Gå til innhold

Mobbing, folk er ikke kloke. Hva skjedde med nulltoleransen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som har gått i en klasse med mye mobbing. Det har vært mye styr med foreldremøter og informasjonsskriv, og tilsyn. Læreren som skulle følge klassen er blitt flyttet, og har fått kraftig kritikk. Dessverre er hun ikke blitt sparket, men det skal vel mye til. Hun hadde noen favoritter, og noen som hun ikke løftet en finger for å hjelpe, verken faglig eller sosialt. Hun forverret det hele ved å hjelpe de "sterke" elevene, ved at hun ikke stanset dem, og hun slo seg sammen med dem. Dette ble sagt direkte i foreldremøter, innrømmet, og det ble beskrevet av både flere foreldre og barn.

Fordi om dette er kjent, så greidde en mor nå å uttrykke at hun syntes det bare var så dumt at denne læreren skulle bli erstattet, for hun hadde vært så fantastisk mot sitt barn. Jeg fikk helt bakoversveis, og svarte bare "Du om det!"
Dreier det seg bare om meg, og mine. Er det greit at barna lærer at de er verdt en ekstra god service, gjerne på bekostning av medelever.

Helt psyco dame, veldig sjarmerende og søt, når hun så ønsker. Det var noen andre som støttet denne mora, og sa seg enig, for hun er jo så søt.

Anonymkode: 09691...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vel ikke bedre utstyrt enn at de ikke greier å se annet enn egen situasjon. De er foreldre til de barna som får støtte, ergo ingen problemer. Ikke rart slike foreldre lager barn som mobber. Jeg tror ikke man kommer noen vei med slike voksne. Om andre setter grenser for bana så kan barna deres kanskje reddes fra å vokse opp til å bli mobbere hele livet.

Enda godt læreren er byttet ut, i hvert fall :)

Anonymkode: dc502...0bc

Skrevet

Jeg vet det var en kamp for å få det til. Det var ikke vilje i skole administrasjonen å få det til, det var heller ikke vilje og støtte i foreldregruppa, som er delt. Skulle jo tro at rektor ville ha ordnet opp helst før det gikk så langt som til Fylkesmannen, og FAU og kommuneadministrasjonen.

Troende til å få i fakkeltog det er de....... Kjenner jeg er provosert!

Skrevet

Og en ting til, det er jo faktisk egen situasjon. Klart det påvirker egne barn negativt om det er slik i klassen. Det har jo noe å si for alle elevene. Om ungen min ser at jenta på nabo pulten blir sparket, dag ut og dag inn, uten at læreren stopper det, så går det jo også ut over jenta mi. Kan jo ikke ha det sånn, fordi om hun ikke blir sparket?

Grrrrrr

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og en ting til, det er jo faktisk egen situasjon. Klart det påvirker egne barn negativt om det er slik i klassen. Det har jo noe å si for alle elevene. Om ungen min ser at jenta på nabo pulten blir sparket, dag ut og dag inn, uten at læreren stopper det, så går det jo også ut over jenta mi. Kan jo ikke ha det sånn, fordi om hun ikke blir sparket?

Grrrrrr

Jeg er helt enig, om det ikke kom klart frem i svaret mitt over her. Men jeg tror av voksne som svarer slik denne moren er litt "lost case". De som er foreldre av disse mobberne vil vel ikke ha noe av at gullungene deres blir stemplet som mobbere, og så har du de andre som har barn som ikke blir mobbet og tenker at så lenge det ikke går utover deres barn så kan de la være å ta stilling, dvs. de er forferdelig konfliktsky og feige - og lukker øynene for at det selvfølgelig går ut over dere barn også, om enn på en annen måte.

Var det ikke noe om at rektorer som ikke tar tak i mobbing skulle stilles til ansvar for det? Mulig jeg husker feil. Men det du forteller om er vel dessverre ikke helt uvanlig mange steder :-/

Anonymkode: dc502...0bc

Skrevet

Hvis denne moren selv ikke har opplevd at det har vært mobbing i klassen, så er det vel ikke så rart at hun ønsker å beholde læreren om hun er fornøyd? Det kan jeg godt forstå. Det er som regel alltid noen som er misfornøyd med jobben man har gjort når man er lærer. Man skal gjerne forholde seg til 25 foreldrepar, alle vil nok ikke kunne bli like fornøyd. Om det er læreren, eller enkelte foreldres forventninger det er noe galt med kan jo være vanskelig å vite.

Anonymkode: 6cfeb...a20

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har et barn som har gått i en klasse med mye mobbing. Det har vært mye styr med foreldremøter og informasjonsskriv, og tilsyn. Læreren som skulle følge klassen er blitt flyttet, og har fått kraftig kritikk. Dessverre er hun ikke blitt sparket, men det skal vel mye til. Hun hadde noen favoritter, og noen som hun ikke løftet en finger for å hjelpe, verken faglig eller sosialt. Hun forverret det hele ved å hjelpe de "sterke" elevene, ved at hun ikke stanset dem, og hun slo seg sammen med dem. Dette ble sagt direkte i foreldremøter, innrømmet, og det ble beskrevet av både flere foreldre og barn.

Fordi om dette er kjent, så greidde en mor nå å uttrykke at hun syntes det bare var så dumt at denne læreren skulle bli erstattet, for hun hadde vært så fantastisk mot sitt barn. Jeg fikk helt bakoversveis, og svarte bare "Du om det!"
Dreier det seg bare om meg, og mine. Er det greit at barna lærer at de er verdt en ekstra god service, gjerne på bekostning av medelever.

Helt psyco dame, veldig sjarmerende og søt, når hun så ønsker. Det var noen andre som støttet denne mora, og sa seg enig, for hun er jo så søt.

Høres ut som du mobber her, for å si det sånn.... Ser du ikke det selv?

Jeg er ellers helt enig med deg at en lærer ikke skal forskjellsbehandle negativt og ha favoritter.

Men det må være lov for dem som har et positivt inntrykk av læreren å ytre dette også, uten å bli utsatt for hets fra andre foreldre.

Anonymkode: b9303...da8

Skrevet

Her er det jo slik at det er undersøkt, og det er ikke tvil om at læreren har forsterket de negative mekanismene i klassen. Det har også tvunget seg frem en skriftlig unnskyldning. Det dreier seg ikke om at noen foreldre har for høye forventinger. Hun feila, og rektor har vel latt henne ta mesteparten av støyten, for å spare seg selv, men det var nå hun som var i klasserommet også.

Om ansvar er plassert, og forhold innrømmet, og unnskyldte, så sitter da ikke voksne folk, og snakker om hvor synd det er at hun måtte gå, hvor fantastisk hun var for eget barn.

Hvorfor m hun få lov å ytre dette, uten å engang tilføre et "men"? Hvilke behov blir dekket ved å ytre dette?

Det er jo alvor, det er mobbing, med alt det fører med seg, småunger med skolevegring, nedsatt læreutbytte, sengevæting, psykolog og skolebytte. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det jo slik at det er undersøkt, og det er ikke tvil om at læreren har forsterket de negative mekanismene i klassen. Det har også tvunget seg frem en skriftlig unnskyldning. Det dreier seg ikke om at noen foreldre har for høye forventinger. Hun feila, og rektor har vel latt henne ta mesteparten av støyten, for å spare seg selv, men det var nå hun som var i klasserommet også.

Om ansvar er plassert, og forhold innrømmet, og unnskyldte, så sitter da ikke voksne folk, og snakker om hvor synd det er at hun måtte gå, hvor fantastisk hun var for eget barn.

Hvorfor m hun få lov å ytre dette, uten å engang tilføre et "men"? Hvilke behov blir dekket ved å ytre dette?

Det er jo alvor, det er mobbing, med alt det fører med seg, småunger med skolevegring, nedsatt læreutbytte, sengevæting, psykolog og skolebytte. 

Selvfølgelig må det være lov til å ytre dette, uten å skulle måtte tåle å få slengt dritt av den grunn.

Det ser ut som om du innbiller deg at hun ved å ytre dette ikke anerkjenner det som har forgått. Slik er det naturligvis ikke. Og selv i vonde og vanskelig saker er det viktig at nyanser og ulike oppfatninger ikke glemmes!

Skrevet

En ting er sikkert. At en "Enten er du 100% enig, eller så er du mot oss" er en svært farlig holdning som gir godgrobunn for mobbing og drittslenging.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det dreier seg ikke om bare deg og dine heller. Hun må ha lov til å uttrykke at hun personlig var fornøyd med læreren, uten at hun skal tillegges manglende medfølelse for hendelsene de andre opplevde. De fleste har vel muligheten til å ha flere tanker på en gang.

Anonymkode: 49b72...505

Skrevet

Jeg har da ikke slengt dritt "Du om det" kan da umulig kalles verken drittslenging, eller hets. 

Nyansene om at hun ikke bare var veldig grei med noen, men at det var på bekostning av andre er kommet frem. Det er ikke omstridt. 

Opp til sånne kommentarer som denne mora kom med, trodde jeg det var enighet om at dette ikke var bra for noen. Det var det da tydeligvis ikke. Noen ønsker tydeligvis at hun skulle få fortsette, basert på en eller annen lite gjennomtenkt tankegang om at eget barn, har godt av å få særbehandling. 

For eksempel fotballtreneren mente at ungen vår skulle ha litt særbehandlig. Det er ikke bra for mitt barn, det er ikke bra for de barna som mister spilletid, og det er ikke bra for lagfølelsen. Det rokker også ved små barns utpregede rettferdighetssans. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...