Gå til innhold

Hvordan avvise barn som ringer på døra og vil leke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har en del venner som ofte er her og leker. Det er selvfølgelig veldig koselig. Ofte er de flere som kommer hit og mange ganger blir det da krangling. Det er to gutter som alltid kommer sammen, de er bestekompiser, begge to er veldig høylytte og ikke redd for å si sin mening. En dag ila denne uke var disse to kompisene her + 2 andre gutter. Den ene av de er litt yngre (yngste i klassen) og litt barnslig, men en rolig og snill gutt. De to andre kjefter fælt på den lille gutten og hvisker til de andre om han...osv. Det endte opp med at den minste gutten dro gråtende hjem og at gutten min ville inn og følte at alt ble feil. Jeg var ikke ute, så jeg fikk ikke med med hva som skjedde. Uansett, i dag har jeg avtalt at den lille gutten skal komme hit for å leke med min sønn alene og jeg vil rett og slett ikke ha de andre her for da blir det tull. De kommer garantert til å ringe på døra..Hvordan avviser jeg de uten at det blir feil?

Anonymkode: e5e00...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at i dag har dere andre planer og det ikke passer, ville også sagt at "jeg hørte det ble litt dårlig stemning i går med dere og xxx og han gikk gråtende hjem. Dette er ikke greit og jeg vil vi skal bli enige om at det ikke skal skje igjen"

Anonymkode: a50b9...dad

Skrevet

Da sier du enkelt og greit at det ikke passer i dag, med et smil ☺ Det tåler og forstår de fleste barn helt fint. Når det gjelder og gi tilsnakk til andres barn for noe som skjedde ute synes jeg ikke du skal. Om det hadde vært hjemme hos deg kunne du tatt tak i det der og da- hvis ikke la det være. 

Veldig fint at gutten din og han «minste» får leke alene hos deg i dag da ☺☺

Skrevet

Bare si at det ikke passer i dag. Men at de gjerne må komme i morgen eller hvilken annen dag dere er hjemme. Du trenger ikke gi noen forklaring.

Anonymkode: 18ed5...27e

Skrevet

Bare si at det ikke passer. Trenger ikke noen forklaring.

Synes også du skal ta opp med dem hvordan de oppførte seg sist, sånn oppførsel er ikke aksepabel. Flere ganger jeg har tatt opp med både barn og foreldre når det har vært tull og baluba.

Skrevet

Her er de tre gutter i gata, to litt "tøffere" en nr 3 som ikke virker like langt fremme utviklingsmessig så han forstår ikke helt de sosiale kodene -og de to andre kan bli "irriterte" på det. Nr 3 er også ekstremt konfliktsky, og de to andre kan bli voldsomme når de er sammen. Her må vi altså passe på når de er alle tre. Plutselig blir det konflikt, og nr 3 føler seg utenfor og kan finne på å plutselig gå feks. Vi prater sammen foreldrene , og vi med de to gutta som trekker hverandre opp har sammen med gutta pratet endel om det og samkjørt oss med hvordan vi skal håndtere det :) Nå funker det bedre. Men det kan være litt slitsomt , så hender jeg avtaler med bare en av de to andre innimellom ;) 

-Men enig med de over, det er lov å si at i dag passer det ikke men velkommen igjen. 

Anonymkode: 380c8...686

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok vært såpass nådeløst ærlig at jeg hadde sagt at de ikke var velkomne her og nå.

Og jeg hadde også forklart at det hadde en klar sammenheng med at de hadde plaget den andre gutten, som nå er spesielt invitert som et privilegium bare til ham.

Kanskje jeg hadde bedt dem gå inn og be ham om unnskyldning, til og med, før de ble sendt hjem igjen. De har misbrukt vertens tillit hvis de gjør hennes hjem til en arena for mobbing, og de måtte ha vært knøtte bitte små hvis jeg ikke skulle bli farlig streng som resultat av noe sånt! Dette er jo skoleunger, HI? 

Endret av Pashla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...