Gå til innhold

noen som vet? delt bosted og utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har et barn sammen. Han tvang gjennom delt bosted (på papiret). Barnet bor fast hos meg, samvær med far annenhver helg med overnatting og en dag i uka uten overnatting.

Skal han betale halve barnehageregninga? Skal jeg kjøpe alt av klær til barnet? Han mener jeg skal stå for klær og sko og at nok av dette kan bli liggende hos han.

Anonymkode: 85d9a...cd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere har 50/50 skal utgiftene fordeles etter inntekt. Tjener dere helt likt skal dere betale halvparten hver, tjener du mest skal du betale mest og omvendt. 

Om ungen bor mest hos deg har du krav på en ekstra barnetrygd, skattelette som enslig forsørger, mesteparten av barnehageregningen dekket av nav og ikke minst bidrag fra far. Om du hadde fått all denne støtten har han rett i at du skal betale alle utgifter til klær, utstyr, barnehage osv og sende med det barnet trenger i en bag når det skal på samvær. 

Siden han har krevd 50/50 på papiret regner jeg med du ikke får noe økonomisk støtte i det hele tatt, og da må han pent betale halvparten. 

Greit at man skal være litt ydmyk, og kanskje måtte svelge noen kameler for at samarbeidet skal gå så smertefritt som mulig, men du skal ikke la deg overkjøre helt altså. Bestill mekling på familievernkontoret og få en samværsavtale som stemmer med faktisk samvær, da først kan far komme med krav til deg 

Anonymkode: c13fe...972

Skrevet

Jeg får ikke støtte nei. Og selv om fvk mente barnet skulle bo hos meg sa de at far burde ha delt bosted på papiret for å ha bestemmelsesrett ifm flytting, pass, skole etc.

Vi får en barnetrygd hver😕

Han slipper så billig unna. Jeg betaler alt. Jeg tjener 350, han nesten 500.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ikke støtte nei. Og selv om fvk mente barnet skulle bo hos meg sa de at far burde ha delt bosted på papiret for å ha bestemmelsesrett ifm flytting, pass, skole etc.

Vi får en barnetrygd hver😕

Han slipper så billig unna. Jeg betaler alt. Jeg tjener 350, han nesten 500.

Hva mener han at han skal bruke den barnetrygden til om det ikke er til klær barnet kan ha liggende hos han da? 

Om han ber deg handle klær svarer du bare at det er det meningen han skal bruke barnetrygden til. 

Du bør jo spørre om dere ikke kan ha 60/40 på papiret ihvertfall så du får dekket ca 60% av regningen til barnehage/sfo og den skatteletten for enslige forsørgere, det kommer jo barnet tilgode at du har litt mer å rutte med. 

Synes det er veldig rart fvk anbefalte dere å skrive 50/50 så du går glipp av den støtten. Betyr det at det er stor fare for at du tar med deg barnet og flytter til andre kanten av landet? 

Anonymkode: c13fe...972

Skrevet

Vi bor på mitt hjemsted, så jeg flytter ikke herfra.

Skrevet

Her er det nok en misforståelse ute og går. Delt bosted har ingenting med antall netter barnet tilbringer hvor. Delt bosted betyr at man får en barnetrygd hver, at den med mest samvær regnes ikke som eneforsørger og man får dermed ikke stønader fra nav, og det betyr at den som har barnet minst også må signere på flytting, bytte av barnehage og så videre. DET er delt bosted. Du (eller noen) blander sammen 50/50 med delt bosted. Familievernkontoret har ikke anbefalt dere 50/50, de har anbefalt dere delt bosted for at begge foreldrene skal ha like mye å si.

Selv om dere har delt bosted, så har du mer samværsnetter enn far, og far er dermed bidragspliktig. Hvis han nekter å betale, få nav til å regne ut og kreve inn for deg. Da trenger du en ny samværsavtale som viser det faktiske samværet. Det får du ved å kalle inn til familievernkontoret, forklare dem hva som har skjedd og hva du trenger hjelp til, og så må dere signere på en ny avtale. 

Anonymkode: c73ff...77a

Skrevet

Sier du at dere på papiret har 50/50 samvær, men at han i realiteten kun har barna annenhver helg og en gang i uken? I så fall så må du dokumentere dette og så kreve bidrag fra ham!

Hvis han ikke vil betale, krev bidrag gjennom Nav og dokumenter hvor mye far har ungene. Prøv å få til alle avtaler med ham skriftlig, kontrakt, mail, sms. Om han bare vil snakke på telefonen for å avtale/endre samvær, send ham en sms etter hver samtale - "viser til samtalen vi hadde i dag, fint om du kan bekrefte at vi ble enige om...".

Høres ut som om han lurer deg for å slippe å betale bidrag og at han i tillegg ikke vil ha noen andre utgifter på barna sine. Hvis dere har 50/50 så skal dere jo dele på alt hvis dere har noenlunde lik inntekt, eller om den ene har mye høyere lønn kan denne måtte betale noe bidrag likevel. Har han så lite samvær som du skriver her skal han betale bidrag, og da har han rett i at du i så fall må stå for alt, men da kan han ikke kreve å ha ting du kjøper til barna hos seg når han ikke har barna, da må tingene fraktes frem og tilbake ved hvert samvær.

Høres ut som en gneten og egoistisk mann som forsøker å lure seg unna ansvaret han har for egene unger.

Tilbake til ny mekling!

Anonymkode: f1f69...9a4

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det nok en misforståelse ute og går. Delt bosted har ingenting med antall netter barnet tilbringer hvor. Delt bosted betyr at man får en barnetrygd hver, at den med mest samvær regnes ikke som eneforsørger og man får dermed ikke stønader fra nav, og det betyr at den som har barnet minst også må signere på flytting, bytte av barnehage og så videre. DET er delt bosted. Du (eller noen) blander sammen 50/50 med delt bosted. Familievernkontoret har ikke anbefalt dere 50/50, de har anbefalt dere delt bosted for at begge foreldrene skal ha like mye å si.

Selv om dere har delt bosted, så har du mer samværsnetter enn far, og far er dermed bidragspliktig. Hvis han nekter å betale, få nav til å regne ut og kreve inn for deg. Da trenger du en ny samværsavtale som viser det faktiske samværet. Det får du ved å kalle inn til familievernkontoret, forklare dem hva som har skjedd og hva du trenger hjelp til, og så må dere signere på en ny avtale. 

Anonymkode: c73ff...77a

Jeg vet godt forskjellen. Jeg skriver ingen ting om 50/50, jeg spør om råd ang delt bosted.

Skrevet

Delt bosted er en avtale der barnet juridisk sett bor fast hos begge foreldrene. Begge foreldrene skal bestemme over barnet og bidra likt til forsørgelsen av barnet. De kan også dele likt på barnetrygden. de skal altså dele på aøke kostnader. Hvordan de rent praktisk gjør det er opp til partene å finne ut av. Ordningen forutsetter stor grad av samarbeid mellom partene. 

Du kan lese mer om delt bosted her: 

https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Foreldreansvar_bosted_og_samvar/

Det kan likevel være at det skal betales et bidrag - dette beregnes da som et netto bidrag. Det er den som tjener mest som skal betale til den som tjener minst. Samvær er uvesentlig fordi barnet ansees å bo fast hos begge uavhengig av antall netter hos hver.  Du kan lese om bidrag ved delt bosted her :

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/bidrag-når-barnet-har-delt-bosted

Det ser ut til at hovedproblemet til HI er at det er uenighet rundt hvilke plikter som følger med ordningen. Det kan være lurt å få time hos familievernfamilievernkontoret for å få veiledning om hvordan de praktiserer ordningen... 

Anonymkode: 73eef...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...