Gå til innhold

Noe gærnt med min tre åring?😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært sen i utviklingen, litt på alle områder, mest på språk.Dette resulterte i utredning med mr av hode, blodprøver/ urinprøver ifht eventuelle genetiske feil. Ingen funn. Det er ingen misstanke om autisme da han er veldig fin i kontakten og måten han kommuniserer på. 

Han har spes ped 5 timer i uka. Hun er veldig fornøyd med utviklingen og sier at han kan mye, det kommer nye ting hele tiden og at han både er konsentrert og interessert i å lære. 

Så spør jeg i bhg istad en av ansatte hvordan de opplever at det går. Hun nevner da en epidode der han satt og spiste når de var på tur og holdt brødskive og kopp i hendene. Han holdt koppen skeivt så vannet rant ut, de sa det til ham men han gjorde inke noe med det og hun fikk inntrykk av at han ikke forstod hva han mente. 

Kan tilføye at han er tospråklig, forstår godt begge språkene, kan mange ord, 'men er ikke i stand til å snakke i setninger/ svare. 

Noen med noen meninger/ erfaringer de vil dele?

Anonymkode: 3674f...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at du skal høre mer på spes ped som jobber med han enn å legge noe vekt på den episoden med koppen i hvertfall. Akkurat det å ikke registrere/bry seg om at de søler litt på den måten er ikke uvanlig, har sett større barn også gjøre det.

Skrevet

Skjønner at du er bekymret, men fokuser på hva hun som trener med han sier. 

Prøv å fokuser på alt han kan og gi det næring.

Det er jo sånn at tiden vil vise uansett, at han responderer på trening er jo helt fantastisk❤️

At han har tatt div prøver uten funn er jo også kjempe flott! 

Jeg har selv fått et friskt barn som fikk kreft, vi mistet barnet når det var 2 år. Jeg vet det er vondt å være bekymret for barnet sitt. 

Det er ikke uvanlig at barn på 3 år mister konsentrasjonen og søler ut drikke, det gjør barnet mitt på 5 år også når fokuset flytter seg. 

Skrevet

Hør på de som kan det - og ikke legg for mye vekt på en enkelt søle-episode. Det der gjør ALLE barn, trøst deg med det - den koppen er ikke så vesentlig for dem akkurat da, for de tenker på noe annet. Veldig fint å høre at spes.ped. er fornøyd, det er det viktigste, og gratulerer med et tospråklig barn, det er den beste gaven du kan gi ham.

Anonymkode: 67c15...61e

Skrevet

Kanskje han bare har dårlig språkforståelse?

Anonymkode: bea69...dc1

Skrevet

Barn med flere språk kan oftere være senere ift uttale og språk da hjernen vil lete etter rett språk også danne en forståelse av hva som blir sagt. Er enig med de andre, hør på spes ped og be om øvelser dere kan gjøre for å bidra til å få en enda bedre ut utvikling hjemme

Skrevet

Hadde ikke tenkt så mye over akkurat det med den koppen, for sånt gjør mange barn. Barn gjør mye rart og det er fort gjort å koble "rare" ting de gjør til en mulig diagnose, at man hele tiden leter etter noe som kan samsvare med en diagnose. Hør på spes peden og få på plass ordentlig samarbeid med ppt med jevnlige møter og oppfølging. 

Anonymkode: 9010f...ef1

Skrevet

Stol på spes ped, du. Det med koppen gjorde min 15-åring her om dagen ha ha ha😂

Anonymkode: d4bb2...d8b

Skrevet

Takk dere😊. Er så godt å lufte tanker og bekymringer med dere. 

Kondolerer til deg som har mistet barnet ditt😞. Det var leit å høre. Sender en klem.

Skrevet

Hvis han sliter, hvorfor kan han ikke få slippe å lære mer enn ett språk da stakkars! Kjedelig å henge så etter fordi dere ikke snakker samme språk til ham.

Anonymkode: ae99b...2ed

Skrevet

Akkurat den episoden med koppen hadde jeg overhodet ikke bekymret meg for..

Se for deg en rekke med 3-åringer ute på plenen, så gir du alle en boks med såpebobler. Hvor mange tror du holder boksen med såpevann rett mens de blåser med den andre hånden, og hvor mange tror du holder boksen med såpevann så skjevt at det renner ut mens de konsentrerer seg om blåsingen med den andre hånden?

At en treåring holder koppen med vann skjevt så det renner ut med den ene hånden mens han spiser med den andre hånden er ikke rart altså, det kan alle barn finne på å gjøre. At han var litt i sin egen verden og ikke oppfattet hva den voksne mente med en gang trenger ikke bety at noe er galt med han altså.

Skjønner jo at det er summen av flere ting som gjør deg bekymret, men hør på spesialpedagogen som jobber med han og ikke heng deg opp i denne ene episoden.

Anonymkode: 74711...3ee

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han sliter, hvorfor kan han ikke få slippe å lære mer enn ett språk da stakkars! Kjedelig å henge så etter fordi dere ikke snakker samme språk til ham.

Anonymkode: ae99b...2ed

Skjønner at du uttaller deg på et helt feil grunnlag, så velger å overse kommentaren din. 

Skrevet

Min første tanke da du sa han var treg i utviklingen av språk, var om han var tospråklig, og det sier du jo at han er; tregere utvikling av språk er vanlig når man er flerspråklig, til gjengjeld begynner de ofte og snakke kjempe mye når koden først er knekt. -Vil selv lære barna mine minst to språk helt fra begynnelsen av, så er viss på at det en verdt det!  

Ville ikke bekymret meg om alle sier at ingenting er gale, alt kommer nok ;) -og noen barn bryr seg virkelig ikke om de blir våte eller skitne, kanskje det til og med er fascinerende å se på vannet renne utav koppen, eller kjenne at huden blir våt? ;) 

Anonymkode: ea6f3...e0a

Skrevet

Det med koppen er helt fullstendig normalt for en treåring, så det må du ikke tenke mer på. Dumt av ped. leder å si det. 

Anonymkode: 6c433...2ce

Skrevet

Gutten min har treg språkutvikling og problemer med forståelse og han har spesifikke språkvansker. 

Anonymkode: 7b0f2...5b6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min har treg språkutvikling og problemer med forståelse og han har spesifikke språkvansker. 

Hva innebærer denne diagnosen og hvordan kom dere frem til den? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva innebærer denne diagnosen og hvordan kom dere frem til den? 

Søk på nettet, står masse der. For eks på dysleksi Norge.

PPT trodde han hadde autisme så han ble utredet på habilitering på Ahus. Der fant de ut etter observasjon og tester gjort av psykolog og vernepleier at det var "kun" språket som var problemet. Så ble han testet av logoped og fikk han diagnose impressive språkvansker.

Det er lite kunnskap om dette i barnehagen og skolen her, noe jeg synes er merkelig da de sier at 5-7% av alle barn har språkvansker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...