhold til tidligere.

Men du - ikke google for mye hvis du er bekymret, for da risikerer du å bekymre deg unødvendig mye.

Alle jeg kjenner til som har fått denne typen operasjon har det gått veldig bra med :)

Anonymkode: 57d02...ba9

Skrevet

Takk for svar! 😃

Alt er litt i startfasen enda, men får vite mer på tirsdag. Men tenker mye på dette og lurer på hvor raskt de mener hun må ha operasjonen :o 

Prøver å danne meg et bilde på det hele, alt har egentlig kommet som et lite sjokk alle.

Reiser til henne når hun skal operere. Det ønsker jeg, da jeg er nærmeste familie for henne, men er så usikker på om jeg skal starte på ferien eller ikke...

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 😃

Alt er litt i startfasen enda, men får vite mer på tirsdag. Men tenker mye på dette og lurer på hvor raskt de mener hun må ha operasjonen :o 

Prøver å danne meg et bilde på det hele, alt har egentlig kommet som et lite sjokk alle.

Reiser til henne når hun skal operere. Det ønsker jeg, da jeg er nærmeste familie for henne, men er så usikker på om jeg skal starte på ferien eller ikke...

Vent til dere har fått vite mer tirsdag. Om din mor er innstilt på det, så kan det være lurt å skrive ned noen spørsmål. Først og fremst de spørsmålene hun selv har, selvfølgelig. Men også litt mer praktiske ting fordi du må reise for å komme til henne, når hun skal opereres, hvor hun skal opereres, hvor lenge hun blir innlagt på sykehuset, hvordan rehabiliteringen blir i etterkant (skal hun f.eks. rett hjem etter sykehusoppholdet, eller skal hun på rehab.senter, eller følges hun opp i hjemkommunen?). Nå bruker vel de som har slike operasjoner å merke rask bedring på den generelle formen, mtp. det de ev. har slitt med før operasjonen, men lurt å spørre om det er ting hun trenger hjemme, som hjelpemidler, hjemmesykepleie eller hjemmehjelp den første tiden.

Forstår at du har mange tanker, det er verre før man får litt flere svar og vet litt mer. Lykke til :)

Anonymkode: 57d02...ba9

Skrevet

Tusen takk, og ja du har nok rett i at jeg rett og slett må smøre meg m tålmodighet selv om jeg aller helst vil vite alt nå ;) 

Blir noen spente dager og en spent sommer. Håper bare alt går bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...