Gå til innhold

Bursdagsgavedilemma..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er skilt og har tre barn som bor fast hos meg. Økonomien går rundt, men jeg må planlegge litt i forkant av ferier osv. Saken er den at vi pleier å spleise på bursdagsgaver til barna, og heller kjøpe noe litt større. Det har fungert fint til nå. Nå har ett av barna snart bursdag og trenger ny sykkel. Han hadde sett på et tilbud til 2000 kr, og vi avtalte at han skulle kjøpe den. Besteforeldrene ville også være med og spleise (mine pleier å gi 400, hans litt mer). Så ringer han meg i gårkveld og har kjøpt sykkel. Til 4000! Den andre var visst utsolgt. Barnet er hos far nå, og har allerede tatt sykkelen i bruk. Jeg sier i samtalen at han måtte jo ringe meg fra butikken, og at han ikke bare kan kjøpe noe så mye dyrere uten å høre med meg først! Svaret jeg får er at butikken skulle stenge snart, om jeg ikke unner barnet en sykkel av kvalitet, at denne også var nedsatt (altså et godt kjøp) osv. Bare å føre over penger! Jeg kjenner at jeg koker! Ikke bare er det mye penger, men han legger jo lista for andre gaver veldig høyt! Selvsagt unner jeg barna det beste, hvem gjør vel ikke det? Men man skal jo ha råd til det ogå!  Som bakgrunn kan jeg si at bruddet var mitt valg, mest pga hans ustabile humør og sinne. Jeg vet derfor at hvis jeg ikke bare betaler så kommer han til å "straffe" meg framover i samarbeidsrelaterte saker... Hva hadde dere gjort?😕

Anonymkode: 4b1f6...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt over summen dere ble enige om først og sagt at jeg ikke har mer penger. Ville nok for samarbeidets skyld sagt at jeg skulle være med å betale resten også siden sykkelen allerede var kjøpt, men at jeg ikke har så mye penger på stående fot så de må han få i avdrag på 300 kr i mnd fremover. Litt må han få kjenne på at han tar slike avgjørelser uten å spørre først altså.

Så hadde jeg sluttet å spleise med han, neste gang ungen ønsker seg eller trenger noe dyrt får ungen selv ønske seg penger av dere og kjøpe seg selv.

Anonymkode: 7fec8...f55

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hadde jeg sluttet å spleise med han, neste gang ungen ønsker seg eller trenger noe dyrt får ungen selv ønske seg penger av dere og kjøpe seg selv.

Så du mener indirekte at det skal gå ut over ungen at foreldrene ikke klarer å samarbeide?

Anonymkode: ca4a2...93e

Skrevet

Barna tåler godt at ikke gavene koster det samme. Noen ganger trenger man dyre ting som sykkel, andre ganger noe billigere.

Hvis dere hadde avtalt akkurat hva dere skulle kjøpe så burde faren ringt deg når det var endringer, men jeg tror ikke dette var gjort av vond vilje.

Det blir 1000 kr mer å betale enn du beregnet. Det er ikke så ille. Du kan jo eventuelt si at du bare har de 600 du hadde planlagt å bruke og så må han få resten senere. Da forstår han kanskje bedre at han må avklare slike ting en annen gang.

Anonymkode: db831...3c5

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener indirekte at det skal gå ut over ungen at foreldrene ikke klarer å samarbeide?

Ingen barn har krav på å få bursdagsgave til 4000 kroner hvis foreldre ikke har råd.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor går det ut over barnet?

Mine barn sparer til dyre ting, f.eks sparer min 13-åring nå til PC. Da ønsket han seg penger til bursdagen sin, og fikk penger. Vi gir gjerne gaver for ca 1000 kr til ungene våre så han fikk en tusenlapp som han satte i banken.

Om HI sitt barn da hadde ønsket seg penger ville mor gitt det hun kan og far det han kan, besteforeldrene det de ønsker å gi osv også kan barnet kjøpe seg sykkel for sluttsummen. Er da ikke noe negativt i det.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var en smart kommentar 😂

Skrevet

HI her.. Takk for svar så langt. Mulig jeg ordla meg klønete, men saken handler altså ikke om hvorvidt barna skal/bør spare til ting. Her har de spart til, og kjøpt, både playstation og dyre spill selv, og eldste la også i oppsparte penger for å få en dyrere telefon enn det han hadde fått av meg. Dette var en gave gutten både ønsker seg og trenger, og siden vi var mange som ville spleise ville vi gi han den til bursdagen. Det jeg ønsket synspunkter på var: 

- Er det ok å bare kjøpe en dobbelt så dyr gave og så ta for gitt at de andre er med? Han kunne bare tatt en tlf.. 

- Bør jeg betale det doble selv om jeg egentlig ikke har råd, eller bør jeg si at jeg kommer til å betale opprinnelig avtalt sum, og så må han dekke resten? 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her.. Takk for svar så langt. Mulig jeg ordla meg klønete, men saken handler altså ikke om hvorvidt barna skal/bør spare til ting. Her har de spart til, og kjøpt, både playstation og dyre spill selv, og eldste la også i oppsparte penger for å få en dyrere telefon enn det han hadde fått av meg. Dette var en gave gutten både ønsker seg og trenger, og siden vi var mange som ville spleise ville vi gi han den til bursdagen. Det jeg ønsket synspunkter på var: 

- Er det ok å bare kjøpe en dobbelt så dyr gave og så ta for gitt at de andre er med? Han kunne bare tatt en tlf.. 

- Bør jeg betale det doble selv om jeg egentlig ikke har råd, eller bør jeg si at jeg kommer til å betale opprinnelig avtalt sum, og så må han dekke resten? 

Syntes ikke at det er innafor måten han gjorde det på. 

Ville betalt det ut nå, og heller neste gang være meget tydelig på hvor mye penger som skal brukes (Evt skriftlig, eller cash i hånden). Og kanskje du får pengene, og er den som handler neste istedenfor han?! For mistenker at dette er en type som vil lage mye unødvendig problemer/mas hvis du ikke betaler ut. 

Skrevet

Synes det er helt innenfor at du betaler det som dere avtalte og ikke mer enn det. 

Anonymkode: bbb07...05a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært snakk om noen annen enn barnefar hadde jeg ment at du ikke under noen omstendigheter skulle betale mer enn dere hadde avtalt på forrhånd. Men sammarbeidet rundt barna er viktig, og jeg skjønner tanken om å bare betale for å beholde et godt sammarbeidsklima. Problemet, i tillegg til den ekstra utgiften, er at han da opplever at det fungerer å gjøre det sånn., Hva skjer da neste gang han finner det for godt å bruke mer av dine penger enn dere har avtalt? Hvis du velger å betale bør du gjøre det klinkende klart at dersom han gjør noe sånt som dette igjen kan han ikke regne med at du kommer til å betale noe utover det dere har avtalt. Det å tilby han det overskytende beløpet i avdrag er heller ikke dumt, så kanskje han skjønner at dette er mer penger for deg enn det er for ham.

Anonymkode: c3ba0...054

Skrevet

Det er ikke ok å kjøpe en så mye dyrere gave og forvente at du plutselig skal betale dobbelt så mye som du hadde kalkulert med.

Jeg ville skrevet en mail til ham, fortell ham at du ikke har råd til dette nå, og at du nå kun kan betale det dere opprinnelig avtalte. Tilby å betale det resterende av "din" del i månedlige avdrag slik en over foreslo. Og skriv så at i fremtiden så har du ikke mulighet til å dekke mer enn avtalte beløp, og at hvis han i fremtiden tar slike avgjørelser alene og går bort fra avtaler så må han også selv dekke forskjellen siden du ikke har økonomi til å ta slike uforutsette beløp. Da har du det skriftlig til en annen gang om han prøver seg på det samme da, og da kan han ikke påstå at det er misforståelser. Og så avslutter du med å si at du betaler inn kr. xxx pr. måned inntil resten av din del er betalt for sykkelen og at første avdrag kommer i juni. Det avtalte beløpet overfører du nå.

Anonymkode: a34e5...ee2

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at når man avtaler spleis og de som spleiser sier hva de vil bidra med, så forholder man seg til det. Det eneste beløpet man kan bestemme seg for å øke (doble) er det man selv legger i. Så ut fra den logikken ville jeg sagt at du fint kan betale kun det du hadde sagt i utgangspunktet. 

Men så er det dette med at han er en eks, og at han er vanskelig og at hvis du protesterer vil han lage vanskeligheter framover angående samarbeidet. Så da får du regne litt på det, hva som veier tyngst.

I tillegg kan du vel ta med den faktoren at hvis du nå betaler uten å mukke, så opplever han at du lar deg overkjøre og det er jo mulig at han vil bruke dette for alt det er verdt framover. Er han den typen, kan du regne med at alle spleiser vil bli overraskende dyre.

Så jeg støtter forslaget om å gi ham skriftlig beskjed om at dette ikke er ok, så har du det til senere. Hvis du bestemmer deg for å betale, synes jeg også du skal følge rådet om å betale i (små) avdrag. Bare for å gjøre det helt klart for ham.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke Ok. Det er frekt og kleint gjort av han. 

Men nei, jeg synes ikke du burde la være å betale likevel. Det hadde vært fullt forståelig om du gjorde det og han måtte betale det kalaset han selv stelte i stand, men det er veldig synd om barna da merker at det blir konflikt mellom dere "over dem". Så jeg ville gjort som de andre her sier: å sagt at det ble litt mye, men at du er med å betaler, men at han må få det på månedlig nedbetaling. Sett over 200,- i mnd. til han i 5 mnd. På den måten får du formidlet at det er viktig for deg at dere samarbeider, men at det ikke bare er å trylle penger ut av lufta. Og så hadde jeg sagt at neste gang så si fra først. Og neste gang han hadde brukt tusenvis av kroner på din regning, så hadde jeg sagt "morsom du, he he. Du husker hva som skjedde sist? Nei, dette kan vi ikke gjøre til en vane du. Disse kalasene dine må du nesten betale selv. Men kom gjerne innom oss og spis middag når du er blakk" eller noe i den duren. Så kan dere godt være venner, og heller le litt av at han er et surrehue. "Han der altså. Hehe, tror jeg er sugar mamaen hans... ho ho!"

Anonymkode: f9f77...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...