Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #1 Skrevet 22. juni 2017 Tok en liten hudbiopsi og sitter igjen med et lite hull i huden (ingen sting). Fikk med meg at jeg skulle kjøpe kompresser som lignet den legen satt på like etter, men bortsett fra det skjønte jeg veldig lite... Ikke barebare med utenlandske leger noen som har peiling på sårstell etter et sånt mini-inngrep? Kan jeg dusje uten vanntett "film" over? Skal det renses? Anonymkode: 2f8cf...b56
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #2 Skrevet 22. juni 2017 Jeg bruker å tenke at det er bedre å være litt for nøye enn det motsatte når jeg har tatt biopsier, sydd, fjernet føflekker e.l. Mine hudbiopsier er alltid blitt sydd, men det kommer sikkert an på hvor stort område de har tatt. Jeg ville brukt vanntett film over inntil sårstedet er helt tørt og du har fått en rur over. Jeg synes de hvite, pustende bandasjeplastrene er best å ha over såret, og så ta den filmen utenpå når jeg dusjer. Etter dusjen tar jeg av begge deler, renser og setter på nytt bandasjeplaster. Du får også kjøpt strips på apoteket om såret spriker litt. Litt delte meninger om det fungerer eller ikke, de fungerer ikke på meg, synes jeg. Men mulig de gjør det når du ikke har sydd. Spør på apoteket, du, der får du som regel god hjelp, det har i hvert fall jeg gjort. Anonymkode: e02cb...8a7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #3 Skrevet 22. juni 2017 Ville renset med Pyrisept, Klorhexidin o.l. Det gjør vel uansett ingen skade. Anonymkode: 22992...191
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 Tusen takk for svar 😊 da får jeg kjøpe dusjeplaster/film også. Har fjernet føflekker tidligere men da var det sydd, og jeg fikk mye mer nøye instrukser (på norsk..), og endte likevel opp med infeksjon, og det ene arret er så stort at man skulle tro det aldri var blitt sydd.. Håper jeg slipper det denne gangen Anonymkode: 2f8cf...b56
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 Den opprinnelige bandasjen bør sitte på i 48 timer, hvertfall 24. Du trenger ikke rense med klorhexidin(den skal uansett IKKE i såret!!!), og du legger ny dusjbandasje på etter første bandasjeskift. Det får du kjøpt på apoteket. Pass på håndhygiene ved bandasjeskift og hvis du har tenkt å nyse snur du deg vekk:-). Så lar du dusjbandasjen sitte på en ukes tid. Observer og ring legen din med en gang om du ser eller kjenner tegn på infeksjon: rødhet, smerte, hovenhet etc. (dette er standard prosedyrer på kirurgisk avdeling der jeg jobber) Og etter at alt er grodd må du passe på arret litt ekstra i sommer, det blir ekstra fort solbrent. God bedring! Anonymkode: 50237...0a7
Elsapelsa Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 Unngå å dusje første dagene. Er det da kommet en tynn skorpe kan du ta en skånsom rask dusj uten tynn plastfilm , når du tar av filmen kan skorpen følge med. Lykke til! Jeg hadde ikke renset såret men hatt pustende bandasje over å bare latt det hvile.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 29 minutter siden, Elsapelsa skrev: Unngå å dusje første dagene. Er det da kommet en tynn skorpe kan du ta en skånsom rask dusj uten tynn plastfilm , når du tar av filmen kan skorpen følge med. Lykke til! Jeg hadde ikke renset såret men hatt pustende bandasje over å bare latt det hvile. Du har ikke bandasje som fester seg til skorpen! En dusjbandasje er ikke en plastfilm direkte på såret, det er en steril bandasje med gjennomsiktig kant rundt som holder såret tørt og fritt for forurensning. De kan ha forskjellige navn etter merke, men sjekk feks mepore, eller spør på apoteket. Og hvorfor du uttaler deg når du ikke vet hva du snakker om, det vet jeg ikke.. Hilsen hun over her. Anonymkode: 50237...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå