Gå til innhold

Leggingen driver meg til vanvidd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som snart blir 5 år, som jeg sliter med å legge på kveldene, og det har vart i flere år. Fra han var sikkert 2 år, måtte vi være inne hos han til han sovnet. Vi prøvde i månedsvis å venne av med det, og det gikk vel etter lang tid. Men så dro vi på ferie til familie, og det var tilbake i det samme. For litt over ett år siden flyttet jeg ut fra faren hans. Det var ett "fint" brudd, og vi samarbeider godt. Jeg tenkte at jeg ikke skulle venne av med det å være på rommet til han sovnet helt enda, siden det var så mye nytt med flytting o.l. Men nå har problemet utviklet seg. Prøver å ha rolige kvelder, kveldsstell på badet, lese eventyr før legging. Men så begynner det. Fra han skal oppi senga og sove, så er det styring og kaving hele tiden. Han klarer aldri å roe seg ned, og han blir aldri sliten virker det som. Sier at han må prøve å være rolig, fordi kroppen trenger det for å sove, Men det er bare tulling og fjasing. Og han synes selv det er veldig gøy. Prøver å være bestemt. Noen ganger prøver jeg å bare overse det, men når han omtrent står på hodet i senga, eller hopper rundt, så må jeg gripe inn. Etterhvert sier jeg at jeg går ut av rommet hvis han ikke slutter å tulle. Når jeg gjør det, kommer han etter og flirer, eller han kommer etter og sier "neei." Jeg sier at jeg kan være på rommet hvis han ikke tuller, men så begynner det samme igjen. Hvis jeg ikke går inn på rommet igjen, springer han rundt i hele huset og bare tuller. Dette varer som regel minst en time, og jeg blir så sint og lei, gruer meg jo til legginga hver kveld. Prøver å være rolig, men det ender jo ofte med kjefting, uten at det nytter. Føler meg som en dårlig mor, hva er det jeg gjør galt? Har nesten lyst å ta kontakt med noen for hjelp, men hvem?

Anonymkode: 09d8e...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal prøve å sette deg utenfor døra hans, ikke inne på rommet. Overse ham så lenge han er på rommet, uansett hvor mye han tuller og fjaser. 

Kommer han ut av rommet, tar du ham i hånden og leier ham tilbake til senga. Si: "Nå er det leggetid." Vær helt rolig, ig ham minst mulig oppmerksomhet. Ikke kommenter eller snakk med ham, annet enn den enkle beskjeden. Så går du ut av rommet igjen.

Andre gang han kommer ut, tar du ham i hånden og leier ham tilbake på rommet. Kort ned beskjeden. Si: "Leggetid." Ikke mer oppmerksomhet, ikke mer prat enn det ene ordet.

Tredje gang (og eventuelt alle andre ganger etter det) sier du ikke noe, du bare leier ham tilbake til rommet. Gi så lite oppmerksomhet som du kan. Ikke svar ham når han snakker til deg. Vær kjedelig.

Du må regne med å bruke noen kvelder på dette. Hvor fort det går, avhenger av hvor konsekvent du klarer å være. Og selvsagt hvor utholdende barnet ditt er. Jeg kan anbefale deg å ta med deg blyant og papir, og skrive opp klokkeslettene når han står opp. Alternativt kan du sette tellestreker. Da vil du lettere kunne se framgangen. 

Skrevet

Jeg har lest om denne måten å gjøre det på. Det er bare det at han kommer ut med en gang jeg beveger meg ut den døra. Jeg selv har mye jobb å gjøre med å ikke bli sint og frustrert, når det samme skjer igjen og og igjen og igjen, aner bare ikke hvordan.. Har tenkt på å prøve med belønning, men det er det eneste jeg ikke har prøvd. .

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest om denne måten å gjøre det på. Det er bare det at han kommer ut med en gang jeg beveger meg ut den døra. Jeg selv har mye jobb å gjøre med å ikke bli sint og frustrert, når det samme skjer igjen og og igjen og igjen, aner bare ikke hvordan.. Har tenkt på å prøve med belønning, men det er det eneste jeg ikke har prøvd. .

Du gir han jo fremdeles masse oppmerksomhet ved å bli sint/kjefte. Han er fem år, det gjør ingenting at han vaser på rommet en times tid før han sovner. Regelen må være at han ikke skal gå ut av senga, men leke/lese i senga. Hører han ikke på det hadde jeg satt meg utenfor døra og nektet å åpne den samme hvor mye han maste og eventuelt hylte. Bare gjentatt innimellom at nå er det kveld, god natt.

Anonymkode: 2bdd8...84c

Skrevet

Har du prøvd å lese for ham etter at han har lagt seg i senga? Da kan han slappe av mens du leser og tenker ikke på andre ting. Kanskje han sovner mens du leser? 

Anonymkode: 7dbf4...030

Skrevet

Hadde det sånn etter min fikk stor seng når han var 18 mnd. Hadde da starta å hoppe ut av senga. Ble jo mentalcase av det der og pedagogikken med å sitte utenfor og leie han tilbake funka dårlig når han var ute av døra før meg. Var helt tydelig at for han var det en lek. 

En dag smatt jeg ut og stengte døra, da hadde jeg holdt på 3-4 timer hver kveld i en uke. Da virra han litt rundt på rommet til han ble lei og gikk så og la seg. Gjorde dette hver dag etter det og det samme skjedde. Sovna etter litt trasking. Hadde han vært redd og hylt hadde det ikke fungert men det var bare mangel på oppmerksomhet som skulle til her i gården.

Til slutt var hele greia over og han sluttet å gå etter meg og la seg pent til å sove.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bli sint da?

Jeg har vært ganske streng med mine barn, når de har lagt seg er servicen for dagen over, da skal mamma se på nyhetene på TV og de skal ligge i sengen sin. Basta!

Aldri viket en tomme annet enn når de har vært syke, de skjønner fort at de ikke kommer noen vei. 

Tørst, javel, gå og finn deg et glass vann og legg deg igjen da. Jeg reiser meg ikke fra sofaen altså, det er slutt på servicen for i dag. Tisse? Javel, du vet hvor doen er, gå og tiss og legg deg igjen, jeg slapper av her i stua. Ikke mange ganger de gidder mase når de ikke får noe respons på det altså.

Noen unger er selvfølgelig mer seige enn andre, jeg har fire barn med veldig forskjellig personlighet, men ekstraservice om kvelden er det ingen som får. To av dem stritter imot soving, nesten lakenskrekk, men i seng må de. I perioder, særlig i den alderen din er nå, har de fått høre på lydbok. De må ligge i sengen uansett om de er trøtte eller ei, uansett om de vil sove eller ei, de må slappe av, men de kan godt høre på en lydbok om de vil. Det har fungert greit her.

Anonymkode: 74e55...ef6

Skrevet

Vi har pleid å være inne med vår 5åring til han sovnet. Men så tenkte vi det var på tide at barnet sovnet av seg selv  (etter bok og et par sanger). 

Det vi gjorde var å gi klistermerker når barnet la seg uten tull. Og etter tre klistermerker ble det premie  (vi gikk i svømmehallen). Deretter ble det premie etter 7 nye klistermerker (tror vi gikk på skøyter). Osv. 

Lista for å få klistermerker ble strengere etterhvert. Og premiene var egentlig aktiviteter vi nok hadde gjort uansett. Men hos oss funket denne metoden gull, da barnet tidligere kun ollet om det lå alene. (Det var ikke utrygt alene.). Hos oss ble det en veldig positiv overgang for alle.

Anonymkode: 985d7...fb0

Skrevet

Prøv belønning! Var i samme situasjon som deg.

Vi sa: legg deg alene og sovne uten at vi er der i 14 dager i strekk, så skal du få **** (gave/leke han har ønsket seg). Litt styr første kvelden, men tredje natt og utover sa han bare god natt og gikk og la seg! Og etter de 14 dagene er han jo vant med det ;-) Vi satte klistremerker på ark så han kunne telle dager. Og han følte seg så flink og stor! Ble en veldig positiv overgang, for oss. 

Anonymkode: 5a65c...cfd

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da vet du hva du må begynne med. For når du blir sint og kanskje kjefter, så gir du ham oppmerksomhet på den atferden du vil bli kvitt. Og oppmerksomhet gir mer av atferden. Så jeg tror at hvis du klarer å holde deg rolig og iskald og ignorere tullet hans, så vil det temmelig fort gå over.

Du kan selvsagt prøve belønning og klistremerker og skjema. Da er det lurt å tenke veldig nøye gjennom hva du sier til barnet angående hva han må gjøre for å få belønningen/klistremerket. "Gå og legge deg uten tull" er en veldig dårlig beskjed fordi den er uklar og åpner for at barnet kan krangle og diskutere med deg. Du kan synes at han tullet masse, mens han er uenig i det. Det var ikke å tulle, han skulle jo bare ha drikke og så måtte han på do og så måtte han ha mer drikke og da måtte han jo på do fordi han hadde drukket så mye... 

Så du må være helt konkret og veldig tydelig på kravene for å få klistremerke. Forventer du at han skal legge seg, bli i senga og ikke stå opp en eneste gang, er det det du må si. Er det lov å stå opp for å gå på do, men ikke noe annet og han må gjøre det selv uten å blande inn deg, er det det du må si. Men da må du kanskje regne med 13 doturer de første kveldene. Som du da må overse.

Du må legge listen slik at det er sannsynlig at han klarer å oppnå en belønning, og så heller øke kravene etter hvert som det går bedre. For hvis det blir umulig for ham, så gir han opp og da kan han like gjerne tulle og fjase enda mer og virkelig ta'n helt ut. For dette klarer han ikke uansett. Og derfor kan du ikke si "14 dager i strekk" for eksempel, for det er for lenge og for vanskelig. Du kan godt si 14 klistremerker gir belønning, men da kan ikke en kveld med tull og fjas rykke ham tilbake til null. 

Og så må du være veldig tydelig på hvor mange klistremerker han kan få for en kveld med eksemplarisk oppførsel. Er det ett uansett, så vær tydelig på det og ikke la deg dra inn i diskusjoner og forhandlinger om at "i går kveld var jeg så veldig snill så da kan jeg få to".

Og ikke fall for fristelsen til å fjerne klistremerker han allerede har fått. Det kan også få ham til å gi opp. I verste fall havner han "i gjeld", altså på minussiden. Og hvorfor skulle han gidde å prøve da?

Nå høres jeg veldig negativ ut til belønningssystem, men jeg er ikke det altså. Riktig brukt kan det fungere helt supert. Men jeg tror at du allerede vet noe om problemet når du sier at du har en jobb å gjøre med å ikke bli sint. Du gir ham oppmerksomhet, og det er det han vil ha. Fjern den oppmerksomheten når han tuller, og fyll heller på med masse på dagtid når han gjør noe som er bra.

Skrevet

Her satt jeg utenfor døra. 

Det siste halvåret så har han fått lov å leke litt på rommet sitt. Men da skal han være på rommet. 

Vi sliter mer med han på 9 mnd som har lært seg å stå og gå ved bordet. Han skal helst opp å stå. 

Anonymkode: ae77a...608

Skrevet

Når legger han seg da, er han i det hele tatt trøtt? Les på senga så han blir trøttere.

Anonymkode: 98a88...2cc

Skrevet

Har du prøvd å bare ignorere han helt? Gå å gjøre det du skal, og overse ham? Kanskje han blir lei og legger seg.

Anonymkode: 98a88...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...