Gå til innhold

Dere med iPhone: Har dere lagt inn helseinfo i nødinformasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gjort oppmerksom på dette i går, visste ikke at det gikk an. Man legger inn høyde, vekt, fødselsdato, blodtype, nødkontakter osv i "Min helse"-appen. Ved å gjøre dette kan helsepersonell få opp viktige opplysninger om deg, selv på låst skjerm, om ulykken skulle være ute. 

Anonymkode: fba96...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som helsepersonell så vil jeg si at dette er det ikke rutine for å sjekke , hverken av ambulansepersonell eller inne på sykehus. Det er ingen måte å garantere at denne info stemmer, og man bruker ikke tid på å lete etter Tlf. 

Jeg har selv en lapp i lommen med mitt fulle navn og medisiner, men vet at den nok ikke blir brukt -Men det er forsøket verdt. 

-Jeg bare nevner det så man ikke stoler fullt på at dette redder deg. :) Men det skader jo ikke å fylle det ut da...

(oppdater heller "min journal", den har AMK, Lgv og sykehus trygg tilgang til og bruker hvis man må!)

Anonymkode: 9df4f...05f

Skrevet

Aldri hørt

Anonymkode: cd63e...541

Skrevet

Nei, jeg leste et sted at nødpersonell ikke benytter denne uansett, så jeg har ikke lagt inn informasjon der. (Jeg husker dessverre ikke hvor, i så fall hadde jeg lenket til det, men det var en pålitelig kilde.)

Hvis jeg derimot hadde hatt spesielle sykdommer eller allergier som kan være spesielt viktige å vite om i en nødssituasjon hadde jeg vurdert å legge det inn, sånn i tilfelle uhellet var ute og noen likevel skulle sjekket det.

Anonymkode: a1bd9...785

Skrevet

Ja, jeg har lest at dette er informasjon som i stor grad ikke sjekkes; det er aldri noe garanti for at det faktisk er personen sin mobil etc. (jeg låner for eksempel innimellom min manns telefon fordi han har månedskort på den, og jeg innimellom ikke har giddet å fornye mitt månedskort ennå).

Anonymkode: 6840f...e90

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg leste et sted at nødpersonell ikke benytter denne uansett, så jeg har ikke lagt inn informasjon der. (Jeg husker dessverre ikke hvor, i så fall hadde jeg lenket til det, men det var en pålitelig kilde.)

Hvis jeg derimot hadde hatt spesielle sykdommer eller allergier som kan være spesielt viktige å vite om i en nødssituasjon hadde jeg vurdert å legge det inn, sånn i tilfelle uhellet var ute og noen likevel skulle sjekket det.

Anonymkode: a1bd9...785

Jeg har medisinliste lang som et vondt år. Har fått den utskrevet, underskrevet og stemplet av fastlege, med beskjed om å alltid ha den på meg

Anonymkode: 3fea1...8ac

Skrevet

Nei, da var det kanskje ikke så lurt som jeg trodde 😂 Fikk beskjeden av en lege, så regnet med det var en lur ting å gjøre.

Kjernejournal har jeg oppe og går, den er åpen for helsepersonell, men si jeg er ute og går og blir påkjørt og ikke har med meg leg (jeg tar ikke med meg pass eller lommebok på tur), da vet de jo ikke hva jeg heter eller hvem jeg er. Jæjæ, da har jeg det for min egen del iallfall :P

Anonymkode: fba96...010

Skrevet

Kjenner en som kjører ambulanse, og han legger stadig ut på Facebook hvor lurt dette er og også det med ICE telefonnummer 

Anonymkode: 3e3cb...c86

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner en som kjører ambulanse, og han legger stadig ut på Facebook hvor lurt dette er og også det med ICE telefonnummer 

Hva er ICE telefonnummer?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som paramedic på ambulanse og kan garantere at hverken iPhone eller ICE-nummer (spesielt ikke det, for "alle" har kode. Og vi har taushetsplikt mot å informere om din tilstand) blir sjekket som en normalitet. Hverken av ambulanse, akuttmottak, og sjeldent også politiet (kun til nød) -Stemplet medisinliste derimot, det bruker vi hvis behov 😊👍 

iphone (liste og Ice-nummer) brukes ikke fordi det ikke bekrefter hvem som eier informasjonen, det er ikke juridisk gyldig ID om man kan si det sånn. 

-Vi finner IDen din, ikke vær redd. Feks ved en ulykke så sjekkes bilen. Blir du funnet på gaten så gjør vi uansett jobben vår, og du kommer på sykehus -politiet har til dags dato ikke feilet en eneste gang jeg har vært borte i "NN" (noname) som forulykket. (Har jobbet 14år i storby nå, og sett noen pasienter oppigjennom, både med og uten ID) Uansett blir du behandlet som du skal frem til ID er bekreftet :) 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som paramedic på ambulanse og kan garantere at hverken iPhone eller ICE-nummer (spesielt ikke det, for "alle" har kode. Og vi har taushetsplikt mot å informere om din tilstand) blir sjekket som en normalitet. Hverken av ambulanse, akuttmottak, og sjeldent også politiet (kun til nød) -Stemplet medisinliste derimot, det bruker vi hvis behov 😊👍 

iphone (liste og Ice-nummer) brukes ikke fordi det ikke bekrefter hvem som eier informasjonen, det er ikke juridisk gyldig ID om man kan si det sånn. 

-Vi finner IDen din, ikke vær redd. Feks ved en ulykke så sjekkes bilen. Blir du funnet på gaten så gjør vi uansett jobben vår, og du kommer på sykehus -politiet har til dags dato ikke feilet en eneste gang jeg har vært borte i "NN" (noname) som forulykket. (Har jobbet 14år i storby nå, og sett noen pasienter oppigjennom, både med og uten ID) Uansett blir du behandlet som du skal frem til ID er bekreftet :) 

Så det vil si at den stemplede medisinlisten jeg har fått av legen er det lurt at jeg har med meg? Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til det

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det vil si at den stemplede medisinlisten jeg har fått av legen er det lurt at jeg har med meg? Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til det

Ja, det syntes jeg du skal. Ta Evt en kopi i mindre format, og brett i lommeboken eller en lomme i vesken feks. :) 

Skulle du feks falle om bevisstløs da, så vil man utifra den se om du feks har diabetes eller har hjertesykdom og dermed spare noen minutter kanskje på oppstart av rett behandling , iforhold til at vi ellers ville "startet på toppen" og jobbet oss frem til hva som kunne være årsaken. Og om du så ikke var bevisstløs så ville man spurt deg om hvilken medisiner du bruker og allergier du har (mtp medisiner du kanskje må få også), og det er ikke alltid like lett å huske alt i hodet når man plutselig må...med liste så slipper du å tenke på det :) 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det syntes jeg du skal. Ta Evt en kopi i mindre format, og brett i lommeboken eller en lomme i vesken feks. :) 

Skulle du feks falle om bevisstløs da, så vil man utifra den se om du feks har diabetes eller har hjertesykdom og dermed spare noen minutter kanskje på oppstart av rett behandling , iforhold til at vi ellers ville "startet på toppen" og jobbet oss frem til hva som kunne være årsaken. Og om du så ikke var bevisstløs så ville man spurt deg om hvilken medisiner du bruker og allergier du har (mtp medisiner du kanskje må få også), og det er ikke alltid like lett å huske alt i hodet når man plutselig må...med liste så slipper du å tenke på det :) 

Takk, da skal jeg gjøre det. Jeg burde vite det og egentlig, men glemmer den, er nesten 2 A4 sider :eeeh: Ble hentet av ambulanse pga stygt beinbrudd og da kikket de på den før de ga meg smertestillende. For når de spurte meg om medisiner, så husket jeg ikke navnet på en eneste en. Selv om jeg har god kontroll på det til vanlig

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, da skal jeg gjøre det. Jeg burde vite det og egentlig, men glemmer den, er nesten 2 A4 sider :eeeh: Ble hentet av ambulanse pga stygt beinbrudd og da kikket de på den før de ga meg smertestillende. For når de spurte meg om medisiner, så husket jeg ikke navnet på en eneste en. Selv om jeg har god kontroll på det til vanlig

Ja det er noe med det når man har vondt eller kommer opp i en slik situasjon, da glemmer man fort slike ting. Det er du ikke alene om, kan jeg love deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...