Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Bruker 50/50 hvetemel og grovt mel, solsikkefrø, linfrø, sesamfrø, gjær og vann. Har prøvd å la deigen heve alt fra to til 7-8 timer og etterhever i ca to timer. Uansett blir brødet kompakt, tungt og ganske tørt etter en dag. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: eb2bb...713
monty12 Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Ville forøkt å øke andelen hvetemel. Det må en god del til for å få skikkelig gluten-nettverk. Brød med lav andel hvetemel blir som regel tunge og kompakte.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 Takk, da prøver jeg det neste gang. Anonymkode: eb2bb...713
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Du kan glutenforsterke, tilsett f.eks Idun luftigere bakst som du finner på butikken. Da blir bakverket veldig luftig, men jeg blir veldig luftig i magen av det så for meg er det ikke verdt det. Men mager er forskjellig, og tåler forskjellig mengde gluten, så prøv, Du må også elte godt nok, lenge og vel i kjøkkenmaskin. Kjenn på deigen, den er ferdig når du kan ta tak i litt deig med to hender og dra fra hverandre deigen uten at den ryker med en gang. Anonymkode: 5e93a...c91
amandine Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 Og ikke ha for mye mel, rett og slett. En for tørr deg gir tørre harde brød.
Ileus Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Legg linfrøene i vann noen timer, og som Amadine sier. Ikke ha for tørr deig, den skal være ganske klissete. Jeg bruker også et par egg i. Kulturmelk gjør også brødene saftige.
the amazing spidermamma Skrevet 21. juni 2017 #7 Skrevet 21. juni 2017 Jeg har en god oppskrift til deg, se her; http://www.godt.no/#!/oppskrift/1739/maria-skappels-hjemmebakte-speltbroed-uten-elting Dette brødet skal bare røres sammen, du slipper å elte. Og det blir luftig og godt!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #8 Skrevet 21. juni 2017 10 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Jeg har en god oppskrift til deg, se her; http://www.godt.no/#!/oppskrift/1739/maria-skappels-hjemmebakte-speltbroed-uten-elting Dette brødet skal bare røres sammen, du slipper å elte. Og det blir luftig og godt! Går god for den oppskrifta der, altså! Superenkel og kan ikke bli annet enn bra:-) Anonymkode: fd32e...9db
Mostly Harmless Skrevet 21. juni 2017 #9 Skrevet 21. juni 2017 (endret) Hva slags grovt mel bruker du? Rug er vanskelig i gjærbakst. Grovmalt mel gir tørrere brød enn finmalt, selv om melet er like grovt. Ellers skal det være greit nok å få halvgrove brød til å heve, men kan lønne seg å la dem heve på et lunt sted uten tilgang på luft. Jeg pleier å legge håndkle over og plast over der igjen. Også viktig, som flere skriver, å ikke lage deigen for tørr. Ville også skoldet linfrøene og sesamfrøene. Skoldet/bløtlagt havregryn bidrar til saftighet. Endret 21. juni 2017 av Mostly Harmless
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå