Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Nå trenger jeg virkelig hjelp å vet ikke hvem jeg skal kontakte :S Jeg har rotet det skikkelig til med økonomien å har ca 50.000 kr i gjeld. Hvem kan jeg be om hjelp til å få orden på økonomien? Luksusfellen er helt uaktuelt ettersom vi har med barnevernet å gjøre nå. Alle bv har snakket med om meg som mamma sier bare posetive ting om meg å sånn vil jeg gjerne at det skal forsette å være. Å hvis jeg ber om hjelp til å få orden på økonomien fra NAV eller noe sånt,kan de melde fra til barnvernet da? Sønnen min har alt han trenger så det går ikke ut over han. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Med mindre alt er inkassogjeld, så er jo ikke 50 000 så mye, og burde være overkommelig å fikse på egen hånd. Sett opp stramt budsjett hvor du bruker bare penger på det du absolutt må. Anonymkode: 82c26...798
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Det kan du vel ordne opp i selv hvis det ikke er mer enn 50 tusen.. Ta deg en ekstra jobb hvis du har mulighet. Gjerne en hvor du får jobbet noen kveldsvakt/ nattevakter 😊 Anonymkode: 51ffb...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Alt er innkassogjeld og har kun OS som inntekt.Får heldigvis også 3000 kr i bidrag,å fått ned husleien 1000 kr.Men aner likevel ikke hvordan jeg skal få betalt alt jeg skylder :S Tjener jo så lite at de fikk avslag på tvangstrekk i lønnen. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det kan du vel ordne opp i selv hvis det ikke er mer enn 50 tusen.. Ta deg en ekstra jobb hvis du har mulighet. Gjerne en hvor du får jobbet noen kveldsvakt/ nattevakter 😊 Anonymkode: 51ffb...0c7 Jeg er alenemamma så skal jeg betale en barnevakt 120 kr timen som er vanlig her vi bor,så går jo hele ekstrajobben opp i å betale barnevakten. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er alenemamma så skal jeg betale en barnevakt 120 kr timen som er vanlig her vi bor,så går jo hele ekstrajobben opp i å betale barnevakten. Anonymkode: 89139...1c7 Ok, det var mye å betale barnevakt 😵 Har du noen besteforeldre/ tanter etc som kan passe da? Og hvor gamle er barnet/ barna? Anonymkode: 51ffb...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 Har du snakket med kreditorene? Vil tro de er interessert i å finne en løsning, slik at de får pengene sine. 50.000 er jo ikke så mye. Det kommer du til å komme i mål med. 😊 (Et alternativ er jo også å høre med foreldrene dine om et lån, som du betaler tilbake over noen år, til lavere rente enn kreditoren.) Anonymkode: b4ac8...526
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 Inkassoselskapet fikk avslag på tvangstrekk i lønnen - men har du snakket med de personlig? Har du satt opp et (stramt!) budsjett og vist hvor mye du kan klare å betale hver mnd? (det er ikke det samme som å fortelle de at du IKKE klarer å betale. Vis hva du KAN!). Jeg har vært der... Og de verste telefonsamtalene jeg har hatt var til de ulike inkassoselskapene der jeg la meg flat og fortalte at jeg virkelig VIL komme frem til en løsning, fortalte hvor mye jeg har å leve for og hva jeg kan klare å betale og om det var mulig å sette opp en betalingsplan ift det... Jeg trodde jeg ville møte sure og spydige kommentarer etc, men de var altså så fantastisk hyggelige og fikset betalingsplan og var bare veldig vennlige... Det du får i posten er inkassokrav med høye summer - det er hele kravene som er oppgitt der... Men sannsynligvis får du en betalingsplan du kan leve med... Det er i selskapene sin interesse også, at du får betalt ned, selvom det blir "litt og litt". Ellers: har du familie eller andre nære som kan stille som kausjonist kan du også få lån i banken med god betalingstid (lave terminbeløp) og -myye- bedre rente. Anonymkode: 21cf5...f67
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok, det var mye å betale barnevakt 😵 Har du noen besteforeldre/ tanter etc som kan passe da? Og hvor gamle er barnet/ barna? Anonymkode: 51ffb...0c7 Barnet er 5 år å besteforeldrene ønsker ikke å passe han fast,de syns egentlig jeg spør nok allerede å da har jeg kanskje spurt ca 2 ganger i måneden.2 av søskene bor med 2 fly unna oss,å hun som bor rett i nærheten av oss har nesten alltid unnskyldinger for å ikke passe han.Til tross for at hun sier at det egentlig har gått veldig fint de få gangene hun har passet han. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #10 Skrevet 25. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du snakket med kreditorene? Vil tro de er interessert i å finne en løsning, slik at de får pengene sine. 50.000 er jo ikke så mye. Det kommer du til å komme i mål med. 😊 (Et alternativ er jo også å høre med foreldrene dine om et lån, som du betaler tilbake over noen år, til lavere rente enn kreditoren.) Anonymkode: b4ac8...526 Foreldrene mine har heller ikke så god råd ettesom faren min er langstidssykemeldt. Jeg har bedt om nedbetalingsordning men da har jeg fått tilbud om så høye beløp at det ikke har vært mulig å betale ettersom jeg har flere jeg må betale til hver måned.Har sagt hvor mye jeg kunne betale hver måned men det godtok de ikke. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #11 Skrevet 25. juni 2017 Hvorfor jobber du ikke? Med jobb hadde du lett betalt ned dette på ikke allverdens med tid. Anonymkode: 98b4f...116
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #12 Skrevet 25. juni 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet er 5 år å besteforeldrene ønsker ikke å passe han fast,de syns egentlig jeg spør nok allerede å da har jeg kanskje spurt ca 2 ganger i måneden.2 av søskene bor med 2 fly unna oss,å hun som bor rett i nærheten av oss har nesten alltid unnskyldinger for å ikke passe han.Til tross for at hun sier at det egentlig har gått veldig fint de få gangene hun har passet han. Anonymkode: 89139...1c7 Om du har leker som barnet ikke leker med lengere så prøv å selg unna, samme med utstyr hvis du fortsatt har springelseng, vippestol, bæresele, vogner, sykkel osv.. Kanskje du kan avtale med noen andre mammaer i barnehagen om å ha med hverandres barn hjem slik at du kan få jobbet lengere noen dager, hvis det er en mulighet? Anonymkode: 51ffb...0c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #13 Skrevet 25. juni 2017 Du får finne deg en jobb. Du som andre kan jobbe når ungen er i bhg. En 5 åring bør virkelig gå i bhg og det regner jeg med barnevernet har fortalt deg. Anonymkode: bb8a6...885
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #14 Skrevet 25. juni 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor jobber du ikke? Med jobb hadde du lett betalt ned dette på ikke allverdens med tid. Anonymkode: 98b4f...116 Fordi det er viktig å få en utdannelse.Var ikke ferdig på skolen før på fredag.Å 10.juli er sønnen min sin siste dag i bhg så har han ferie å dermed har jeg ikke mulighet til å jobbe noe særlig da heller.Mamma kan sikkert passe han av og til men de reiser på ferie 15.juli å blir vekk i to uker.Så blir ikke mye tid å jobbe dessverre.I august begynner jeg som lærling men det gir jo heller ikke mye penger dessverre. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #15 Skrevet 25. juni 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får finne deg en jobb. Du som andre kan jobbe når ungen er i bhg. En 5 åring bør virkelig gå i bhg og det regner jeg med barnevernet har fortalt deg. Anonymkode: bb8a6...885 Hvor får du det fra at han ikke går i bhg? Selvsagt gjør han det.Han går i bhg 5 dager i uken som alle andre barn. Men siden han skal begynne på skolen til høsten så er det strenge krav om at 3 ukers ferie må taes før den og den datoen.Jeg har ikke hatt mulighet til å jobbe nå mens jeg har gått på skole,men det var som sagt siste skoledag på fredag.Nå håper jeg å hvertfall få jobbe frem til 10.juli når sønnen min skal ha sommerferie fra barnehagen. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #16 Skrevet 25. juni 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du har leker som barnet ikke leker med lengere så prøv å selg unna, samme med utstyr hvis du fortsatt har springelseng, vippestol, bæresele, vogner, sykkel osv.. Kanskje du kan avtale med noen andre mammaer i barnehagen om å ha med hverandres barn hjem slik at du kan få jobbet lengere noen dager, hvis det er en mulighet? Anonymkode: 51ffb...0c7 Vi flyttet her for 8 mnder siden å da ble vi kvitt alt han ikke lenger trenger.Mye av det ble dessverre ikke solgt mens andre ting fikk vi noen hundrelapper for. Det er ingen av de andre mammaene jeg kjenner så godt dessverre,ellers hadde det vært en veldig god ide Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #17 Skrevet 25. juni 2017 Ser ut som om du ikke har råd til å være lærling, student eller hva du nå enn er. Som mamma må du ta ansvar, ikke la sønnen din vokse opp i fattigdom fordi du har valgt feil tidspunkt å ta en utdanning på. Du har mange unnskyldninger, ingen løsning. Løsningen ser ikke ut til å være to(?) år i læra. 50 000 kommer til å doble seg innen du er ferdig. Anonymkode: 8b575...722
Evablaum Skrevet 25. juni 2017 #18 Skrevet 25. juni 2017 Du må ha normal kost til barnet, men leve selv på nudler. Ikke kjøpe noe nytt til verken deg eller barnet. Ha kontantkort på mobilen, ikke bruke den til annet enn hvis bhg eller jobben din må ha tak i deg. Slenge lapp opp i bhg at du kan passe barn for 120kr/ timen, når du først er hjemme med ditt eget barn. Avbestille TV/ Internett i noen mnd. Rett og slett leve som en Fattig- Per.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #19 Skrevet 25. juni 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er viktig å få en utdannelse.Var ikke ferdig på skolen før på fredag.Å 10.juli er sønnen min sin siste dag i bhg så har han ferie å dermed har jeg ikke mulighet til å jobbe noe særlig da heller.Mamma kan sikkert passe han av og til men de reiser på ferie 15.juli å blir vekk i to uker.Så blir ikke mye tid å jobbe dessverre.I august begynner jeg som lærling men det gir jo heller ikke mye penger dessverre. Anonymkode: 89139...1c7 Men det er jo litt luksus å ta utdannelse uten å jobbe noe, når man har inkassogjeld. Så nå bare vokser gjelda, eller betaler du noe? Har du virkelig råd til å ta utdannelse akkurat nå? Du må i hvert fall skjære helt inn til beinet, ingenting ekstra til deg og heller ingenting ekstra til sønnen din. 120 kroner timen for barnevakt, var ikke det dyrt? Anonymkode: 82c26...798
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #20 Skrevet 25. juni 2017 Ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen. de har mye gode råd å komme med. Anonymkode: 4445b...0e9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #21 Skrevet 25. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser ut som om du ikke har råd til å være lærling, student eller hva du nå enn er. Som mamma må du ta ansvar, ikke la sønnen din vokse opp i fattigdom fordi du har valgt feil tidspunkt å ta en utdanning på. Du har mange unnskyldninger, ingen løsning. Løsningen ser ikke ut til å være to(?) år i læra. 50 000 kommer til å doble seg innen du er ferdig. Anonymkode: 8b575...722 Hvem vil ansette meg 100% i en jobb når jeg nesten ikke har noe jobberfaring å ikke har fullført skole pga jeg ikke har råd til å være lærling? Ingen.Får jo OS av NAV som klarer meg fint som lærling,men blir jo ikke så mye til kreditorene. Sønnen min har da virkelig ikke levd opp i fattigdom! Han har masse klær,masse leker og han mangler ellers heller ikke noe av utstyr. Det eneste han mangler er en mamma som har styr på økonomien,men det har aldri gått ut over han at jeg har gjeld. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #22 Skrevet 25. juni 2017 5 minutter siden, Evablaum skrev: Du må ha normal kost til barnet, men leve selv på nudler. Ikke kjøpe noe nytt til verken deg eller barnet. Ha kontantkort på mobilen, ikke bruke den til annet enn hvis bhg eller jobben din må ha tak i deg. Slenge lapp opp i bhg at du kan passe barn for 120kr/ timen, når du først er hjemme med ditt eget barn. Avbestille TV/ Internett i noen mnd. Rett og slett leve som en Fattig- Per. Takk for mange gode råd Internett er innkludert her heldigvis,å tvboksen er foreldrene mine sin så den er det de som betaler på.Altså de betaler ikke noe mer fordi jeg har en boks,de betaler samme pris uansett om jeg låner en boks av de eller ikke. Det hadde vært koselig å passe ett barn når vi likevel er hjemme så det skal jeg prøve å få til Det er jo også egne barnevakt/ddagmamma side på facebook for byen vi bor i,så skal legge ut der også at jeg ønsker å passe barn. Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #23 Skrevet 25. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem vil ansette meg 100% i en jobb når jeg nesten ikke har noe jobberfaring å ikke har fullført skole pga jeg ikke har råd til å være lærling? Ingen.Får jo OS av NAV som klarer meg fint som lærling,men blir jo ikke så mye til kreditorene. Sønnen min har da virkelig ikke levd opp i fattigdom! Han har masse klær,masse leker og han mangler ellers heller ikke noe av utstyr. Det eneste han mangler er en mamma som har styr på økonomien,men det har aldri gått ut over han at jeg har gjeld. Anonymkode: 89139...1c7 Hvis han har masse klær, masse utstyr og masse leker, så høres det ut som om du ikke prioriterer helt riktig Anonymkode: 82c26...798
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #24 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis han har masse klær, masse utstyr og masse leker, så høres det ut som om du ikke prioriterer helt riktig Anonymkode: 82c26...798 Om jeg hadde prioritert rett i utgangspunktet så hadde jeg vel ikke hatt mye gjeld? Anonymkode: 89139...1c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #25 Skrevet 25. juni 2017 Er ikke far inn i bildet i det hele tatt? Hva med far sin side, er det noen som kan hjelpe deg med å passe barnet der? Anonymkode: 51ffb...0c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå