Gå til innhold

kan bv bruke dette mot meg senare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefaren har fått bekymringsmeldinger på seg pga han blir for sint på barnet når han er hos far. Nå fikk vi tilbudet om foreldreveiledning der vi kan få hjelp til hvordan vi bør håndtere barnet som muligens har en diagnose. Far mener han ikke trenger noe veiledning men har motvillig sagt ja likevel. Jeg var posetiv til dette å synes det kan være greit å få høre av fagfolk hva vi bør gjøre.  Men kan barnevernet se på det som negativt når jeg omtrent sier at jeg trenger hjelp til å håndtere barnet? Håper ikke det kan bli brukt mot meg senare

Anonymkode: 1c580...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil påstå at når de ser at mor har selvinnsikt nok til å be in hjelp er det bare positivt.

Anonymkode: 137bb...6b4

Skrevet

Nei,det er bare positivt å innrømme at man ikke er perfekt og at man kan bli bedre foreldre.Det er værre om det fremstår som du ikke er mottagelig for noe veiledning...

Anonymkode: 94159...e6a

Skrevet

Det er positivt at du ønsker hjelp og tar imot hjelp. Jeg jobber i barneverntjenesten og holder det aldri imot foreldre at de oppsøker, ønsker eller tar imot hjelp, råd og veiledning. Det er bare positivt.

Barn er ikke strømlinjeformet. Det vet du sikkert alt om og noen ganger trenger man litt hjelp og påfyll for å kunne stå i oppgaven. Enten det er hjelp fra venner, familie, annet nettverk eller fra det offentlige. Ingen skam i det. Kun positivt når foreldre tar grep og gjør det de kan for å snu en vanskelig situasjon.

Lykke til :)

Anonymkode: a1265...371

Skrevet

De kan bruke mot dere at dere fikk tilbud om hjelp, men nektet ta imot. Så om far nektet hjelp kunne faktisk det bli brukt mot han.

At dere tar imot veiledning og hjelp når dere har et barn med litt ekstra utfordring, vil alltid bli sett på som positivt.

Anonymkode: 81053...976

Skrevet

Både bhg,helsestasjon og fastlege hadde bare posetivt å si om meg så der stiller jeg heldigvis sterkt.

Jeg skal jobbe med barn når jeg er ferdig med utdannelsen min,så da er det jo bare ekstra posetivt om jeg har lært litt gjennom veiledning :)

Skrevet

Å ta i mot hjelp er bare positivt.

Tror du de ville brukt det mot deg hvis barnet viste seg å være døv og du tok kurs for å lære tegnspråk? Eller hvis barnet fikk diabetes og du lærte deg å måle blodsukker og sette insulin?

Hadde du IKKE vist vilje til å lære å håndtere barnets utfordringer - enten det er fysisk sykdom eller adferd/psyke - hadde det vært bekymringsverdig. Det vil aldri være feil å søke mer kunnskap for å kunne gi barnet best mulig oppfølging 😊

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan bruke mot dere at dere fikk tilbud om hjelp, men nektet ta imot. Så om far nektet hjelp kunne faktisk det bli brukt mot han.

At dere tar imot veiledning og hjelp når dere har et barn med litt ekstra utfordring, vil alltid bli sett på som positivt.

Far mener at han ikke er utolmodig eller sint,mens sønnen vår har sagt til barnevernet at faren er mye sint å viser hvordan pappa er når han er sint,med å bli helt rød i fjeset.Jeg har selv også sett mange ganger at han er altfor utolmodig med sønnen vår.Likevel mener far at han ikke har noe behov for foreldreveiledning,Heldigvis har han likevel sagt ja til dette ettersom barnevernet mener det er viktig.

Skrevet
1 time siden, Roheryn skrev:

Å ta i mot hjelp er bare positivt.

Tror du de ville brukt det mot deg hvis barnet viste seg å være døv og du tok kurs for å lære tegnspråk? Eller hvis barnet fikk diabetes og du lærte deg å måle blodsukker og sette insulin?

Hadde du IKKE vist vilje til å lære å håndtere barnets utfordringer - enten det er fysisk sykdom eller adferd/psyke - hadde det vært bekymringsverdig. Det vil aldri være feil å søke mer kunnskap for å kunne gi barnet best mulig oppfølging 😊

Du har noen gode poeng her ja,de ser forhåpentligvis bare på det som posetiv :)

Skrevet

Leste et sted at veiledning tilbys rutinemessig til nesten alle som er i kontakt med barnevernet, uansett årsak. Hvis dere er enig i at det kan være hensiktsmessig for dere og barnet, så ville jeg ha takket ja.

Anonymkode: 0886a...cb0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Far mener at han ikke er utolmodig eller sint,mens sønnen vår har sagt til barnevernet at faren er mye sint å viser hvordan pappa er når han er sint,med å bli helt rød i fjeset.Jeg har selv også sett mange ganger at han er altfor utolmodig med sønnen vår.Likevel mener far at han ikke har noe behov for foreldreveiledning,Heldigvis har han likevel sagt ja til dette ettersom barnevernet mener det er viktig.

Selvinnsikt er vel ikke det slike hissigpropper er mest kjent for nei.. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Leste et sted at veiledning tilbys rutinemessig til nesten alle som er i kontakt med barnevernet, uansett årsak. Hvis dere er enig i at det kan være hensiktsmessig for dere og barnet, så ville jeg ha takket ja.

Anonymkode: 0886a...cb0

Far er ikke akkurat enig han forstår ikke poenget med det,men han har heldigvis likevel sagt motvillig ja til veiledning.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvinnsikt er vel ikke det slike hissigpropper er mest kjent for nei.. 

Å bare det at han ikke selv at det er ett problem hvordan han håndterer barnet på,synes jeg er bekymringsfullt. Det er lettere å jobbe med en som selv en klar over at han er for utolmodig eller blir for fort sint.

Skrevet

ikke selv ser at det er ett problem*

Skrevet

Ja, det kan det. 

Hadde ikke drevet å snakket om vanskene, og utilstrekkelighet. 

Hadde takket ja, med et smil. Sagt det går fint, men at det alltid er om å gjøre å finne den mest ideelle balanse, så hvorfor ikke ta et kurs. Sikkert ikke en forelder i det ganske land som er perfekt, uten forbedringspotensial. 

Så takk ja, men ton ned problemene. 

Anonymkode: 491e8...41f

Skrevet

BV har jo snakket med barnehagen som har fortalt mye om problemene i barnehagen så jeg gjør neppe så lurt i å late som sønnen vår ikke har problemer.Barnet er heller ikke utagerende her hjemme men kun hos barnefar og i bhg. Jeg har jo selvsagt ikke sittet å sagt til de at ikke føler jeg klarer å håndtere barnet vårt når han oppførerseg dårlig,jeg føler jeg fint klarer ta meg av sitasjonene men jeg kunne kanskje lært meg å bruke bedre metoder.Nå bruker jeg timeout å det syns jeg absolutt at fungerer bra,å han oppfører seg mye bedre etter jeg tok det i bruk.Men det er nok ikke den beste måten å håndtere oppførselen på så er åpen for å høre hvordan jeg kan gjøre det på en bedre måte.

Skrevet

Skulle ikke forundre meg at barnevernet lar seg imponere av time-out, belønning og annet idioti 😳

Anerkjennelse, ros, mestring, og kos! 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke forundre meg at barnevernet lar seg imponere av time-out, belønning og annet idioti 😳

Anerkjennelse, ros, mestring, og kos! 

Men hva gjør du når en 5 åring sparker og slår,snakker stygt,gjør alt mulig galt osv? Når det ikke hjelper å snakke med han hva gjør du da om du ikke skal bruke timeout? Er kun med timeout han har bedret oppførselen.Jeg vet at det ikke er det beste måten å håndtere det på men vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Far sin metode er å bli sintere og sintere for hver gang han ikke oppfører seg som han skal,å da bli bare oppførselen til barnet verre.

Skrevet

Forsøker jo å være i forkant, funker ikke det så er det avledning. Funker det ikke er det å ta barnet ut av situasjonen, til det naturlig roer seg. 

For å få det til må en ikke ha forventninger om at barn oppfører seg som de skal hele veien. Dette høres som jeg sier litt i mot meg selv, for positive forventninger til barn er et absolutt must! Det er vel mer problemer med å uttrykke meg. 

Sier vel at når det så skjer at barna skaper seg, må man akseptere det også. Ikke hva de sier og gjør, men akseptere at det topper seg for de, uten at det er helt krise. 

Vet om to familier som har hatt null toleranse for at småunger trasser. Tross høy utdanning, god økonomi og greie jobber er bv involvert. Pga for strikse, sinte foreldre som ikke takler at barna er barn. 

Når det er denge tid er det senge tid. De er så store at nå skal de forstå at de MÅ sove. 

Krise! De har griset til, de vet de ikke skal lage mat uten hjelp. 

Nå har de fått beskjed, vekk med iPad. Når voksne gir en beskjed, så har de med å innordne seg. 

Vi må ha kustus, rutiner, klare og strenge regler. Kan ikke ha slingring. Dra ungen i armen, få ungen i time-out. 

Det må jo bli konsekvenser av å si nei til mamma, trasse på klare beskjeder! Konsekvenser, eller straff? 

Jeg har gode rapporter på mine barn, de oppfører seg stortsett fint, de kan trasse, de kan slåss. Stortsett gjør de ikke det. Det går litt i faser. 

Barn skal pushe grenser, de skal løsrive seg. Det er sunt og det er både riktig og viktig. For striks og de gjør opprør, eller de blir knust. 

Rammene i hverdagen gir seg selv. Det er jobb, barnehage, skole, aktiviteter. De må sove og de må spise. 

Barn trenger oppmerksomhet, latter, anerkjennelse og å bli respektert og akseptert. De blir ødelagt av å være et irritasjonsmoment. Være i veien, kritiseres, pirket på. 

Skrevet

Les om time-in i stedet for time-out. Veldig god metode der du viser at du støtter barnet gjennom det vanskelige i stedet for å avvise ham når han ikke er god nok for deg, slik time-out er. 

Skrevet
24 minutter siden, LilleVilje skrev:

Les om time-in i stedet for time-out. Veldig god metode der du viser at du støtter barnet gjennom det vanskelige i stedet for å avvise ham når han ikke er god nok for deg, slik time-out er. 

Takk for tipset skal lese om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...