Gå til innhold

vi forlanger at innvandrere integreres her i landet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vi norske så lett å komme i kobtakt med?

Anonymkode: d781c...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke i hele tatt. Er norsk men har bodd i utlandet nesten hele mitt voksne liv. Flyttet nylig tilbake til Norge og det er vanskelig å få nye bekjentskaper. Jeg inviterer og holder på, virker mest som om folk synes jeg er litt rar 😜😳

Anonymkode: 89137...af9

Skrevet

Å integrere er så mye mer enn det.

Det går på å lære seg norske regler, skikker og lover. Følge de og ikke praktisere sitt opprinnelseslands vaner når det strider med norsk lov. Det går på å lære seg språket og bidra i samfunnet. 

Ja å integreres går også på å få nye bekjentskap, men først må en være en person som folk vil bli venn med.

Anonymkode: b9148...cd6

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går på å lære seg norske regler, skikker og lover. Følge de og ikke praktisere sitt opprinnelseslands vaner når det strider med norsk lov. Det går på å lære seg språket og bidra i samfunnet. 

Ja å integreres går også på å få nye bekjentskap, men først må en være en person som folk vil bli venn med.

Er ikke lett å bli kjent. Skikk og bruk her er en selvfølge. Lik som vi må lære skikk og bruk i andre land vi måtte bo i.

Alt det norske legger vi fra oss på grensa.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke lett å bli kjent. Skikk og bruk her er en selvfølge. Lik som vi må lære skikk og bruk i andre land vi måtte bo i.

Alt det norske legger vi fra oss på grensa.

Da har du ikke vært i Spania 😏

Anonymkode: 429d4...4b9

Skrevet

Det er jo tull at man legger fra seg alt en har med i den kulturelle bagasjen på grensa. Det er ikke integrering, det er assimilering. 

Jeg tror ikke nordmenn er så lette å bli kjent med faktisk. Vi er litt sære og egne ofte, tror jeg. 

Skrevet

Det er vel like lett eller like vanskelig med oss nordmenn som alle andre nasjonaliteter, vi er like ulike som alle andre.

På mitt lille tettsted, som har tatt imot en god del asylsøkere, har det nesten gått sport i å bidra til integreringen gjennom å ta kontakt, invitere osv. Noen er det veldig enkelt med, andre trekker seg mer unna og holder seg for seg selv eller med "sine".

Sikkert fordi asylsøkere er like forskjellige som nordmenn.

Anonymkode: 2400e...91f

Skrevet

Nå er vi norske men har flyttet til en ny by for 8 mnder siden å forsatt ikke blitt kjent med noen annet enn at vi hilser på hverandre.Veldig kjedelig for sønnen min som savner å ha noen å leke med. 

Så nei synes ikke det er lett å komme i kontakt med de som bor i nærheten her.

Anonymkode: 0580a...256

Skrevet

Det er ganske anerkjent at det er vanskelig å integreres sosialt i Norge, da vi fremstår som ganske kalde og avvisende. Selv om vi kanskje egentlig bare er reserverte og ikke vant med å snakke med fremmede. Vi er høflige og hyggelige, men vi inviterer ikke folk inn i stua vår. Man skal ikke reise langt før man ser en helt annen kultur.

Mange utlendinger synes det er litt komisk hvordan vi må drikke oss fulle før vi tar initiativ til å snakke med fremmede... :P For eksempel. Der har du oss nordmenn. 

Anonymkode: 94043...151

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man lærer ikke språk uten kontakt med morsmålsbrukere av språket. Så det er en ond sirkel. 

Anonymkode: 16de6...85d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke vært i Spania 😏

Anonymkode: 429d4...4b9

Ment som ironi😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...