Gå til innhold

Hvordan fungerer en samværsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg skal på fvk. Han forlanger 50/50, og det er i utgangspunktet greit. Problemet er at til nå setter han bort ungene til besteforeldrene, eldre søsken osv. Han prioriterer seg selv, fester hver helg, badetur med venner til kl 23-24.

Ungene spør meg hvorfor han nesten aldri er med dem. Han står som oftest ikke opp før kl 12-13 på fridager, så ungene sitter der foran tv. Ungene er 7 og 9 år gamle.

Jeg ønsker det skal stå i avtalen at han ikke overlater barna til andre når han har ansvaret for de, da kan de heller til meg. Kan jeg det? Jeg er så fortvilet over at barna mine har det så uforutsigbart hos far.

Anonymkode: fe9c9...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får si på FVK-timen at avtalen åpenbart bare er et skalkeskjul som skal hindre at han må betale bidrag, for han har i praksis ikke barna de 50 prosentene han ønsket seg. Og så får du fortelle at ungene er lei seg, skuffa og vantrives, og at de ikke føler seg prioritert. Snakk litt om at det er viktigere for dem at han er tilstedeværende som far, ikke bare at barna fraktes ut av ditt hjem og til et annet sted en gang i uka. Om dere hadde såkalt "vanlig samvær" og han var 100% til stede de timene de fikk med ham, ville de ha det bedre. Så kan han feste og sove når han har barnefri, som søke andre. Prøv å gjøre dette til en dialog der du hele veien snakker om hvordan det oppleves for ungene. For den avtalen dere har er jo bare en "skinnavtale", som ikke stemmer med den omsorgen barna faktisk får av far. 

Anonymkode: a1a51...c03

Skrevet

*sove når han har barnefri, som alle andre.

Anonymkode: a1a51...c03

Skrevet

Kjenner ei som har i samværsavtalen med far at dersom far ikke kan/vil ha barnet, så skal mor spørres om å ha barnet først (dette inkluderer før besteforeldre, stemødre, søsken og alle andre han vanligvis overlot barnet til). Du kan jo si at du godtar 50-50 på de vilkårene.

Anonymkode: 203cd...1d9

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner ei som har i samværsavtalen med far at dersom far ikke kan/vil ha barnet, så skal mor spørres om å ha barnet først (dette inkluderer før besteforeldre, stemødre, søsken og alle andre han vanligvis overlot barnet til). Du kan jo si at du godtar 50-50 på de vilkårene.

Anonymkode: 203cd...1d9

Sånn at han både slipper å ha barna og slipper å betale bidrag?? Nei, vettu hva

HI: Du kan ikke gå med på en slik avtale. Joda, den er kanskje fin for deg og far, men ikke bra for barna. Her må dere sette barnes beste i fokus! De trenger foreldre som er tilstede, som er stabile, som setter rammer og som støtter.

Anonymkode: 1718f...84e

Skrevet

Du går ikke med på en 50/50- ordning før han beviser at han tar ansvar for barna sine når han har dem. Nå gir barna deg tilbakemelding om at det er ustabilt hos far, at far ikke bruker tid sammen med dem, du vet han fester og sover halve dagene og overlater barna til annen familie når han har samvær. Da er det ikke til barnas beste at dere har 50/50-samvær.

Du får gå med på f.eks. 30/70 samvær, hvor far har barna 30 %, og at avtalen kan reforhandles hvis far i løpet av det første året tar mer ansvar for barna sine når han faktisk har dem.

Ditt ansvar som mor er å få til den ordningen som er best for barna dine, og det er IKKE til barnas beste med 50/50 når far ikke tar ansvar for dem. Som andre skriver, sove og feste kan han gjøre når han har barnefri, ikke når han har ansvar for barna.

Anonymkode: fe3af...912

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...