Gå til innhold

Gjorde en stor feil på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde en stor feil på jobb og føler meg så forferdelig...

Det gikk ikke ut over noens liv og helse, og feilen er rettet opp i. Det førte til merarbeid for de som måtte fikse det (IT). Jeg har ikke kunnskap til å få fikset det selv.

Alle sier det går bra og at jeg ikke skal klandre meg selv. Har ikke fått kjeft eller advarsel. Meldte avvik på meg selv som leder avskrev med en gang. 

Feilen var i et dataprogram vi bruker der jeg fikk rotet til noe som absolutt ikke var med hensikt. 

Men jeg føler meg så dum å skamfull.. Har gjort feil før men ikke så store. Føler at kollegene mine mister tillit og respekt selv om de sier det går bra. Har mest lyst til å finne meg en annen jobb.. kommer denne følelsen til å gå over?

Anonymkode: a8069...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror kanskje det kjennes værst for deg akkurat nå enn det gjør for kollegaene dine :)

sjefen min bruker si at det en kun den som ikke gjør noe, som aldri gjør en feil. 

kollegaer dine føler sikkert mest at dette lærte du masse av og kommer sikkert aldri gjenta :) de kommer ikke holde det mot drg til evig tid eller tenke på deg som 'hun som gjorde det der'. 

Skrevet
Akkurat nå, frk Reddik skrev:

sjefen min bruker si at det en kun den som ikke gjør noe, som aldri gjør en feil. 

Det var utrolig bra sagt.

Anonymkode: 75d42...ce1

Skrevet

Ja det gjør den! 

All energien du bruker på å tenke på dette, er den nyttig? Kommer det noe ut av det? Hvis ikke, legg det bort. 

Kjenner igjen følelsen, flink pike syndromet. Typisk damer.  Dette går bra 😊

Anonymkode: ca1a3...d88

Skrevet

Dette handler mest om såret stolthet hos deg! Du kommer til å føle deg kjip og få vondt i magen når du tenker på det i lange tider. 

Og så går det over. Det du skal tenke nå, er hva skal du lære av dette? På hvilken måte skal du endre praksis som følge av denne opplevelsen. 

Anonymkode: ebb7b...b69

Skrevet

Når du melder avvik på deg selv mister du hverken tillt eller respekt hos meg. Snarere tvert imot, det fnnes mange som prøver å dekke over egne feil, de mister min tillit og respekt. Når du derimot på eget initiativ sørger for at det blir ryddet opp, opplever jeg det som tilltsvekkende. For meg betyr det at jeg kan stole på at du har evne til å se egne feil,og at du ikke leverer fra deg arbeid som du ikke er fornøyd med, dette er egenskaper jeg setter høyt hos koleger!

Anonymkode: 226d0...f87

Skrevet

Tusen takk for fine svar!

Hi

Anonymkode: a8069...1e7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du melder avvik på deg selv mister du hverken tillt eller respekt hos meg. Snarere tvert imot, det fnnes mange som prøver å dekke over egne feil, de mister min tillit og respekt. Når du derimot på eget initiativ sørger for at det blir ryddet opp, opplever jeg det som tilltsvekkende. For meg betyr det at jeg kan stole på at du har evne til å se egne feil,og at du ikke leverer fra deg arbeid som du ikke er fornøyd med, dette er egenskaper jeg setter høyt hos koleger!

Dette! 👆

Anonymkode: e9dff...6a8

Skrevet

Er nok verst for deg dette. *klem*

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i dette! :)

Du gjorde alt riktig etter feilen, du tar ansvar, det gjør at du er en person som er til å stole på om feil oppstår.

Ingen er perfekte. Jeg vil anta at du ikke forventer at dine kolleger skal bytte jobb om de gjør en feil? Jeg vil anta at hvis en kollega gjør en feil så ser du på hvordan feilen rettes opp i, men at du ikke holder feilen mot denne kollegaen i årevis fremover? Ikke vær nådeløs med deg selv, vær like god mot deg selv som du er mot andre :)

Hvordan tror du alle landets arbeidsplasser hadde gått rundt om alle skulle skifte jobb hver gang de gjorde feil? ;)

Følelsen du har nå går over. Hver gang du får den, minn deg selv på at du gjorde alt riktig i etterkant, at du har lært av feilen, og at du da har gjort det du kan for å rette opp i det og unngå å gjøre feilen igjen. Når ingen andre holder det mot deg er det ingen grunn til at du skal straffe deg selv mer. Anonym f87 sa egentlig alt som trengs :)

Anonymkode: 14263...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...