Gå til innhold

Føler meg ikke verdsatt som arbeidstaker..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge hatt en intern krangel mellom min leder og en medarbeider som har forsurnet abreidsmiljøet på jobb. Jobber i kommunal sektor på et rådhus. I tillegg har denne arbeidsgiveren vært så grei at hun har tatt seg ut 100 % sykemelding over flere perioder siden dette startet i oktober. Noe som har resultert i at jeg har vært nødt å steppe inn å ta mer arbeidsoppgaver enn vanlig, og ikke fått gjort unna ting jeg har hatt stående. Jeg har også blitt brukt flittig i en annen sektor fordi jeg jobber så godt der nede, og fordi de vet jeg er en fleksibel medarbeider. Jeg fikk blomster av assisterende rådmann forrige uke for strålende arbeidsinnsats og fleksibilitet. 

Vi er 3 av 4 som søker nye jobber fordi situasjonen er som den er, og sjefen min har spurt om han kan gjøre noe for å holde meg her da de helst ser at jeg ikke slutter. Min leder som også søker jobber, har funnet seg ny jobb. Da kom kommunen med et tilbud om høyere lønn og andre arbeisvilkår til han, som han takket nei til fordi han ikke orker være her. I går gikk jeg inn til sjefen å sa at om de gir meg et bedre lønnstilbud skal jeg bli her jeg er. Jeg har tross alt ytt ganske mye de siste mnd og vist at jeg er en lojal arbeidstaker som tar i ett tak og påtatt meg mer enn jeg skulle, samt jobbet mye overtid for å få alt til å gå rundt. Svaret var nei, det kunne han ikke fordi de forhandlet bare lønn ved ansettelse. 

Jeg må si jeg føler meg lite verdsatt da, når det er så lett å avfeie min forespørsel mens de kaster penger etter min leder som slutter. Det er greit at han har mer kompetanse og fartstid enn meg, men da kan det ikke være så viktig å ha meg her likevel da? Så jeg kommer bare til å fortsette å søke, dette her gidder jeg ikke mer. Er kjempeskuffa

Anonymkode: 322ad...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller du ikke er så kritisk og dyktig som du selv skal ha det til. Bare til å fortsette å søke, og siden du har så gode skussmål er det sikkert null stress å både få ny jobb og bedre lønn et annet sted 😉

Anonymkode: 1b797...dc9

Skrevet

Du begynte egentlig I feil ende er mitt synspunkt. Hadde du hatt tilbud om en ny jobb hadde du hatt et betraktelig bedre utgangspunkt for å forhandle om lønn I forhold til å fortsette der du jobber nå. Så lenge det ikke foreligger et tilbud så er det ikke veldig vanlig at arbeidstakere kan forhandle lønn utenom ved ansettelse og ved lokale lønnsoppgjør.

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å søke og få en ny jobb og bruke den som forhandlingsmiddel, eventuelt lage en god begrunnelse for hvorfor du er en av de som bør tilgodeses I det lokale lønnsoppgjøret som vanligvis gjøres på høsten. Jeg har vært hovedtillitsvalgt I en stor offentlig organisasjon og hadde over 2000 medlemmer jeg forhandlet for. Og det er liten tvil om at medarbeidere med en ekstra innsats som du gir uttrykk for å ha hatt er en medarbeider jeg ville satt langt opp på liste for hvem som burde tilgodeses I lokaloppgjøret.

Anonymkode: c1eb1...a5e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du begynte egentlig I feil ende er mitt synspunkt. Hadde du hatt tilbud om en ny jobb hadde du hatt et betraktelig bedre utgangspunkt for å forhandle om lønn I forhold til å fortsette der du jobber nå. Så lenge det ikke foreligger et tilbud så er det ikke veldig vanlig at arbeidstakere kan forhandle lønn utenom ved ansettelse og ved lokale lønnsoppgjør.

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å søke og få en ny jobb og bruke den som forhandlingsmiddel, eventuelt lage en god begrunnelse for hvorfor du er en av de som bør tilgodeses I det lokale lønnsoppgjøret som vanligvis gjøres på høsten. Jeg har vært hovedtillitsvalgt I en stor offentlig organisasjon og hadde over 2000 medlemmer jeg forhandlet for. Og det er liten tvil om at medarbeidere med en ekstra innsats som du gir uttrykk for å ha hatt er en medarbeider jeg ville satt langt opp på liste for hvem som burde tilgodeses I lokaloppgjøret.

Anonymkode: c1eb1...a5e

Takk for svar, det har du helt rett i at jeg burde ha ventet. Blir nok sikkert en liten stopp i jobbsøkinga til sommeren, men kommer til å fortsette å se meg etter noe annet. 

Så kan jeg skrive et brev da til sjefen og si at jeg synes jeg er en ansatt som bør tas i betraktning når lokale lønnsoppgjør gjøres? Er dårlig på hvordan slikt fungerer, trodde alle steg i lønn ca 1 gang i året når man jobber i kommune? :)

HI

Skrevet

Nå står vel likelønnsprinsippet også ganske sterkt i stat og kommune, ikke like lett å forhandle lønn der som i det private.

Anonymkode: 3bb85...d30

Skrevet

Jeg kjenner jeg lurer mest på hvorfor ingen tar tak i konfliktproblemet på arbeidsplassen deres. Det er for øvrig alles ansvar, også ditt, når dette åpenbart har gått så langt at de to partene i konflikten ikke klarer å løse den selv. Du burde heller peke ut for sjefen din at han/hun bør være mer opptatt av å ta tak i konflikten akkurat nå enn å prøve å få folk til å bli. Løser det ene seg, vil nok det andre problemet løse seg også. 

Dessverre virker det som om sjefen er som svært mange andre sjefer; redd og/eller feig og tror at løsningen er å "se det an". Eller putte hodet i sanda som det også kalles. Men da bør vedkommende få beskjed om at dette ikke går.

Noen (du) bør snakke med sjefen, HR-avdelingen, tillitsvalgt eller andre passende personer. Fortelle hvordan arbeidshverdagen er blitt for folk pga konflikten, at folk ønsker å slutte og blir sykmeldt pga dette osv. Dette er ikke holdbart og må tas hånd om. Om så av en ekstern megler om ikke noen evner å gjøre det selv. 

Anonymkode: 38ea5...597

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, det har du helt rett i at jeg burde ha ventet. Blir nok sikkert en liten stopp i jobbsøkinga til sommeren, men kommer til å fortsette å se meg etter noe annet. 

Så kan jeg skrive et brev da til sjefen og si at jeg synes jeg er en ansatt som bør tas i betraktning når lokale lønnsoppgjør gjøres? Er dårlig på hvordan slikt fungerer, trodde alle steg i lønn ca 1 gang i året når man jobber i kommune? :)

HI

Det er fagforeningen din som forhandler de jevnlige lønnsjusteringene.

Anonymkode: 71811...0d5

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fagforeningen din som forhandler de jevnlige lønnsjusteringene.

Anonymkode: 71811...0d5

Det er riktig, men det betyr ikke at man ikke kan be om individuell lønnsøkning. 

Skrevet
På 21.6.2017 den 8.44, Anonym bruker skrev:

I tillegg har denne arbeidsgiveren vært så grei at hun har tatt seg ut 100 % sykemelding over flere perioder siden dette startet i oktober.

Synes ikke du virker så sympatisk jeg.. Virker som du mener leger straffer deg ved å være sjuk. Sikker på at du ikke bidrar mer til det negative miljøet enn du trur sjøl?

Anonymkode: 7a170...3a2

Skrevet
På 21.6.2017 den 8.44, Anonym bruker skrev:

I tillegg har denne arbeidsgiveren vært så grei at hun har tatt seg ut 100 % sykemelding over flere perioder siden dette startet i oktober.

Hun er vel syk, er hun ikke det da?

Anonymkode: f7b26...82e

Skrevet

Hun sier selv at hun kommer tilbake i 100 % arbeid når ledern vår slutter. Hun er kjempesyk ja, null empati fra meg. Vi to som er igjen der nå synes vel egentlig hun skulle ha blitt omplassert for lenge sia, men sjefen vår har sagt, og jeg siterer "jeg har valgt å stikke hodet i sanden ang dette og håpe det skal gå over". Vel, nå er ledern vår skvisa ut av jobben sin, og den bitcha kommer tilbake. Jeg kommer ikke akkurat til å ta med kake den dagen hun er tilbake, men for arbeidsmiljøets del så oppfører jeg meg som vanlig. Men jeg tenker mitt om henne nå, det er det flere som gjør.

HI

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier selv at hun kommer tilbake i 100 % arbeid når ledern vår slutter. Hun er kjempesyk ja, null empati fra meg. Vi to som er igjen der nå synes vel egentlig hun skulle ha blitt omplassert for lenge sia, men sjefen vår har sagt, og jeg siterer "jeg har valgt å stikke hodet i sanden ang dette og håpe det skal gå over". Vel, nå er ledern vår skvisa ut av jobben sin, og den bitcha kommer tilbake. Jeg kommer ikke akkurat til å ta med kake den dagen hun er tilbake, men for arbeidsmiljøets del så oppfører jeg meg som vanlig. Men jeg tenker mitt om henne nå, det er det flere som gjør.

HI

Her må det jobbes med arbeidsmiljøet generelt ser jeg... 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Var det ikke arbeidsgiver som var sykmeldt da, eller var det medarbeideren kanskje, ble litt forvirra nå? Det er tydelig at det er generelt at dårlig miljø hos dere, og lederen som nå blir skviset ut har ikke gjort jobben sin i forhold til det.

Anonymkode: f7b26...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...