Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #1 Skrevet 1. juli 2017 Hva skal en gjøre med middels karakterer fra vgs da? Ta opp igjen fag? Studere utenlands? Er lærer selv og det er mange som har et snitt rundt 4 litt over eller under, hva skal de bruke det til.. Anonymkode: 5d231...8a5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #2 Skrevet 1. juli 2017 Det er jo mange studier du ikke trenger høyt snitt for å komme inn på. Noen krever bare bestått vitnemål. Alle skal vel ikke bli leger og tannleger? Anonymkode: 678eb...1e7
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #3 Skrevet 1. juli 2017 Hva mener du egentlig? Datteren min har et snitt på 3,9 og er i full gang med sin høyskoleutdannelse. Midt på treet er faktisk helt greit. At du er lærer er derimot bekymringsverdig. Anonymkode: 55d76...956
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #4 Skrevet 1. juli 2017 Altså, det er jo mange studier man kommer inn på med gjennomsnittlige karakterer! Man får kanskje ikke plass på ønskestudiet i Oslo eller Bergen, men er man villig til å flytte på seg (som man burde være!) så finnes det MANGE muligheter. Greit nok, man blir ikke lege eller psykolog uten å ta opp noen fag, men det finnes da mange andre spennende yrker! Potensielt kan man søke seg inn på et studie med lavt snitt og søke overgang til et annet studie etter hvert eller melde seg opp i emner som man kan putte inn i en bachelor. Det finnes flere veier til å bli det man ønsker.. Anonymkode: fecc0...31e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #5 Skrevet 1. juli 2017 Tja, du kan bli lærer, sykepleier, ingeniør, prest, ernæringsfysiolog, jurist, statsviter og veldig mye annet. Anonymkode: 6a8a8...0a2
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #6 Skrevet 1. juli 2017 Det er mange yrker man kan bli, som lærer. Hadde du selv snitt på 6, og ble lærer? Min datter gikk ut med 4,5 i snitt, og det er da mye hun kan studere. Anonymkode: ba933...0f1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #7 Skrevet 1. juli 2017 Du trenger bare så gode karakterer at du kommer inn på det du vil. Anonymkode: 556bb...014
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #8 Skrevet 1. juli 2017 Er det mange studier hvor du kommer inn med godt under 4 i snitt? Og til deg som sier at det er bekymringsfullt at jeg er lærer. Du vet ingenting om mine evner der. Jeg har stor omsorg for elevene mine. Det jeg observerer et at mange ikke får de karakterene de egentlig kunne fått fordi de er umodne,umotiverte osv Det er ikke evnene det står på. Og at du kan bli jurist med et middels karaktersnitt, nei da må du ta opp fag. Det samme gjelder vel statsvitenskap eller ernæring? Anonymkode: 5d231...8a5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #9 Skrevet 1. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det mange studier hvor du kommer inn med godt under 4 i snitt? Og til deg som sier at det er bekymringsfullt at jeg er lærer. Du vet ingenting om mine evner der. Jeg har stor omsorg for elevene mine. Det jeg observerer et at mange ikke får de karakterene de egentlig kunne fått fordi de er umodne,umotiverte osv Det er ikke evnene det står på. Og at du kan bli jurist med et middels karaktersnitt, nei da må du ta opp fag. Det samme gjelder vel statsvitenskap eller ernæring? Anonymkode: 5d231...8a5 Man kan bli nesten hva man vil. Alle slags former for pedagoger/lærere/lektorer, sosionom, sykepleier, vernepleier, ergoterapeut, alle former for ingeniør osv har snitt under fire enkelte steder i landet. Som lærer må man fylle noen kriterier i blant annet norsk og matematikk, men man kan fylle kriteriene og likevel ha under fire i snitt. Statsvitenskap kan man også studere med lavt snitt, men ikke i Oslo... I de større byene har det bare blitt høyere og høyere snitt på de fleste utdanningene. Selv hadde jeg 41 poeng da jeg startet mine studier for ni år siden. Grensa var da 36 poeng det året jeg søkte, den var 48 i 2016. Ser du på samordna opptak så er det mange studier som har "alle" på poenggrensa. Det betyr at alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om plass på det aktuelle studiet. Medisin og tannlege må man studere i utlandet om man ikke har gode nok karakterer. Ernæring kan man studere privat i Norge. Kjenner flere som har gjort det. Kjenner også ei som ikke hadde karakterer til å komme inn på jus, så hun ble jurist ved å ta det som enkeltemnestudent ved uio. Den ordningen er vel gått ut nå. Anonymkode: d56aa...c2f
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #10 Skrevet 1. juli 2017 La meg se... De kan jo kanskje ta til takke med å bli lærere da... 😕😳🤔 Anonymkode: 0924a...959
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #11 Skrevet 1. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det mange studier hvor du kommer inn med godt under 4 i snitt? Og til deg som sier at det er bekymringsfullt at jeg er lærer. Du vet ingenting om mine evner der. Jeg har stor omsorg for elevene mine. Det jeg observerer et at mange ikke får de karakterene de egentlig kunne fått fordi de er umodne,umotiverte osv Det er ikke evnene det står på. Og at du kan bli jurist med et middels karaktersnitt, nei da må du ta opp fag. Det samme gjelder vel statsvitenskap eller ernæring? Anonymkode: 5d231...8a5 Det var vel mer måten du ordlegger deg på som gjør det bekymringsfullt at du faktisk har fullført en lærerutdanning. Om du ikke er faglærer på vgs da, da kan man vel komme litt utenom norskfaget, men uansett er det jo en stor fordel å kunne ordlegge seg tilfredsstillende. Anonymkode: 55d76...956
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #12 Skrevet 1. juli 2017 Jeg har ikke fullført en lærerutdanning men har enkeltfag jeg har undervisningskompetanse i. Jobber på videregående. Helt utrolig at folk er så spydige med en gang noen vedkjenner seg å være lærer. Og til alle som har gitt konstruktive svar, takk. Det er ikke alle som passer til eller ønsker å bli lærer for de av dere som kommer med den. Det er jo utrolig viktig å komme inn på et utdanniningsløp som den enkelte kan trives med og som gir den enkelte yrkesmuligheter. Anonymkode: 5d231...8a5
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #13 Skrevet 1. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det mange studier hvor du kommer inn med godt under 4 i snitt? Og til deg som sier at det er bekymringsfullt at jeg er lærer. Du vet ingenting om mine evner der. Jeg har stor omsorg for elevene mine. Det jeg observerer et at mange ikke får de karakterene de egentlig kunne fått fordi de er umodne,umotiverte osv Det er ikke evnene det står på. Og at du kan bli jurist med et middels karaktersnitt, nei da må du ta opp fag. Det samme gjelder vel statsvitenskap eller ernæring? Anonymkode: 5d231...8a5 Håper du ikke underviser i norsk. Anonymkode: 0a628...cab
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #14 Skrevet 1. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det mange studier hvor du kommer inn med godt under 4 i snitt? Og til deg som sier at det er bekymringsfullt at jeg er lærer. Du vet ingenting om mine evner der. Jeg har stor omsorg for elevene mine. Det jeg observerer et at mange ikke får de karakterene de egentlig kunne fått fordi de er umodne,umotiverte osv Det er ikke evnene det står på. Og at du kan bli jurist med et middels karaktersnitt, nei da må du ta opp fag. Det samme gjelder vel statsvitenskap eller ernæring? Anonymkode: 5d231...8a5 Du kan ta de studiene, men ikke i for eksempel Oslo. Det kan nok bli litt kronglete, men det går an. Anonymkode: 6a8a8...0a2
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #15 Skrevet 1. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva skal en gjøre med middels karakterer fra vgs da? Ta opp igjen fag? Studere utenlands? Er lærer selv og det er mange som har et snitt rundt 4 litt over eller under, hva skal de bruke det til.. Anonymkode: 5d231...8a5 Typisk sosionom/barnevernspedagog og lærer snitt.... Anonymkode: f806c...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå