Gå til innhold

Er det "ok" å vekke baby for å spise før han/hun våkner selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alltså, innimellom havner neste måltid i 2-3tiden , er det "greit" å prøve å vekke litt før sånn at jeg kan sove litt mer enn en time før h*n våkner å skal ha mat, eller er dette egoistisk av meg?

Babyen er 3 uker og har ikke kommet inn i noe endelig rutine enda. 

Anonymkode: a5995...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kun er for egen vinning så hadde jeg ikke vekket for dette. Ville bare fulgt baby sin "rutine" når den er så liten. Hvis man klusser med den kan det slå ut feil vei. 

Men hvis dere samsover og du tilbyr puppen og baby sover mens den spiser og sover videre etterpå så blir det litt annerledes. Da plager du jo ikke babyen.  

Anonymkode: b6995...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om baby er undervektig spiser dårlig når han er våken så hadde jeg gjort det men ikke om baby er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om babyen legger på seg slik han/hun skal så er det ingen grunn til å vekke en sovende baby

Anonymkode: 20f4f...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagg alltid min baby til så han fikk mat  når jeg lagg meg. Veldig godt å få sove litt ekstra. 

Vekket han ikke skikkelig, bare løftet han over i sengen min, tilbød mat, og han spiste alltid før han bare sovnet igjen 😊 

Anonymkode: 192c3...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det. Tommel opp for løsninger som gjør at mor ikke blir utslitt :)

Anonymkode: 34e1d...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke skadelig å prøve det én gang for å se om det går bra (baby sovner godt igjen raskt istedenfor å bli fortvilet over å ikke få sove etc).. Funker det kan du da fortsette :) finn en rytme som passer dere begge! Det er ikke sikkert det funker, det kan likegjerne bli til at ungen bare vil sove og nekter å spise (eller tar to super før h*n bare sovner på puppen).

 

Vi samsov og jeg ammet liggende - for meg var det topp! Jeg sov uten klær på overkroppen så var ikke noe stress å dra frem puppen og døse mens jeg ammet. Slapp å stå opp sålenge mini ikke bæsjet :P Baby halvsov gjennom måltidet også, og våknet ikke skikkelig til og trodde det var stå opp-tid :) hadde en super nyfødt-tid, og jeg fikk godt med søvn hele det første halvåret, fordi vi valgte en løsning på legging og amming som fungerte godt for meg og baby. :)

Anonymkode: 4ad6e...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det med begge mine. Tok de opp og ga mat før jeg la meg selv, og ga de mat omtrent til samme tid hver morgen. Det å hjelpe babyen til en stabil døgnrytme er bare fint for hele familien, inkl babyen. Mine sov natten igjennom veldig tidlig og var glade uthvilte babyer.

Anonymkode: 5ef47...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann styrte alt selv. Ingen og dårlige rutiner. Med nummer to og tre hjalp jeg dem litt på vei og gav dem mat før leggetid. Nummer to sov rundt fra 2.5 mnd, nr 3 fra én mnd. Det er IKKE skadelig å hjelpe dem med å få inn gode rutiner. 

Anonymkode: 397fa...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke legge deg kl 1, hva med å legge deg kl 23?

Min gutt vår som nyfødt våken ca hele natta og sov nesten hele dagen (våken innimellom for å spise). Vi la merke til at han sovna alltid i 19-tiden etter å ha vært en stund og da sov han til vi la oss, da våkna han og var våken hele natta. Vi hadde latt han sove i stua frem til vi la oss så han våkna bare av at vi flytta på han inn til soverommet. Så da begynte vi å heller legge han i senga si kl 19 og da sov han hele natta! Hadde vi vekket han for mat når vi la oss så er jeg sikker på at han hadde vært våken hele natta som før.

Så om du absolutt vil gjøre dette så kan det hende at det ikke går. Du kan jo prøve men egentlig så kan man kun vekke en sovende baby om man skal f.eks til legen (trenger ikke vekke babyen men den våkner som regel) eller for å gi mat fordi den legger for lite på seg.

Anonymkode: cc601...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lagg alltid min baby til så han fikk mat  når jeg lagg meg. Veldig godt å få sove litt ekstra. 

Vekket han ikke skikkelig, bare løftet han over i sengen min, tilbød mat, og han spiste alltid før han bare sovnet igjen 😊 

Anonymkode: 192c3...ef7

Unnskyld meg, men lagg? Ikke meningen å hakke på skrivefeil, men denne må du rydde opp i. Du la deg. 

Anonymkode: bd9c2...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en baby som våknet svæært ofte om natten for mat. Helsesøster anbefalte meg å gi mat før jeg la meg for at jeg i det minste skulle rekke å sovne før neste mating. Ser ikke noe galt i å gjøre det. Babyen tar ikke skade av det og mor får hvilt seg.

Anonymkode: 0add7...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...