Gå til innhold

Hvor selvstendig er din femåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva klarer h*n selv og hva trenger h*n hjelp til?

Anonymkode: 4d6ee...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

klarer det meste selv.hun kler av og på seg, vasker seg / dusjer. Jeg sjekker at hun har fått skyllt ut all sjampoen etter dusjing. Pusser også over tennene hennes etter at hun har gjort det selv.

bretter samme klær og legger på plass i kommoden sin

Kan lage frokost og kvelds selv. Rydder av bordet og setter skitne fat og bestikk i oppvaskmaskina.

Holder rommet sitt ryddig

Anonymkode: 90244...22a

Skrevet

Klarer det meste selv hvis han blir bedt om det, men jeg er altfor lite flink til å la ham gjøre det. Har bare ett barn, og det går raskere å bare gjøre ting for ham... må skjerpe meg.

Ellers har vi øvd på å klare seg alene i garderoben i svømmehallen (late som jeg ikke er der) siden han ikke kan være med meg lenger når han begynner på skolen. Han klarer alt selv der, men om jeg ikke minner ham på hva som er det neste han skal gjøre, så går det gjerne en halvtime ekstra på å vimse rundt før han kommer på at han faktisk skulle gjøre noe. :P

Anonymkode: 1a6bf...169

Skrevet (endret)

Han kan forsåvidt en hel del, men mangler totalt interesse for å drive hverdagsrutiner fremover. I en ideell verden ville påkledning og mat være ting som bare skjedde for ham, mens han kunne fokusere utelukkende på de viktige tingene i form av lego, dinosaurer og episke kamper mellom godt og ondt. 

Siden verden er langt fra perfekt, må han dessverre ofte utsette viktige heltedåder fordi vi sier han skal ta på seg truse. Og genser. Og bukse. Og strømper. Den andre strømpen også!

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Han kan forsåvidt en hel del, men mangler totalt interesse for å drive hverdagsrutiner fremover. I en ideell verden ville påkledning og mat være ting som bare skjedde for ham, mens han kunne fokusere utelukkende på de viktige tingene i form av lego, dinosaurer og episke kamper mellom godt og ondt. 

Siden verden er langt fra perfekt, må han dessverre ofte utsette viktige heltedåder fordi vi sier han skal ta på seg truse. Og genser. Og bukse. Og strømper. Den andre strømpen også!

Godt det er flere. ;)

Anonymkode: 1a6bf...169

Skrevet

Han kan det meste, men som en annen sier så er det lite fremdrift. Ta på sokker kan ta en halvtime liksom, det er en daglig kamp... Vi hjelper med å pusse tenner og vaske håret, og tørker over (han tørker først) når han har bæsjet.

Anonymkode: cb405...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...