Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #1 Skrevet 25. juni 2017 Vi gifter oss, ingen særeie. Kjøpte hus etter 4 mnd, står på hans navn, da jeg ikke hadde egenkapital. Huset kostet 3 mill. Verdt kanskje Max 3,2 i dag. 2,4 mill i lån nå. Lånet har han betalt, og alle andre faste utgifter. Min lønn har gått til mat, klær etc. Vi jobber fullt begge to, hans inntekt 600 000, min 350 000. Leier ut underetasjen 10 000/ mnd. Ingen andre store verdier, annet enn 200 000 på hans sparekonto. Begge hat satt inn penger der. 2 felles barn. Nå vil han skilles. Hva har eg krav på? Anonymkode: 78688...569
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Han gikk inn med 500 000 i egenkapital. Anonymkode: 78688...569
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 Du har gått i den typiske "kvinnefellen". Han får alt. Anonymkode: 4fc4e...158
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Hans egenkapital som han hadde før dere giftet dere skal vel trekkes fra. Om dere har 2,4 mill. i lån og får solgt huset for 3,2 så tjener dere 600.000. Han kan trolig ta 500.000 av dem som egenkapital. Felles sparekontor deler dere hvis du kan dokumentere at du har satt inn penger der. Dvs. du kan i heldigste fall få 150.000. Men, så må du selvfølgelig kjøre på det at du har stått for løpende utgifter som mat og klær, og da skal han kompensere deg noe for det også, for det at du har tatt de utgiftene har gjort at han har kunnet betale mer på huset. Men dette er nok i heldigste fall, du må nok også kunne dokumentere at det er du som har stått for mat og klær til hele familien og barna. Skaff deg en god advokat, for du har nok dessverre gått i den kvinnefella som en over sier :-/ Anonymkode: 7e426...43a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 Dere har kommet ikke spart så mye mens dere var gift. Da er det ikke så mye å dele heller. Han får egenkapitalen han skjøt inn i huset. Da er det 100.000 igjen fra hussalget hvis dere er heldige. De får dere normalt sett halvparten av hver. Sto det ingenting på sparekontoen da dere giftet dere? Hvis det ikke gjorde det og du kan bevise eller få han til å godta at det har vært deres felles konto så deler dere den. Da blir det maks 150.000 totalt på deg. Anonymkode: 85fbc...5d2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 Tenk dere om går dere hyrer advokat. Dere har såpass lite å fordele at advokstkostnsdene godt blir høyere enn dere har råd til. Anonymkode: 85fbc...5d2
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 Ser du har fått svar på spørsmålene dine, men det kan tenkes at du kan ha rett på fri rettshjelp, evt gjennom en forsikring du måtte ha.. det er jo noe du kan sjekke opp hvis du vurderer å ta advokat... Du kan få banken til å bekrefte innskuddene på sparekontoen. Vil tro at det du har spyttet inn Ifm av mat og klær, må ha noe å si.. en venninne av meg var i samme situasjon som deg, og hun kom dårlig ut, men hun fikk i det minste dekket inn det hun hadde bidradd med , som vedlikeholdskostnader, påbygg av garasje osv. Dokumentasjon er viktig. Anonymkode: 92675...90a
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 Ved samlivsbrudd er detlikedelingsprinsippet som gjelder for gifte, og dette sier at alle verdier som ektefellene har ervervet underveis i ekteskapet skal deles likt mellom partene. Verdier opparbeidet før ekteskapsinngåelse, og arv og gaver fra andre enn ektefellen holdes utenfor denne fordelingen. Hentet fra: http://www.dinside.no/okonomi/gifte-seg-eller-har-man-like-gode-rettigheter-som-samboer/60973695 Anonymkode: c4fc1...3dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå