Gå til innhold

Jeg har to barn som ikke vil sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sover på samme rom. 4 år og 1,5 år. De tuller og tøyser, ler, kaster leker, maser om vann, må på do, vann, "drikka mi", melk. 

Maser og maser. Hvis vi ignorerer dem eskalerer det, de kan seriøst skrike i timesvis. Bruker 3-4 timer på leggetid hver kveld. Har forsøkt alt. Å gå inn, vente litt lenger med å gå inn, vente enda litt lenger neste gang osv. Funker ikke.

Prøvd å ha noe mellom så de ikke ser hverandre. Funker ikke.

Prøvd å være streng og si "NEI, du får ikke drikke, du drakk 5 dl istad". Funker ikke.

Prøvd å ha vannflasker på rommet. Funker ikke.

Prøvd å være snill, bysse og dulle, synge nattasang og være så blid som en sol. Funker ikke (blir faktisk verre). 

Prøvd å gi konsekvenser til 4-åringen. Funker ikke. 

Tips? 

Anonymkode: af1fd...8ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg de på hvert sitt rom.

Jeg hadde yngste her på vårt rom til hun var nesten 3 år.

Anonymkode: 84016...d66

Skrevet

Vi har barn på akkurat samme alder. 1,5 og 4 år. Mine legger seg uten problemer - men hadde de delt rom tror jeg ikke det hadde blitt noe søvn i det hele tatt! Jeg tenker at de kanskje  er for små til å dele rom? 

Forstår om dere ikke har nok soverom til å gi dem hvert sitt. Men da forslår jeg at en av de blir flyttet inn til deg/dere. Verdt å prøve ☺ 

Lykke til! Håper det løser seg snart 😴

Skrevet

Jeg var alene en periode med mine på 1.5 og 4 da mannen var på flere lange jobbreiser. Det jeg fant ut gjorde legginga lettest var å ha begge i dobbeltsenga.  De lå på hver sin av mine armer mens jeg leste og sang for dem. Det var nulltoleranse for å krysse midtlinja (meg), og den som tulla måtte inn på rommet sitt alene. 

Det gikk ikke lang tid før de skjønte (og godtok) reglene . Når de sov, bar jeg dem inn i sengene sine. 

Det finnes sikkert bedre måter.  Men denne metoden var den som krevde minst tårer og tålmodighet i vårt hus. Ekstra mye kos fikk jeg også. 😉

Anonymkode: 95fd5...279

Skrevet

Legge ein først og neste når førstemann har sovna? Men du har sikkert prøvd. Lydbok... Men den minste er kanskje for liten

Skrevet

Legg den minste først. Og en 4 åring forstår deg når du sier at den må være stille så ikke minste våkner. Jeg hadde ikke akseptert det der fra min 4 åring. Men hadde vurdert å få de på hvert sitt rom.

Anonymkode: b27be...bf9

Skrevet

Legg mi minste først, største når minste har sovnet.

Legg minste i deres seng og bør inn når dere legger dere.

Sett opp belønningstavle. 5 kryss og de får hvert sin godtepose. 10 kryss og dere drar på kino hvor godtet skal spises. Ev. noe annet de ønsker seg.

Si at julenissen kun kommer til de som sovner raskt.....eller ikke :fnise:

Anonymkode: 4a879...467

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legg de på hvert sitt rom.

Jeg hadde yngste her på vårt rom til hun var nesten 3 år.

Jeg har ikke nok rom til disposisjon. Hvis yngste sover med oss, sover hun ikke. I det hele tatt. Det er forsøkt. 

11 timer siden, MamsenMedToSmå skrev:

Vi har barn på akkurat samme alder. 1,5 og 4 år. Mine legger seg uten problemer - men hadde de delt rom tror jeg ikke det hadde blitt noe søvn i det hele tatt! Jeg tenker at de kanskje  er for små til å dele rom? 

Forstår om dere ikke har nok soverom til å gi dem hvert sitt. Men da forslår jeg at en av de blir flyttet inn til deg/dere. Verdt å prøve ☺ 

Lykke til! Håper det løser seg snart 😴

Det kan hende, men det er den eneste løsningen vi har pr idag siden vi ikke får lån, så sitter vi fast her vi bor. :)

Se svar over.

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var alene en periode med mine på 1.5 og 4 da mannen var på flere lange jobbreiser. Det jeg fant ut gjorde legginga lettest var å ha begge i dobbeltsenga.  De lå på hver sin av mine armer mens jeg leste og sang for dem. Det var nulltoleranse for å krysse midtlinja (meg), og den som tulla måtte inn på rommet sitt alene. 

Det gikk ikke lang tid før de skjønte (og godtok) reglene . Når de sov, bar jeg dem inn i sengene sine. 

Det finnes sikkert bedre måter.  Men denne metoden var den som krevde minst tårer og tålmodighet i vårt hus. Ekstra mye kos fikk jeg også. 😉

Anonymkode: 95fd5...279

De vil ikke sove med meg/oss, de begynner å tulle og sparke. Så ligger de rolig i 5 min, og jeg får håp, men neida. Fungerer overhodet ikke. Er vel kanskje noe med hva man er vant til. Men de må sovne alene, ja, ellers klarer de ikke å sovne.

11 timer siden, leahr skrev:

Legge ein først og neste når førstemann har sovna? Men du har sikkert prøvd. Lydbok... Men den minste er kanskje for liten

Det har jeg forsøkt ja. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legg den minste først. Og en 4 åring forstår deg når du sier at den må være stille så ikke minste våkner. Jeg hadde ikke akseptert det der fra min 4 åring. Men hadde vurdert å få de på hvert sitt rom.

Anonymkode: b27be...bf9

Det har jeg forsøkt, det fungerer ikke. Skulle gjerne hatt dem på hvert sitt rom.

Hadde det slik i 6-8 måneder, der minste hadde vårt soverom, og eldste hadde sitt eget soverom. Jeg og mannen sov faktisk på sofaen i stua. Men det fungerte ikke for vi begynte å få ryggproblemer av det... Så da flyttet vi dem sammen for 6 mnd siden. Og det har gått greit, men de par siste mnd så har det vært et helvete.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legg mi minste først, største når minste har sovnet.

Legg minste i deres seng og bør inn når dere legger dere.

Sett opp belønningstavle. 5 kryss og de får hvert sin godtepose. 10 kryss og dere drar på kino hvor godtet skal spises. Ev. noe annet de ønsker seg.

Si at julenissen kun kommer til de som sovner raskt.....eller ikke :fnise:

Anonymkode: 4a879...467

1: Forsøkt.
2: Fungerer ikke.
3: Forsøkt med belønning, det fungerer overhodet ikke. Har forsøkt både belønning i perioder, men også avstraffelse. Biter ikke på det. All oppmerksomhet er verdt det, har forsøkt å ignorere også, men da skriker de i 3-4 timer.

Skrevet

Vær streng. Her har 2,5 åringen og 6 åringen delt rom i over ett år. Nulltoleranse for tull. 2,5 åringen legges fortrinnsvis kl 19, 6 åringen en time etterpå. Har du kuttet dagsoving på minste siden hun ikke er trøtt på kvelden? Eller sover hun for lite på dagen og er overtrøtt. Søk evt søvnhjelp og følg profesjonelle råd. 3-4 timer på legging er jo helt uhært, hadde jeg aldri akseptert.

Anonymkode: 75b70...126

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær streng. Her har 2,5 åringen og 6 åringen delt rom i over ett år. Nulltoleranse for tull. 2,5 åringen legges fortrinnsvis kl 19, 6 åringen en time etterpå. Har du kuttet dagsoving på minste siden hun ikke er trøtt på kvelden? Eller sover hun for lite på dagen og er overtrøtt. Søk evt søvnhjelp og følg profesjonelle råd. 3-4 timer på legging er jo helt uhært, hadde jeg aldri akseptert.

Anonymkode: 75b70...126

Tror du at jeg aksepterer det, da? Jeg har jo forsøkt alt. Mer søvn på dagtid, mindre søvn på dagtid. Vi har faste rutiner. Det er særlig 4-åringen som hauser opp minste. Hun respekterer oss overhodet ikke, hun kan love gull og grønne skoger, men så ser vi gjennom nøkkelhullet hva hun egentlig driver med. Tar masse leker oppi senga til minste også.

Vi har fjernet lekene altså. Måtte til og med fjerne en ny, uåpnet, bursdagsgave hun fikk til bursdagen sin fordi vi ikke hadde noe mer i tankene, så sa at hvis du ikke legger deg nå (etter timevis med tulling), så får du ikke leke med "den". Hun hørte selvsagt ikke. Ingenting fungerer.

Har vært i kontakt med helsesøster tusen ganger ang. søvnproblemer, og vet om det meste. Hun er stadig sjokkert over hvordan ting er i forhold til søvnen. Skal til henne snart igjen og skal nevne dette, igjen... sukk...

Og ja, jeg er streng og bestemt. Har forsøkt begge deler.

Skrevet

Og problemet er ikke at de ikke er trøtte, problemet er at de skal tulle ved leggetid. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

De sover på samme rom. 4 år og 1,5 år. De tuller og tøyser, ler, kaster leker, maser om vann, må på do, vann, "drikka mi", melk. 

Maser og maser. Hvis vi ignorerer dem eskalerer det, de kan seriøst skrike i timesvis. Bruker 3-4 timer på leggetid hver kveld. Har forsøkt alt. Å gå inn, vente litt lenger med å gå inn, vente enda litt lenger neste gang osv. Funker ikke.

Prøvd å ha noe mellom så de ikke ser hverandre. Funker ikke.

Prøvd å være streng og si "NEI, du får ikke drikke, du drakk 5 dl istad". Funker ikke.

Prøvd å ha vannflasker på rommet. Funker ikke.

Prøvd å være snill, bysse og dulle, synge nattasang og være så blid som en sol. Funker ikke (blir faktisk verre). 

Prøvd å gi konsekvenser til 4-åringen. Funker ikke. 

Tips? 

De legger seg vel ikke samtidig?

Anonymkode: 78e47...99d

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du at jeg aksepterer det, da? Jeg har jo forsøkt alt. Mer søvn på dagtid, mindre søvn på dagtid. Vi har faste rutiner. Det er særlig 4-åringen som hauser opp minste. Hun respekterer oss overhodet ikke, hun kan love gull og grønne skoger, men så ser vi gjennom nøkkelhullet hva hun egentlig driver med. Tar masse leker oppi senga til minste også.

Vi har fjernet lekene altså. Måtte til og med fjerne en ny, uåpnet, bursdagsgave hun fikk til bursdagen sin fordi vi ikke hadde noe mer i tankene, så sa at hvis du ikke legger deg nå (etter timevis med tulling), så får du ikke leke med "den". Hun hørte selvsagt ikke. Ingenting fungerer.

Har vært i kontakt med helsesøster tusen ganger ang. søvnproblemer, og vet om det meste. Hun er stadig sjokkert over hvordan ting er i forhold til søvnen. Skal til henne snart igjen og skal nevne dette, igjen... sukk...

Og ja, jeg er streng og bestemt. Har forsøkt begge deler.

Så sitt på rommet til de sovner da, uten å si eller gjøre noe annet enn å sørge for at de ligger stille i hver sin seng og sover. Sett deg i respekt.

Skrevet

Det høres ikke som om legging er det eneste problemet? Hvis 4 åringen ikke har respekt for deg ellers på dagen så begynn der. Ikke gi deg på noe. Vil nok bli bråk i begynnelsen men bedre å ta det nå før hun drar med seg den minste også. Da har to unger ikke respekterer deg.

Anonymkode: f9918...cb6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så sitt på rommet til de sovner da, uten å si eller gjøre noe annet enn å sørge for at de ligger stille i hver sin seng og sover. Sett deg i respekt.

Dette 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...