Gå til innhold

Motorisk utvikling baby 9 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet inne her før om min datter som ble født i uke 37 og har hatt en tøff start i livet. Var blant annet livløs ved fødsel. Har slitt veldig med mat siden fødsel. Hadde ernærings sonde en stund men i samråd med lege har vi kuttet den ut siden hun går ikke noe mer i vekt med den. En av store problemene er også gulping. Trodde det skulle bli bedre etter hun begynte med fast føde men nei. Hun spiser veldig lite, og når hun endelig spiser noe så kommer alt i retur. Jenta veier 6,1 kg. For over 1 mnd siden var lengden 66 cm. Vi går på jevnlig kontroll på helsestasjonen. HS sier at hun ikke er bekymret for henne slik HS var før de første leve mnd hennes. Hun har blitt fulgt tett på sykehuset også, blitt sjekket for alt mulig. Sjeldent sykdommer, tatt ul av hodet, sjekket spiserør med røntgen osv osv. Nevrolog har sjekket henne jevnlig også. Hun hadde hull i hjertet også som har blitt helt tett når hun var ca 5 mnd gammel.nevrolog har ikke sjekke henne siden 5-6 mnd alder. Det som bekymrer meg er det motoriske. 

Hun er 9 mnd nå, første barnet mitt var etter boka med alt. Jeg har forstått at hun er sen men liksom er det unormalt at hun er nå mnd og ikke er i nærheten av å sitte oppe selv? Var på kontroll idag for hjertet der alt var bra '. Hun som sjekket hjertet mente jeg burde få henvsing til nevrolog igjen og eventuel rehabilitering for å trene opp jenta for å motivere til å krabbe og sitte?

hun snur seg fra rygg til mage og mage til rygg, det har hun gjort lenge . Hun snur seg også i sirkel når hun ligger på magen. Fører bena til munnen, lager lyder. Kanskje ikke like mye som jeg skulle ønsket men hun lager lyder ler ny og ne høyt smiler og er glad. Hun kan være også utrøstelig noen ganger, tenker at det er vel slik noen ganger med babyer. De første mnd var jeg livredd for at hun kunne ha CP og alt annet mulig pga okygen mangel ved fødsel. Jeg er kanskje ikke like bekymret lenge nå når hun ser så fin og er aktiv. Men jeg forstår bare ikke hvorfor ikke hun spiser som alle andre babyer og hvorfor hun gulper. Hvorfor hun ikke sitter oppe enda og hvorfor hun ikke krabber. Om du setter henne opp så ser man tydelig at hun er ustabil og vil falle bakover eller framover. Noen ganger viser hun tegn til at hun vil krabbe men får ikke til. 

Hu har aldri stått på fire heller, eller stått på henda hennes slik at armene blir helt rett Når hun ligger på magen slik mange babyer gjør. 

Er jeg hysterisk eller? Synes dere jeg burde slutte å bekymre meg eller la henne ta alt i eget tempe? Hovedlegen har sendt henvsing til peg men vet ikke om hun får

det eller ikke siden HS mener hun går greit opp i vekt. Ca 200 gram i mnd. Det som er slitsomt er jo at hun holder maten i munnen kjempe lenge før hun svelger det. Noen ganger må jeg putte smokken i munnen for at hun skal svelge. )hun drikker ellers litt mme i tillegg til grøt, smothie og litt middag. Middag er verst å gi til henne da hun brekker seg av bite små klomper f.eks som er middahsglass som faktisk er ment fra 6-8 mnd. Føle regn hjelpeløs av og til :( 

Anonymkode: 74712...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Helt sikkert ingenting å bekymre seg for siden hun tydlig blir fulgt opp.. men hvis alt kommer i retur ville jeg tatt det seriøst å fått time hos barnelege. Yngste vår gulpet hele tiden. Mye kom opp igjen. De ville ikke ta meg seriøst.. sa bare at det var helt vanlig.. men hun hadde reflux og ble bra etter hun hadde gått på medisiner lenge. I tillegg til medisiner kjøpte vi gaviscon på apoteket uten resept. Ikke at jeg skal anbefale noe som ikke har vært anbefalt av lege. Men du kan spørre og prøve det. Det legger seg som et lokk over maten i magesekken å hindrer i at barnet kaster opp.  Den medisinen vår fikk var pga sure oppstøt men gulpinga gikk over. Jeg ville bedt om oppfølgingstimer. Du forteller at barnet ditt er 9 mnd.. jeg har fire barn og alle har begynt å gå fra 10,5—11 mnd alder. En gikk ved 14 mnd alder. Så det er stor variasjon. Den minste her var litt treig en stund å da ble vi henvist til fysioterapaut på helsestasjonen. Hun ser fort om det er normalt eller ikke. Det går nok helt sikkert bra. Som forelder har man ofte mye bekymringer..også retter det seg.. men om du har seriøse bekymringer rundt mobilitet ville iallefall jeg bedt hos time hos fysioterapaut. Tror ikke det er unormlt at de ikke krabber i 9 mnd alder. Ang klumper i msten er det veldig mange barn som har problemer med det. Lag hjemmelaget mat uten salt og ta f.eks kjøtt og fisk og grønsaker evt saus el smør i miksern.. ikke poteten ..det blir lim..best å knuse den m gaffel. Iallefll det jeg har gjort. Kan være maten/smaken i seg selv og ikke klumpene. De glassa er ikke mye godt..: ( mine barn har fått mme oftere' ca to ganger ved 1 års alder. Vet ikke om det var til hjelp men..  jeg ville ikke bekymret meg.: ))

Anonymkode: 3d6f6...811

Skrevet

Jeg ville prøvd å ikke bekymre meg siden hun har blitt undersøkt og fulgt opp så grundig. Gulpingen vil sannsynligvis bli bedre etterhvert, men noen sliter med det lenge. Min datter sleit veldig med gulping og fikk tilslutt gjort ph måling i spiserøret som 4 åring, det viste seg at hun har gastroøsofageal reflux og ble mye bedre etter at hun fikk medisiner. Når det gjelder det motoriske så varierer det jo veldig uansett og for at barn som har hatt en så tøff start er det helt naturlig at det tar litt tid med det motoriske fordi de har brukt så mye krefter på å vokse/bekjempe sykdom etc. Hvis HA og lege sier at det er som det skal så kan du nok stole på det. Jeg er forresten tante til en liten gutt som var veldig rolig og sen motorisk, gikk blant annet ikke før 19 mnd. Men han er frisk og rask nå, snart 8 år. 

Anonymkode: 8e2ec...c64

Skrevet

Den normale variasjonen på utvikling er jo veldig stor. Jeg har 4 barn selv og hun som gikk tidligst reiste seg opp uten støtte midt på gulvet da hun var 9 mnd og gikk rundt her da hun var 10 mnd, mens hun som gikk senest var 14 (nesten 15 mnd) gammel før hun gikk. Begge anses som helt normale selv om en var tidligere enn gjennomsnittet og en senere.

Men har du vært hos fysioterapeuten på helsestasjonen? Hun som var senest av mine hadde et par timer der, og det var veldig greit. De har en fysioterapeut som er spesialist på barn tilknyttet helsestasjonen og der kan du bare få time uten henvisning fra lege, helsesøster kan bare sette deg opp på en time. Vi fikk noen øvelser vi kunne gjøre med barnet for å hjelpe henne opp å krabbe.

Anonymkode: 565ab...ad1

Skrevet

Huff det høres ut som dere har hatt mye å stri med i babytiden 😥 Når det gjelder det motoriske så er min på 9 mnd akkurat lik og jeg er ikke urolig for det. Eldste var enda tregere og han henger ikke bak i dag som 3åring. 

Anonymkode: ff915...0a4

Skrevet

Min hverken satt eller krabbet da han var 9 mnd. Resten har jeg ikke noe svar på dessverre, men jeg husker akkurat dette, fordi jeg var litt stresset over det. Men fikk beskjed på helsestasjonen at det var helt normalt og at normalområdet er stort. Fikk også beskjed om å ikke prøve å la ham sitte før han satte seg opp selv.

Han gikk da han var 14 mnd, som også er helt normalt. Nå er han 6 og er godt over gjennomsnittet motorisk. Så hvor tidlig ute de er som babyer trenger ikke å ha noe å si i lengden.

Anonymkode: 5c309...eeb

Skrevet

Min baby er 11 mnd. Sitter selv (fra 10 mnd) men krabber ikke. Drar seg bare bakover og rundt i sirkel på gulvet. Jeg stresser ikke for alle barna mine har ikke krabbet før 12-13 mnd alder og gått fra 16 mnd. Min største var tregest,men er utrolig skoleflink og sosial. Så ikke bekymre deg! Nyt heller at babytiden er lenger enn de som har barn som går når de er 9-10 mnd! :)

Anonymkode: 75699...dee

Skrevet

Du må slutte å bekymre deg så mye. Babyen miner nesten like gammel som din, men har lagt godt på seg (pga morsmelk) og ble født til termin. Han har derimot hatt flere infeksjoner og påfølgende antibiotikakurer som alt i alt har gjort at utviklingen har stoppet opp kraftig for hver gang (f.eks stopp i rulling, åling, sette seg opp osv). I tillegg til dette har han melkeallergi og aversjon mot alt som heter grøt og lignende konsistenser. Pga mye medisinering misliker han skje så vi må ta maten på en finger for å mate han med smoothie og annen mat (kun små mengder frukt osv, masse morsmelk og maispinner). Min baby har først nå begynt å prøve å sette seg opp (klarer det ikke helt selv, men sitter ganske støtt når han blir satt opp), krabber ikke selv men kan åle seg i sirkel eller litt bakover, akkurat nylig kommet seg opp på hender og knær. Første babyen her krabbet ved 7 mnd og satt også i 6-7 mnd alderen. Førstemann spiste alt av mat- inklusive klumper. Babyer er helt forskjellige og de har forskjellig utgangspunkt. Sykdom og medisiner kan stoppe utviklingen, men da må du bare ta korte treningsøkter med babyen på gulvet. Du kan prøve mais- og hirsepinner fra Rema som jenta kan holde og spise selv. Du kan ikke gå rundt og være bekymret hele tiden. Det er ikke bra for hverken deg eller babyen. Ferdig babymat er forøvrig ikke for alle. Kanskje du heller burde lage mat selv, bruke spisenett og mate henne med fingrene? Aldersanbefalingene på glassene og grøtene er veiledende. Så lenge du ikke bruker 1 års grøt (mye hardere for magen) og for stor klumper, salt, honning eller kumelk så er det meste Ok. Sjekk matportalen for oppskrifter. 

Og igjen- senk skuldrene og slutt å bekymre deg!

Anonymkode: 755a1...ecc

Skrevet

Hei. Tusen takk for svar.

Jeg har forstått at alle barn er ikke like i utviklingen og at det er store variasjoner men man blir likevel bekymret når man ser at babyen din ikke utvikler seg like fort som andre babyer som er på hennes alder. 

Jeg føler hun gjør veldig lite ting i forhold til mange andre barn. Får håpe det løsner seg etterhvert. Synes det er bare så rart at når jeg setter hennne opp så faller hun bare framover eller bakover. Hun skal bli vurdert til peg men det har jeg lite lyst til. Har hørt mye negativt om det. Får håpe hun slipper peg også.

Anonymkode: 74712...72f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...