Gå til innhold

Hva er å være vellykket og mislykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ofte overraska over hva folk her inne ser ned på hos andre... hva vil det i dine øyne si å være vellykket og mislykket? 

Anonymkode: db49e...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være vellykket vil jeg si å ha klart seg bra i livet. Hvor vellykket avhenger av utgangspunktet. Om folk kommer fra svært ressursfattige familier og har klart å gjøre det bra karrieremessig, er de svært vellykket, men alle som klarer å stå på egne bein som voksne er vellykket i mine øyne. 

I min verden finnes det ikke mislykkede mennesker. Bare vellykket i forskjellige grader. Litt, mye, svært, mindre osv. Det er likevel ikke noe jeg bruker i dagligtalen, kun om det er akkurat det jeg ønsker å beskrive. Å bli vellykket tenker jeg er et resultat av hardt arbeid, og eller å være på rett plass til rett tid. 

Skrevet

Jeg er mislykket. Jeg har 3 barn, med to menn, bor ikke sammen med noen av de, er arbeidsledig og kronisk syk. Jeg har utdannelse, men får ikke jobb. Jeg er konstant sliten og orker ikke vaske huset så ogte jeg burde, jeg har alltid masse skittentøy og sliter med å få betalt de utgiftene jeg har. Skulle pusse opp huset, men det står halvferdig fordi jeg er utslitt og pengene brått tok slutt da jeg ble syk...

vellykket er de som har alle barn med samme mann og som bor sammen med han, som har hus, bil, utdannelse, jobb og klarer å betale alt de skal. De som klarer å henge med på alt barna gjør uten å sitte død på sofaen en time etterpå.

Anonymkode: 30ee4...f4f

Skrevet
2 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Å være vellykket vil jeg si å ha klart seg bra i livet. Hvor vellykket avhenger av utgangspunktet. Om folk kommer fra svært ressursfattige familier og har klart å gjøre det bra karrieremessig, er de svært vellykket, men alle som klarer å stå på egne bein som voksne er vellykket i mine øyne. 

Hva er å "ha klart å gjøre det bra karrieremessig" da? Kommer det an på hvor god utdannelse man har tatt, hvor langt man er kommet, hvilken status i arblivet man har eller ut i fra hvor mye en tjener?

Anonymkode: 64c12...513

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er å "ha klart å gjøre det bra karrieremessig" da? Kommer det an på hvor god utdannelse man har tatt, hvor langt man er kommet, hvilken status i arblivet man har eller ut i fra hvor mye en tjener?

Anonymkode: 64c12...513

En kombinasjon av dette tenker jeg. Det kan være en bragd å ha klart å gjennomføre en lav utdannelse og få en jobb du trives i, du kan også ha skipet hele skoleløpet men vært heldig og satset på det rette slik at du har bygget deg opp firma selv. Du kan ha lav utdannelse men høy inntekt, eller høy utdannelse men lav inntekt med arbeid du trives med. Alt avhenger av utgangspunkt og forutsetninger.

Du over her som sier du er mislykket, utifra hva du skriver vil ikke jeg definere deg som det. Jeg ser nok heller litt ned på dem som mangler fullstendig selvinnsikt og fraskriver seg ethvert ansvar for eget liv og handlinger. 

Skrevet

Livet består ikke av bare en ting. Man kan være vellykket karrieremessig. Eller vellykket i familielivet. Vellykket sosialt. Man kan være mindre vellykket på et eller flere felter og likevel være vellykket i en annen sammenheng. 

Enkelte dømmer kun på karrierefronten. Men én person kan ha en fantastisk karriere og likevel slite skikkelig på hjemmefronten. Det hele avhenger av hva man ser på.

Jeg tenker at det viktigste er hvordan personen føler seg. Om vedkommende selv er fornøyd. Da er man vel vellykket. Selvom jeg ikke ville brukt det uttrykket....

Anonymkode: 43f3d...6e6

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mislykket. Jeg har 3 barn, med to menn, bor ikke sammen med noen av de, er arbeidsledig og kronisk syk. Jeg har utdannelse, men får ikke jobb. Jeg er konstant sliten og orker ikke vaske huset så ogte jeg burde, jeg har alltid masse skittentøy og sliter med å få betalt de utgiftene jeg har. Skulle pusse opp huset, men det står halvferdig fordi jeg er utslitt og pengene brått tok slutt da jeg ble syk...

vellykket er de som har alle barn med samme mann og som bor sammen med han, som har hus, bil, utdannelse, jobb og klarer å betale alt de skal. De som klarer å henge med på alt barna gjør uten å sitte død på sofaen en time etterpå.

Du har barn og hus. Det er da ikke mislykkes? 

Hi

Skrevet

Greier ikke å sette folk i sånne båser. Har sett nok til at jeg vet at de som tilsynelatende har alt på stell er de som sliter mest. Psykisk bla.

Det koster mange mye å opprettholde en "vellykket" fasade.

Du over som omtaler deg som mislykket, slutt med det! Du er syk og har sikkert vært uheldig med en ting eller to i livet. Selvinnsikt er bra, men du må slutte å snakke ned deg selv.😘

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke mislykket, du er jo utslitt! Kan du finne hjelp noe sted i nettverket ditt?

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir ofte overraska over hva folk her inne ser ned på hos andre... hva vil det i dine øyne si å være vellykket og mislykket? 

Jeg klarer ikke å dele folk inn i sånne båser. Syns alle er vellykka på sin måte. Livet er jo ikke noen konkurranse. Det er da ingen som får premie på begravelsesdagen med "til lykke med et godt gjennomført liv"? 

Skrevet

Det er vel ingen som sier at andre er mislykket? Det er noe man kan si om seg selv "Da følte jeg meg skikkelig mislykka" eller man kan si at noe man har gjort er mislykket, evt at en annens kake var mislykka. 

Skrevet

Å være vellykket innebærer for meg å ha evne til å fullføre ambisjonene sine. Om ambisjonen er å bryte ut av et dårlig ekteskap, å gå opp til den fagprøven man har utsatt i så mange år i frykt for å mislykkes, å ta den jobben man egentlig ikke føler seg kvalifisert for eller å gjennomføre høyere utdanning er ikke så viktig. Det handler om evne og vilje til å se hva som mangler i livet og å klare å gjøre noe med det.

Anonymkode: d5224...d51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...