Gå til innhold

Hvordan fungerer hjelpen rundt selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en person truer med selvmord og evt politi/ambulanse kommer på plass, men personen ikke vil ha hjelp?

Anonymkode: 7e163...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om en person truer med selvmord og evt politi/ambulanse kommer på plass, men personen ikke vil ha hjelp?

Anonymkode: 7e163...77b

Hun/han kan tvangsinnlegges dersom det foreligger fare for vedkommendes liv.

Anonymkode: 1e158...86b

Skrevet

Desverre fungere den veldig dårlig.....snakke fra personlig erfaring. 

Forøvrig så er det ikke gitt at personen blir tvangsinnlagt(skal SVÆRT mye til). Her var det ikke nokk med et selvmordsforsøk å få min foreldrer innlagt. 

Mitt beste råd er å presse og presse på helsevesenet og aldri gi opp!!! Her snakker jeg og av erfaring da det faktisk endte med at min foreldrer faktisk endte med å ta livet sitt. 

Anonymkode: 68e9b...b75

Skrevet

Politiet kom på døren min en gang, etter en bekymringsmelding. Jeg lo og prøvde å forklare situasjonen, men de ville ha meg til legevakt for at jeg skulle prate med lege - hadde rett og slett inget valg. Etter å ha prata med legen fikk jeg dra hjem. 

Nå var jeg ikke selvmordstruet, og bekymringsmeldinga var usann (komplisert historie), så jeg klarte fint å forklare dette til legen som nok så at jeg var i "vater". Nå håper jeg at jeg ikke hadde klart å prate meg ut av det om jeg faktisk var selvmordstruet.

Anonymkode: 59dd5...208

Skrevet

Svært dårlig, tørr jeg å påstå! Dette ut i fra egen erfaring, vel og merke. I en alder av 16-17 år bestemte jeg meg for å ta mitt eget liv. Følte jeg ikke hadde noe å leve for. Tok underkant av 100 piller, ble oppdaget og sendt i hu og hei med ambulansen. Gikk i en sjokktilstand (?) - falt om på gulvet, øynene rullet, kroppen stivnet. Ble svært syk, med andre ord.

Etter to eller tre (husker ikke nøyaktig) på sykehuset med prøver, EKG med mer, ble jeg sendt hjem. Ingen videre oppfølging. Ingen videre hjelp. 

Fant igjen et brev fra den tiden. Sendt fra psykiatrisk. Der sto det at jeg var satt på venteliste for videre oppfølging. Nå, 10 år senere, har jeg ennå ikke hørt noe.

Skal sies jeg har klart meg bra. Lever et normalt liv led barn, hus, hjem, utdanning og jobb. Dette er ikke takket det psykiske helsevesnet i Norge, men takket være meg selv.

Når jeg tenker tilbake på situasjonene, synes jeg det er skremmende!!! Slik skal det ikke være.

Anonymkode: c05e1...ad0

Skrevet

Har opplevd dette flere ganger - mamma ble da tvangsinnlagt til observasjon. 

Anonymkode: 4e01d...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...