Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Hvor nøye er dere på dette når dere kjøper solkrem til barna? Er det virkelig skadelig å smøre inn barna med en krem som inneholder nanostoffer og hormonforstyrrende ingredienser? Anonymkode: 93bdd...960
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #2 Skrevet 18. juni 2017 Jeg er skeptisk til det og prøver å unngå det. Tenker det er en grunn til at det advares mot det. Syns ikke det er så vanskelig å finne solkremer som er trygge så da velger jeg de. Anonymkode: b2af4...488
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #3 Skrevet 18. juni 2017 http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Det-er-Forbrukerradets-advarsler-som-er-farlige_-ikke-solkremen-Smor-i-vei-37491b.html Anonymkode: c518b...fe8
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Det-er-Forbrukerradets-advarsler-som-er-farlige_-ikke-solkremen-Smor-i-vei-37491b.html Anonymkode: c518b...fe8 Ja, det er akkurat dette jeg har tenkt og. Takk for linken. HI Anonymkode: 93bdd...960
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er akkurat dette jeg har tenkt og. Takk for linken. HI Anonymkode: 93bdd...960 Jeg har fire barn og et enormt forbruk av solkrem. Jeg følger med når de forskjellige apotekkjedene har salg på solkrem og kjøper det som er på salg. Så gjennom sommeren er vi sikkert innom 4-6 forskjellige merker, men alle er kjøpt på apotek og jeg stoler på at de er ok. Anonymkode: c518b...fe8
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 På de nyfødte: skyggen, klær eller sinksalve. På de større: barnesolkrem med fysisk filter. Anonymkode: 577c9...4d0
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Jeg tenker at det farlige er å ikke smøre seg. Det viktigste for oss er at det er en god solkrem som trekker lett inn i huden og ikke er så klissete. Barna hater solkrem, så skal jeg få smørt de må jeg være nøye med valget. Anonymkode: 0e173...39e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 Jeg er ikke redd for å smøre ungene inn i de solkremmene som kommer dårlig ut, men sålenge testvinnerene er lett tilgjengelig og ikke en hel prisklasse over velger jeg helst de som er uten hormonforstyrrende og allergifremkallende stoffer. Jeg bruker dog solkrem med kjemisk filter da, for jeg har lest at de med fysisk filter har mye lavere solbeskyttelse og faktor enn det som står på flasken.. Bruker apotek 1 sin ''KIDS solkrem'' :-) Anonymkode: 3c4d9...f95
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 Hei på dere! Jeg tar en doktorgrad i nanoteknologi og tenker at det er mange misoppfatninger om det ute i samfunnet og at det blir veldig tydelig i debatter som denne. Bare fordi en partikkel i solkremen er liten nok til å bli kalt «nanopartikkel», så betyr det ikke at den er farlig. Mange andre stoffer i solkrem, medisiner, mat osv. kommer også i så små størrelser at vi burde kalle det «nano». Det som er «nano» i solkrem er ofte TiO2, en helt uskyldig forbindelse. På samme måte kan stoffer være farlige selv om de ikke er nanopartikler eller er merket det. Allergifremkallende stoffer og parfyme ville jeg vært mer oppmerksom på i denne sammenhengen. Håper dette var oppklarende! Anonymkode: 85372...6a2
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #10 Skrevet 19. juni 2017 Jeg er opptatt av det men har liten kunnskap. Jeg har erfart at feks cosmica kommer ofte godt ut i tester så jeg ende ofte opp med å kjøpe dette. Brukte den appen en stund der jeg kunne skanne alle produkter i butikken. Det er for mye hormonforstyrrende stoffer nå. Den største synderen er vel rødt kjøtt? Er ingen ekspert men leste et sted at storfe sprøytes full av hormoner for å vokse fortere. Dette er i kjøttet. I den artikkelen jeg leste var vinklingen ungdom/barns stadig tidligere pubertet og rødt kjøtt. Egentlig skremmende. Om det var noe sannhetsgehalt i de vet jeg ikke. Anonymkode: 383cd...c8b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #11 Skrevet 19. juni 2017 Jeg pleier å kjøpe utifra testene til forbrukerrådet, kjøpte på boots apotek hvor de hadde 3 for 2 og betalte 378kr for 3 solkremer. Kanskje ikke alle solkremene er så farlig som forbrukerrådet vil ha det til, men solkrem må vi ha så da kjøper jeg no bare det som er anbefalt. Anonymkode: e2ae6...543
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #12 Skrevet 19. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er opptatt av det men har liten kunnskap. Jeg har erfart at feks cosmica kommer ofte godt ut i tester så jeg ende ofte opp med å kjøpe dette. Brukte den appen en stund der jeg kunne skanne alle produkter i butikken. Det er for mye hormonforstyrrende stoffer nå. Den største synderen er vel rødt kjøtt? Er ingen ekspert men leste et sted at storfe sprøytes full av hormoner for å vokse fortere. Dette er i kjøttet. I den artikkelen jeg leste var vinklingen ungdom/barns stadig tidligere pubertet og rødt kjøtt. Egentlig skremmende. Om det var noe sannhetsgehalt i de vet jeg ikke. Anonymkode: 383cd...c8b Det brukes ikke veksthormoner i dyreoppdret i Norge. Så lenge du ikke kjøper importert kjøtt er du ganske trygg for det. Anonymkode: 7d388...b1c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #13 Skrevet 19. juni 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det brukes ikke veksthormoner i dyreoppdret i Norge. Så lenge du ikke kjøper importert kjøtt er du ganske trygg for det. Anonymkode: 7d388...b1c Jeg vet. Men nordmenn generelt er fortsatt er opptatt av pris enn kvalitet. Sist jeg sjekket var det fortsatt importert kjøtt i norske butikker. Anonymkode: 383cd...c8b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #14 Skrevet 1. juli 2017 På 19. juni 2017 den 11.39, Anonym bruker skrev: Jeg er opptatt av det men har liten kunnskap. Jeg har erfart at feks cosmica kommer ofte godt ut i tester så jeg ende ofte opp med å kjøpe dette. Brukte den appen en stund der jeg kunne skanne alle produkter i butikken. Det er for mye hormonforstyrrende stoffer nå. Den største synderen er vel rødt kjøtt? Er ingen ekspert men leste et sted at storfe sprøytes full av hormoner for å vokse fortere. Dette er i kjøttet. I den artikkelen jeg leste var vinklingen ungdom/barns stadig tidligere pubertet og rødt kjøtt. Egentlig skremmende. Om det var noe sannhetsgehalt i de vet jeg ikke. Anonymkode: 383cd...c8b Cosmica, Dermica og Änglamark kom best ut (for barn) på den siste testen. Det var vel egentlig kun de 3 merkene som "besto"! Jeg rakk ikke apoteket før ferien, men på Coop hadde de Änglamark, så det ble det, i form av spray faktor 30 og krem faktor 50. Angret ikke. Anonymkode: 577c9...4d0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2017 #15 Skrevet 1. juli 2017 Testen: https://www.forbrukerradet.no/test/no-testkategori/solkremtesten-2017/ Anonymkode: 577c9...4d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå