Gå til innhold

Ryggoperasjon, noen med peiling? Holder han noe tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min hadde en ryggoperasjon tidligere denne uken, i utgangspunktet en "enkel" operasjon, der de skulle rette opp etter en tidligere rimelig omfattende ryggoperasjon. Han fikk beskjed om at han skulle kunne reise seg og gå dagen etter operasjonen. 

Jeg er derimot veldig bekymret nå, da vi nå er på dag tre etter operasjonen og han har ennå ikke klart å reise seg! Han forsikrer meg om at det er helt normalt og at det ikke er noe å bekymre seg for, men jeg klarer ikke å tro på det. Kanskje aller mest fordi når jeg har spurt om å få lov til å snakke med legen om det (fordi det vil gjøre meg rolig), så har han svart avvisende og sagt at det ikke er nødvendig. Det er litt merkelig, er det ikke? 

Det kan jo naturligvis ingen her inne svare på, men hva tenker dere? Jeg er så redd for at han holder noe skjult for meg. Han vet at jeg takler hele situasjonen dårlig, så jeg mistenker at han holder noe tilbake for å skjerme meg. Jeg har vært veldig bekymret, og ikke klart å spise eller sove skikkelig på flere dager. Det vet han, så det er ikke utenkelig at han velger å ikke fortelle hele sannheten. Tenk om operasjonen har gått galt? 

Noen med peiling: er det ikke litt merkelig når han ikke har klart å reise seg ennå? Jeg har en skikkelig dårlig følelse. 

Anonymkode: 8cbb9...d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han nå er på dag 3 uten å kunne reise seg, hvordan får han da gått på do, stått opp, dusjet, spist osv?

Anonymkode: c858e...cf6

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han nå er på dag 3 uten å kunne reise seg, hvordan får han da gått på do, stått opp, dusjet, spist osv?

Han er jo på sykehus? 

Skrevet

Han blir neppe bedre av at du stresser, så prøv å hold deg rolig. Ingen er like, kanskje han trenger mer tid. Det er bare tre dager foreløpig så ingen grunn til panikk. Han er partneren din, så du må prøve å stole på han. Om det derimot vedvarer kan du stille krav om mer informasjon fra lege så du ikke er unødvendig bekymret. Er det noe grunn til at du tror han lyver til deg?

Anonymkode: 8bb9c...5eb

Skrevet

Du er bare kjæreste, og vil snakke med legen hans?

Skrevet

At han ikker vil at du skal snakke med legen, trenger jo ikke være noe mer enn at han synes at det er unødvendig og litt privat. Jeg synes ikke det er rart

Anonymkode: 451a4...d3b

Skrevet

Ingen grunn, jeg takler bare veldig dårlig situasjoner der sykdom er involvert. Jeg sliter med å forholde meg rolig. 

Jeg hadde forholdt meg mer rolig hvis jeg hadde fått snakket med legen, ja, men det kan jeg selvfølgelig ikke kreve. Bare kjæreste eller ei. 😊

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er jo på sykehus? 

Og da vil han jo ha oppfølging sv lege og hjelpepersonell hver eneste dag!

Hvis det var noe som var galt etter operasjonen, så ville jo de fanget det opp!

Skrevet

Hvis det ikke foreligger spesielle grunner til det så bruker man å mobilisere ryggpasienter dagen etter operasjonen. Om han ikke har blitt mobilisert etter tre dager så må det være en grunn til det. I helgene er det få fysioterapeuter på jobb, så da blir det jo mindre, og kun de viktigste blir prioritert. Men i mine sykehusdager ville en så nyoperert pasient blitt prioritert lørdag, og så måtte sykepleierne heller hjelpe søndag. Om han ble operert tordag skulle fysio mobilisert ham fredag også. Så for meg høres det rart ut om han ikke er mobilisert tre dager etter operasjonen. Eneste jeg kan tenke meg er at når man har operert tidligere så hender det at prosedyrene kan bli vurdert litt anderledes pga. individuell tilpasning, uten at det må være noe alvorlig av den grunn. Likevel mener jeg det er litt rart at han fremdeles på dag tre etter op. ikke er mobilisert.

Når det er sagt - du og mannen må tydeligvis gjøre noe med kommunikasjonen deres. Det er ikke ok at du er så nervøs av deg at du nærmest har angst på hans vegne. Du skal være en støtte for ham i slike situasjoner, ikke en belastning. Så du må gjøre noe med den angsten du har. Og så må dere to gjøre noe med kommunikasjonen deres. Hvis det er slik at han holder tilbake informasjon fra deg for å skåne deg, da er det godt ment, men da er han dessverre med på å øke din angst.

Snakk sammen!

Anonymkode: 16fad...8c5

Skrevet

Jeg har egentlig ingen grunn til å tro at han lyver til meg, men jeg har store problemer med å være rasjonell. Det er selvfølgelig ingen støtte i det, og jeg er klar over at jeg er en byrde. Derfor holder jeg kjeft og sier ikke noe til ham, men jeg klarer ikke å skjule bekymringen min. 

Takk for informasjon! Jeg synes det er veldig rart at han ikke er mobilisert, for jeg vet at det ikke er på grunn av kapasitetmangel. En rettelse: han ble operert på fredag, så det er dag to etter operasjonen. Men det spiller kanskje ingen stor rolle? Forrige ryggoperasjon var veldig omfattende og stor. 

Gjest Antarctica
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har egentlig ingen grunn til å tro at han lyver til meg, men jeg har store problemer med å være rasjonell. Det er selvfølgelig ingen støtte i det, og jeg er klar over at jeg er en byrde. Derfor holder jeg kjeft og sier ikke noe til ham, men jeg klarer ikke å skjule bekymringen min. 

Takk for informasjon! Jeg synes det er veldig rart at han ikke er mobilisert, for jeg vet at det ikke er på grunn av kapasitetmangel. En rettelse: han ble operert på fredag, så det er dag to etter operasjonen. Men det spiller kanskje ingen stor rolle? Forrige ryggoperasjon var veldig omfattende og stor. 

Hvis du ikke har spist eller sovet i tre dager av denne grunnen, så trenger du lege mer enn kjæresten din gjør.

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis du ikke har spist eller sovet i tre dager av denne grunnen, så trenger du lege mer enn kjæresten din gjør.

Jeg har spist og sovet, men dårlig. Ellers vet jeg at reaksjonen min er syk. 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har spist og sovet, men dårlig. Ellers vet jeg at reaksjonen min er syk. 

Den høres ut som en plagsom form for angst, i alle fall. Får du hjelp? 

Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Den høres ut som en plagsom form for angst, i alle fall. Får du hjelp? 

Ja, jeg har angst knyttet til situasjoner som (i verste fall) kan føre til død. Jeg får hjelp, men hadde ikke trodd at jeg skulle takle dette så dårlig som jeg gjør. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der jeg jobbet tidligere var prosedyren da slik at fysio på jobb lørdag skulle ha mobilisert ham, og at han ev. så ikke ble mobilisert før mandag igjen om han ikke var stø nok alene, ev. at han fikk hjelp av sykepleier søndag, men det kommer veldig an på funksjonsnivået søndag.

Men, det er innsparinger overalt og ulike rutiner ulike sykehus, så mulig han er vurdert dit at han ikke prioriteres for mobilisering før mandag. Er han som mange menn så er han også bare glad for at ingen har krevd at han skal opp, fordi de er redde for smerten, at de skal svime av eller ikke greie det - så det er nok mange som da tar samme holdning som din, at det ikke er så farlig. Og som jeg skrev over, noen som reopereres får andre prosedyrer enn de som er førstegangsoperert på samme sted.

Jeg regner med at han mobiliseres av fysioterapeut i morgen. Hvis han ikke blir det, DA kan du kreve litt mer svar fra ham. Men før det hadde jeg ikke bekymret meg om jeg var deg! :) Det er nok fordi han ble operert fredag det ev. ikke har blitt fulgt opp i helgen, ev. i kombinasjon med litt annen prosedyre fordi han er reoperert.

Håper du får hjelp for angsten din.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der jeg jobbet tidligere var prosedyren da slik at fysio på jobb lørdag skulle ha mobilisert ham, og at han ev. så ikke ble mobilisert før mandag igjen om han ikke var stø nok alene, ev. at han fikk hjelp av sykepleier søndag, men det kommer veldig an på funksjonsnivået søndag.

Men, det er innsparinger overalt og ulike rutiner ulike sykehus, så mulig han er vurdert dit at han ikke prioriteres for mobilisering før mandag. Er han som mange menn så er han også bare glad for at ingen har krevd at han skal opp, fordi de er redde for smerten, at de skal svime av eller ikke greie det - så det er nok mange som da tar samme holdning som din, at det ikke er så farlig. Og som jeg skrev over, noen som reopereres får andre prosedyrer enn de som er førstegangsoperert på samme sted.

Jeg regner med at han mobiliseres av fysioterapeut i morgen. Hvis han ikke blir det, DA kan du kreve litt mer svar fra ham. Men før det hadde jeg ikke bekymret meg om jeg var deg! :) Det er nok fordi han ble operert fredag det ev. ikke har blitt fulgt opp i helgen, ev. i kombinasjon med litt annen prosedyre fordi han er reoperert.

Håper du får hjelp for angsten din.

Tusen takk for svar! Jeg blir (litt) beroliget av det du skriver. Han er operert privat, så jeg har vanskeligheter for å tro at det er innsparinger som er årsaken til at han eventuelt ikke har blitt mobilisert. Jeg vet ikke hva fysioterapeut eventuelt kan ha gjort, men han sier at han ikke har vært oppreist. 

Jeg krysser fingrene for at han blir mobil igjen i morgen. Det er litt vanskelig fordi jeg ikke vil legge for mye byrde over på ham, men det var godt å lese det du skriver. Det kan jo hende at de har andre rutiner fordi han er reoperert. Jeg hadde vært mye mer rolig hvis han ikke hadde sagt at han ville være mobil allerede dagen etter. 

Vanligvis plager ikke angsten meg overhodet, for det er ikke så ofte jeg er i situasjoner der folk jeg er veldig glad i skal legges i narkose eller er alvorlig syke, men jeg får hjelp. 😊

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg blir (litt) beroliget av det du skriver. Han er operert privat, så jeg har vanskeligheter for å tro at det er innsparinger som er årsaken til at han eventuelt ikke har blitt mobilisert. Jeg vet ikke hva fysioterapeut eventuelt kan ha gjort, men han sier at han ikke har vært oppreist. 

Jeg krysser fingrene for at han blir mobil igjen i morgen. Det er litt vanskelig fordi jeg ikke vil legge for mye byrde over på ham, men det var godt å lese det du skriver. Det kan jo hende at de har andre rutiner fordi han er reoperert. Jeg hadde vært mye mer rolig hvis han ikke hadde sagt at han ville være mobil allerede dagen etter. 

Vanligvis plager ikke angsten meg overhodet, for det er ikke så ofte jeg er i situasjoner der folk jeg er veldig glad i skal legges i narkose eller er alvorlig syke, men jeg får hjelp. 😊

Fysioterapeut er fordi det er de som har ansvar for mobilisering av slike pasienter, spesielt første gang etter operasjon. Da skal pasienten lære å komme seg riktig ut og inn av sengen, og i tillegg så må fysio være der for å sikre at personen greier å reise seg på riktig måte og ev. gå litt hvis det går bra. Sykepleierne på ortopediske avdelinger bruker å være dyktige når pasienten er godkjent for mobilisering, men fysioterapeuten har bedre kompetanse på det, og det skal til den/de første gangene normalt sett. Hvis det sykehuset ikke har fysio på jobb i helgen så er han nok ikke mobilisert av den grunn, vil jeg tro. Ikke sikkert de har fysio der i helgen selv om det er privat.

Vanlig rutine er at de skal opp og stå første dag etterpå, men noen ganger skjer det at det ikke gjøres, men trenger ikke være noe galt likevel!

Bra du får hjelp for angsten din :) Har du forresten lest "Kongen anbefaler" av Ingvard Wilhelmsen? Hvis ikke så kjøp den til deg selv i morgen og les den. Det er ikke en tykk bok, men skrevet av en psykiater som har lang erfaring med å jobbe med personer med bl.a. helseangst. Og han skriver også på en lettforståelig og morsom måte :)

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fysioterapeut er fordi det er de som har ansvar for mobilisering av slike pasienter, spesielt første gang etter operasjon. Da skal pasienten lære å komme seg riktig ut og inn av sengen, og i tillegg så må fysio være der for å sikre at personen greier å reise seg på riktig måte og ev. gå litt hvis det går bra. Sykepleierne på ortopediske avdelinger bruker å være dyktige når pasienten er godkjent for mobilisering, men fysioterapeuten har bedre kompetanse på det, og det skal til den/de første gangene normalt sett. Hvis det sykehuset ikke har fysio på jobb i helgen så er han nok ikke mobilisert av den grunn, vil jeg tro. Ikke sikkert de har fysio der i helgen selv om det er privat.

Vanlig rutine er at de skal opp og stå første dag etterpå, men noen ganger skjer det at det ikke gjøres, men trenger ikke være noe galt likevel!

Bra du får hjelp for angsten din :) Har du forresten lest "Kongen anbefaler" av Ingvard Wilhelmsen? Hvis ikke så kjøp den til deg selv i morgen og les den. Det er ikke en tykk bok, men skrevet av en psykiater som har lang erfaring med å jobbe med personer med bl.a. helseangst. Og han skriver også på en lettforståelig og morsom måte :)

Det kan jo hende at det ikke er fysioterapeuter på vakt i helgen, ja. Det er vel ikke helt ulogisk selv om det er privat. 

Takk for tips til bok, jeg skal Google og se om jeg finner på nett. Jeg har nok ikke helseangst, da. Jeg har for eksempel ingen problemer dersom det er meg selv det gjelder, selv om det er alvorlig. Jeg er nok heller unormalt avslappet. Angsten min handler nok mer om en, ofte ubegrunnet, redsel for å miste folk som betyr mye for meg. I hverdagen tenker jeg omtrent aldri på det, men så blir det plutselig veldig aktuelt når folk er såpass syke at de må innlegges på sykehus eller fordi jeg vet at operasjoner kan medføre alvorlige komplikasjoner. Jeg klarer ikke å tenke rasjonelt, angsten min for at noen jeg er veldig glad i skal dø fra meg overgår alt. Så snart jeg ser at ting går bra med ham, vet jeg at jeg klarer å finne roen igjen. Krysser fingrene for at han er oppe i morgen.  Boken høres uansett interessant ut, så jeg skal sjekke den ut. 😊

Skrevet

Det kan jo hende at det ikke er fysioterapeuter på vakt i helgen, ja. Det er vel ikke helt ulogisk selv om det er privat. 

Takk for tips til bok, jeg skal Google og se om jeg finner på nett. Jeg har nok ikke helseangst, da. Jeg har for eksempel ingen problemer dersom det er meg selv det gjelder, selv om det er alvorlig. Jeg er nok heller unormalt avslappet. Angsten min handler nok mer om en, ofte ubegrunnet, redsel for å miste folk som betyr mye for meg. I hverdagen tenker jeg omtrent aldri på det, men så blir det plutselig veldig aktuelt når folk er såpass syke at de må innlegges på sykehus eller fordi jeg vet at operasjoner kan medføre alvorlige komplikasjoner. Jeg klarer ikke å tenke rasjonelt, angsten min for at noen jeg er veldig glad i skal dø fra meg overgår alt. Så snart jeg ser at ting går bra med ham, vet jeg at jeg klarer å finne roen igjen. Krysser fingrene for at han er oppe i morgen.  Boken høres uansett interessant ut, så jeg skal sjekke den ut. 😊

Jeg tror du vil ha nytte av boken likevel :)

Jeg tror du kan senke skuldrene. Operasjonen er jo over, og hadde det vært noe alvorlig så ville de nok ikke holdt det fra deg.

Lykke til videre :)

Skrevet

Jeg tror du vil ha nytte av boken likevel :)

Jeg tror du kan senke skuldrene. Operasjonen er jo over, og hadde det vært noe alvorlig så ville de nok ikke holdt det fra deg.

Lykke til videre :)

Takk for det! Boken ser ikke ut til å være så enkel å få tak i på nett, men jeg skal søke litt mer rundt. 

Ja, og takk for at du har tatt deg tid til å opplyse meg og berolige meg - det setter jeg stor pris på! 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for det! Boken ser ikke ut til å være så enkel å få tak i på nett, men jeg skal søke litt mer rundt. 

Ja, og takk for at du har tatt deg tid til å opplyse meg og berolige meg - det setter jeg stor pris på! 

Bare hyggelig :)

Mitt første søk etter du skrev dette fikk det samme, men når jeg søkte litt anderledes så fant jeg den:

https://www.ark.no/ark/boker/Wilhelmsen-Ingvard-Kongen-anbefaler-holdninger-for-folket-9788292023716?gclid=Cj0KEQjwx_WuBRDJ7tSK2-W0pJkBEiQAEWgR8EOQwC7Jtvninq2DPWndSFn2q2ksLNb8D-Uv43_yG7AaAkM98P8HAQ#.WUbLTrgprIY

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig :)

Mitt første søk etter du skrev dette fikk det samme, men når jeg søkte litt anderledes så fant jeg den:

https://www.ark.no/ark/boker/Wilhelmsen-Ingvard-Kongen-anbefaler-holdninger-for-folket-9788292023716?gclid=Cj0KEQjwx_WuBRDJ7tSK2-W0pJkBEiQAEWgR8EOQwC7Jtvninq2DPWndSFn2q2ksLNb8D-Uv43_yG7AaAkM98P8HAQ#.WUbLTrgprIY

Takk! Da skal jeg forsøke å få tak i den på et vis 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...