Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Vårt eldste barn starter på SFO 1. august og i papirene derfra sier de at barna må ha tre stykk myke tilvenningsdager ved oppstart. Dag 1: 2-3 timer med foresatt Dag 2: 3-4 timer med eller uten foresatt Dag 3: 4-6 timer alene Har forståelse for dag en og to men tre dager virker i overkant. Dette er en liten SFO med max 60 plasser og barnet vårt kjenner 80-90% av barna der fra barnehagen. Er utadvent og sosial og gleder seg til SFO. Jeg jobber som ped.leder i barnehage og er selv opptatt med tilvenning av små barn på jobb. Kan ikke ta fri tre dager uten lønn og være utilgjengelig for min arbeidsgiver for dette?! Hva er praksis hos dere? Anonymkode: dff43...477
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Aldri hørt noe om tilvenning hos oss. Jeg var med en liten stund første dag når eldste begynte for han kjente ingen andre, ellers var han der alene. Her begynner sfo første skoledag da. Når nr 2 skal begynne nå i august hadde jeg ikke tenkt å være der i det hele tatt første dag, hun kjenner alle i klassen sin fra før, samt flere av de ansatte på sfo, da de også har jobbet i bhg tidligere. Anonymkode: 0a8eb...941
Blondzilla Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 ALdri hatt tilvenning på SFO her. Og det er en mye større SFO også.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Ingen tilvenning her heller. Eldste begynte i fjor høst. Vi snakket litt om det i ferien og var en dag borte på skolen for å sjekke ut bygget og skolegården. Han hadde jo vært der før med barnehagen og på besøksdager. Jeg satte av litt ekstra tid på morgen første dagen, i tilfelle. Etter ti minutter inne på sfo følte jeg meg overflødig, så da dro jeg. Jobbet vanlig arbeidsdag. Ingen som ringte meg heller. Henta en blid og fornøyd gutt etter åtte timer med lek og moro. De ansatte sa det hadde gått kjempefint. Anonymkode: a68ec...270
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vårt eldste barn starter på SFO 1. august og i papirene derfra sier de at barna må ha tre stykk myke tilvenningsdager ved oppstart. Dag 1: 2-3 timer med foresatt Dag 2: 3-4 timer med eller uten foresatt Dag 3: 4-6 timer alene Har forståelse for dag en og to men tre dager virker i overkant. Dette er en liten SFO med max 60 plasser og barnet vårt kjenner 80-90% av barna der fra barnehagen. Er utadvent og sosial og gleder seg til SFO. Jeg jobber som ped.leder i barnehage og er selv opptatt med tilvenning av små barn på jobb. Kan ikke ta fri tre dager uten lønn og være utilgjengelig for min arbeidsgiver for dette?! Hva er praksis hos dere? Anonymkode: dff43...477 Oi, det var mye. Det er jo like mye tilvenning som det er i barnehage Anonymkode: 9f25f...40b
Mamma til 2 søte Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Her var det tilvenning 1 dag tror jeg. Men dette er noe foreldrene selv avgjør. Noen var der 30 min mens andre noen timer.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 Det var voldsomt. Her er sfo stort, kanskje 280 barn. Vanlige her er at foreldre blir så lenge det trengs første dag. For noen er det ti minutter, for andre to timer. Så klarer barna seg selv. Særlig hvis de kjenner noen andre, pleier det vel å gå greit. Anonymkode: e8007...d7d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #8 Skrevet 20. juni 2017 Godt å høre at det ikke er bare jeg som synes dette høres merkelig ut. Vet man at barnet er meget sjenert og trenger tid er det fint de åpner opp for at foreldre kan være der, men ikke kreve dette. Vi fikk også en liste med dager vi måtte krysse hvilke dager de kom og klokkeslett helt frem til skolestart/ planl.dager 17/8. På min jobb må vi innimellom bytte vakt pga sykdom etc så vanskelig å spikre opphold to måneder på forhånd. Vi har jo bestilt 100% plass fra 7.00 til 17.00!? HI Anonymkode: dff43...477
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #9 Skrevet 20. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å høre at det ikke er bare jeg som synes dette høres merkelig ut. Vet man at barnet er meget sjenert og trenger tid er det fint de åpner opp for at foreldre kan være der, men ikke kreve dette. Vi fikk også en liste med dager vi måtte krysse hvilke dager de kom og klokkeslett helt frem til skolestart/ planl.dager 17/8. På min jobb må vi innimellom bytte vakt pga sykdom etc så vanskelig å spikre opphold to måneder på forhånd. Vi har jo bestilt 100% plass fra 7.00 til 17.00!? HI Anonymkode: dff43...477 Vi hade ikke innkjøring. De besøkte skolen og sfo i bhg, og startet rett på.. At dere må gi beskjed om dager handler nok om at mange velger å bruke tilbudet lite før skolestart i 1.kl og at de da kan beregne en forbuftig bemanning. Ville levert en foreløpig plan og gitt beskjed om at den kan endres, og at dere da sier ifra 😊 Anonymkode: c76ae...bb8
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 Her blir man bare så lenge som nødvendig første dag, veldig få som trenger foreldrene der i flere dager altså. De er jo vant til å være i barnehage... Med storesøster var jeg der i to timer første dagen tror jeg, lillesøster som hadde vært med å hente på sfo i et par år var jeg der i 10 min med. Hun følte jo hun kjente både lokalene og de ansatte Anonymkode: cc51a...44f
Luksusdyret Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vårt eldste barn starter på SFO 1. august og i papirene derfra sier de at barna må ha tre stykk myke tilvenningsdager ved oppstart. Dag 1: 2-3 timer med foresatt Dag 2: 3-4 timer med eller uten foresatt Dag 3: 4-6 timer alene Har forståelse for dag en og to men tre dager virker i overkant. Dette er en liten SFO med max 60 plasser og barnet vårt kjenner 80-90% av barna der fra barnehagen. Er utadvent og sosial og gleder seg til SFO. Jeg jobber som ped.leder i barnehage og er selv opptatt med tilvenning av små barn på jobb. Kan ikke ta fri tre dager uten lønn og være utilgjengelig for min arbeidsgiver for dette?! Hva er praksis hos dere? Anonymkode: dff43...477 Troller du eller? Ingen SFO varer i 4-6 timer. Ungene er ferdig på skolen rundt kl 14, skal de være der i 6 timer til, til kl 20 da eller?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 2 minutter siden, MrsRiddick skrev: Troller du eller? Ingen SFO varer i 4-6 timer. Ungene er ferdig på skolen rundt kl 14, skal de være der i 6 timer til, til kl 20 da eller? Dette er fra 1. august frem til skolestart 21/8 da er jo SFO eneste tilbud for 6-åringen?! HI Anonymkode: dff43...477
Luksusdyret Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er fra 1. august frem til skolestart 21/8 da er jo SFO eneste tilbud for 6-åringen?! HI Anonymkode: dff43...477 Ok, da forstår jeg. Synes det er vanvittig mye - det er jo krav for tilvenning til barnehage som brukes på 1-åringer jo.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #14 Skrevet 20. juni 2017 Her er 120 plasser på SFO og vi er anbefalt å være med i begynnelsen første dag kun. Anonymkode: 89400...ed2
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #15 Skrevet 20. juni 2017 Ingen tilvenning her. Vi bare sende ungen av gårde 😂 Hehe, Neida, han hadde kanskje en kortere dag første dagen, men han elsket å være der så det trengtes ikke mer tilvenning. Vi hadde jo besøk skolen og SFO mange ganger før, lekt masse på skoleplassen, osv. 3 dager var da voldsomt.. det er jo ingen tilvenning f.eks på skolen. Da er der pangstart omtrent fra dag 1. Anonymkode: da6f4...cd5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 Da avspaserer jeg noen timer tidlig på den første dagen og ser hvordan det går. Har følelsen av at jeg kommer til å bli overflødig ganske raskt. Samtidig føler man seg litt "rampete" om man ikke følger reglene selv om de ikke er helt rimelige! HI Anonymkode: dff43...477
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 Må legge til at vår SFO har nesten 200 barn og mitt barn kjente ingen. Gikk bare bra! Anonymkode: da6f4...cd5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må legge til at vår SFO har nesten 200 barn og mitt barn kjente ingen. Gikk bare bra! Anonymkode: da6f4...cd5 Hadde det vært sånne størrelser forstår jeg det bedre, hvertfall 1-2 dager til å bli kjent. Her ligger barnehage, grunnskole og ungdomsskolen i samme bygg, det er én klasse pr trinn med ca 22 elever pr klasse, så ca 60 barn på SFO. Vil tro barnet mitt som har gått i barnehagen i 4 år kjenner godt over 90% av de andre her, så derfor virker det litt overdrevent! HI Anonymkode: dff43...477
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde det vært sånne størrelser forstår jeg det bedre, hvertfall 1-2 dager til å bli kjent. Her ligger barnehage, grunnskole og ungdomsskolen i samme bygg, det er én klasse pr trinn med ca 22 elever pr klasse, så ca 60 barn på SFO. Vil tro barnet mitt som har gått i barnehagen i 4 år kjenner godt over 90% av de andre her, så derfor virker det litt overdrevent! HI Anonymkode: dff43...477 Akkurat! Her er det over 60 barn bare på første trinn.. Høres ut som en koselig skole hvor alt er på samme plass. Da trengs det jo virkelig ikke 3 dager for de aller fleste. Anonymkode: da6f4...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå