Gå til innhold

Moren til venninna mi døde 🙁

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren til venninna mi døde i natt, etter lang tids sykeleie, kreft med spredning. Det er så uendelig trist. Hun er i en annen by siden moren bodde der. Jeg fikk beskjed via en felles venninne. Hva skal jeg skrive til venninnen min? 

Anonymkode: c07f7...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg tenker på deg og her her for deg når du trenger det ❤️"

Skrevet

"Min dypeste medfølelse" er bra å få med.

Anonymkode: dc439...738

Skrevet
1 time siden, litekreativtbrukernavn skrev:

"Jeg tenker på deg og her her for deg når du trenger det ❤️"

Denne! 

Anonymkode: e0b90...2a5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe man skriver til naboen bortenfor naboen og andre folk som man ikke er helt nære. Det skriver man ikke til bestevenninnen eller nær familie, da bruker man sine egne ord, ikke standardfraser.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tullete

Skrevet

Ring henne. Si at du har fått høre hva som har skjedd og at du er der om hun trenger noen. Svarer hun ikke så ka du sene en melding der du skriver at du bare ville si at du tenker på henne og er der om det hun trenger noen. 

Unngå ordet "kondolerer". Vet det er det korrekte ordet, men etter at pappa døde ble jeg bare kvalm hver gang noe sa det.

Anonymkode: 2ccc9...7c1

Skrevet

"Kondolerer" er så utrolig upersonlig å si, så jeg er enig i å unngå det. Igrun unngå alt som høres ut som et kort fra Notabene 😏 

Om man ikke vet hva man skal si, så si gjerne det... "jeg vet ikke hva jeg kan si for at du skal få det bedre, men vit at jeg tenker masse på deg! Jeg er her for deg når du er klar" ...eller noe i den duren :) 

Skrevet

Jeg synes at kondolerer er et helt ok ord å bruke, men ikke til de nærmeste. 

Skrevet

Send melding at du hørte at moren din døde i natt, at du tenker på henne, og at du ringer om noen dager. 

Når du ringer kan du si at du ikke helt vet hva du skal si, men at du er her for henne. Tilby om det er noe du kan hjelpe med. 

Si at du kommer på besøk en dag. Gjerne avtale. 

Når hun kommer hjem kan du dra på besøk til henne med mat. ( f.eks lasagne eller annen mat som kan varmes opp) 

Etter dødsfall er det å lage mat noe du kanskje ikke orker. Men mat må man ha. Så veldig kjekt å få besøk med mat isteden for de blomstene... 

( jeg vet, har mistet barnet mitt. Og når folk spurte, sa jeg at jeg ønsket mat istedet for blomster... vi orket ikke å lage mat..) 

Anonymkode: b5270...656

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send melding at du hørte at moren din døde i natt, at du tenker på henne, og at du ringer om noen dager. 

Når du ringer kan du si at du ikke helt vet hva du skal si, men at du er her for henne. Tilby om det er noe du kan hjelpe med. 

Når hun kommer hjem kan du dra på besøk til henne med mat. ( f.eks lasagne eller annen mat som kan varmes opp) 

Etter dødsfall er det å lage mat noe du kanskje ikke orker. Men mat må man ha. Så veldig kjekt å få besøk med mat isteden for de blomstene... 

( jeg vet, har mistet barnet mitt. Og når folk spurte, sa jeg at jeg ønsket mat istedet for blomster... vi orket ikke å lage mat..) 

Anonymkode: 02350...711

Skrevet

Joda, kondolerer er helt ok, det er et fint ord som er ment for å uttrykke medfølelse i sånne situasjoner (hilsen en som har mistet mannen sin).

Men jeg syns du skal ringe. "Jeg er her for deg når du trenger det" betyr liksom ikke noe. Da overlater du alt initiativ til henne, og hun er kanskje helt nummen av sorg og sjokk og vet ikke helt hva hun trenger.
Bare ring og si at du hørte hva som er skjedd, at du er veldig lei deg og tenker sånn på henne. Ikke spør hvordan hun har det eller hvordan det går (hun har det selvsfølgelig helt forferdelig/det går selvfølgelig veldig dårlig).

Anonymkode: eb92e...c8a

Skrevet
22 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er noe man skriver til naboen bortenfor naboen og andre folk som man ikke er helt nære. Det skriver man ikke til bestevenninnen eller nær familie, da bruker man sine egne ord, ikke standardfraser.

Ikke enig. Fikk dette fra mange, mange da min aller nærmeste døde. Og det sa meg faktisk litt mer. 

For jeg kan finne på å si "jeg har tenkt på deg" i mange sammenhenger, og de færreste av dem har med sorg å gjøre.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, kondolerer er helt ok, det er et fint ord som er ment for å uttrykke medfølelse i sånne situasjoner (hilsen en som har mistet mannen sin).

Men jeg syns du skal ringe. "Jeg er her for deg når du trenger det" betyr liksom ikke noe. Da overlater du alt initiativ til henne, og hun er kanskje helt nummen av sorg og sjokk og vet ikke helt hva hun trenger.
Bare ring og si at du hørte hva som er skjedd, at du er veldig lei deg og tenker sånn på henne. Ikke spør hvordan hun har det eller hvordan det går (hun har det selvsfølgelig helt forferdelig/det går selvfølgelig veldig dårlig).

Helt sant. Å si "det er bare å ta kontakt" garanterer i alle fall at den som er i sorg ikke kommer til å gjøre det. De utenfor må ta initiativ, det er de som har overskudd.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ring henne. Si at du har fått høre hva som har skjedd og at du er der om hun trenger noen. Svarer hun ikke så ka du sene en melding der du skriver at du bare ville si at du tenker på henne og er der om det hun trenger noen. 

Unngå ordet "kondolerer". Vet det er det korrekte ordet, men etter at pappa døde ble jeg bare kvalm hver gang noe sa det.

Anonymkode: 2ccc9...7c1

Men er det fasiten? Jeg syntes det var befriende. Når folk kondolerer kan man si "takk", og så slipper man at de står og skal være så forbanna personlige og spørre "hvordan GÅR det med deg". Da slipper man å bli satt i klemma.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det fasiten? Jeg syntes det var befriende. Når folk kondolerer kan man si "takk", og så slipper man at de står og skal være så forbanna personlige og spørre "hvordan GÅR det med deg". Da slipper man å bli satt i klemma.

Nettopp. Kondolerer er et utmerket ord! 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Kondolerer er en fin innledning som ikke trenger noe utdypende svar. Jeg har også mistet folk nære meg, og foretrekker det, spesielt fra de som ikke er veldig nære meg. Det kan bli litt vel mange "Hvordan går det med deg?" Nære venner og familie, blir det annerledes med, og de vet gjerne at de egentlig ikke trenger å si så mye heller. Jeg er også blant dem som foretrekker meldinger, ikke telefoner, også her spesielt fra de som ikke er de aller nærmeste. Meldinger kan jeg forholde meg til når jeg har tid, ork og det ellers passer. De jeg virkelig ønsker å snakke med, kan jeg snakke med på telefon, og de vet nok at de kan ringe også. 

Skrevet
På 25.6.2017 den 22.25, Anonym bruker skrev:

Veldig god idé! Jeg ville også satt pris på mat. HI

Anonymkode: c07f7...281

Skrevet
8 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg er helt enig med deg. Kondolerer er en fin innledning som ikke trenger noe utdypende svar. Jeg har også mistet folk nære meg, og foretrekker det, spesielt fra de som ikke er veldig nære meg. Det kan bli litt vel mange "Hvordan går det med deg?" Nære venner og familie, blir det annerledes med, og de vet gjerne at de egentlig ikke trenger å si så mye heller. Jeg er også blant dem som foretrekker meldinger, ikke telefoner, også her spesielt fra de som ikke er de aller nærmeste. Meldinger kan jeg forholde meg til når jeg har tid, ork og det ellers passer. De jeg virkelig ønsker å snakke med, kan jeg snakke med på telefon, og de vet nok at de kan ringe også. 

Samme her.

Og støtter forslaget om mat! En venninne kom med 30 frosne pizzasnurrer, det berget flere middager hos oss i den verste tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...