Gå til innhold

Netto per mnd. Er det noe galt med virkelighetsoppfatningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har utbetalt ca. 60.000,- per mnd. Er det virkelig såååå lite? Det er da ikke det? Vi betaler 25.000,- i faste utgifter hver mnd. Huslån, billån, forsikringer, Internett, mobil, kommunale avgifter og renovasjon, billån etc. 

Hvorfor føles det så knapt? Av og til 58 og av og til 62. Hva er greia? Har vi ikke riktig virkelighetsoppfatning? Er det mindre enn hva vi tenker? Sitter hver dag å funderer på hvordan øke inntekt. En ekstra jobb? 

Anonymkode: 2d34a...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere føler det er knapt med 35.000,- etter faste utgifter, er det nok på tide å føre regnskap noen måneder for å finne ut hvor pengene tar veien.

Skrevet

Da hadde jeg heller gått igjennom hva dere bruker penger på. Dere har ikke lite, men en veldig normal inntekt. 

Anonymkode: 1b2ca...1d2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har utbetalt ca. 60.000,- per mnd. Er det virkelig såååå lite? Det er da ikke det? Vi betaler 25.000,- i faste utgifter hver mnd. Huslån, billån, forsikringer, Internett, mobil, kommunale avgifter og renovasjon, billån etc. 

Hvorfor føles det så knapt? Av og til 58 og av og til 62. Hva er greia? Har vi ikke riktig virkelighetsoppfatning? Er det mindre enn hva vi tenker? Sitter hver dag å funderer på hvordan øke inntekt. En ekstra jobb? 

Anonymkode: 2d34a...50b

I mine øyne har dere det. Jeg betaler akkurat de samme tingene som dere, men selvfølgelig ikke like mye, siden dere betaler mer enn det jeg har utbetalt i måneden. Etter deres faste utgifter har dere igjen 35000, hva i alle dager bruker dere penger på???

Anonymkode: 2244b...5a8

Skrevet

Hva bruker dere pengene på, da? Og hvor mye sparer dere i måneden? Med 35.000 igjen etter at alle faste utgifter er betalt bør dere jo ha det veldig greit - så lenge dere ikke har 14 barn, og det vil jeg ikke tro dere har ;)

Jeg er alene, har igjen 6.000 etter at husleie og strøm er betalt. De 6.000 skal da dekke alt annet. Og ja, det er lite og altfor lite, men slik er det å være langvarig syk. Og det må jo gå.

Anonymkode: eedb7...c2c

Skrevet

Så du ikke den tråden om å komme inn på boligmarkedet, hvor hi fikk beskjed om at de hadde litt lav inntekt med en årsinntekt på 950 000? Jeg finner det litt merkelig.

selv har vi mindre enn dere. Ca 55 000 med faste utgifter på 30 000 og lever et fint liv.

Anonymkode: 35f9a...cf9

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du ikke den tråden om å komme inn på boligmarkedet, hvor hi fikk beskjed om at de hadde litt lav inntekt med en årsinntekt på 950 000? Jeg finner det litt merkelig.

selv har vi mindre enn dere. Ca 55 000 med faste utgifter på 30 000 og lever et fint liv.

Det var parets samlede inntekt som var på 900.000

Og det er heller ikke lite, men spørsmålet var jo om de kunne betjene et lån på 3,5 mill uten egenkapital. 

Anonymkode: 81875...a18

Skrevet
1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Hvis dere føler det er knapt med 35.000,- etter faste utgifter, er det nok på tide å føre regnskap noen måneder for å finne ut hvor pengene tar veien.

Enig.

35.000 til rent forbruk er MYE.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var parets samlede inntekt som var på 900.000

Og det er heller ikke lite, men spørsmålet var jo om de kunne betjene et lån på 3,5 mill uten egenkapital. 

Fastlønnen var 900 000, hun hadde vel 50 000 på en helgestilling også? Det er jo også inntekt siden de kommer inn på konto hver måned.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fastlønnen var 900 000, hun hadde vel 50 000 på en helgestilling også? Det er jo også inntekt siden de kommer inn på konto hver måned.

Poteito potato. De 50.000 er ikke til verken å leve eller dø av hvis lånet er nesten 4 ganger familiens inntekt. 

Skrevet

Synes dere har mye. På en god måned har vi 45 000 inn netto tilsammen. Har 27 000 i faste utgifter. På sånne mnd betaler vi ned ekstra på lån eller fyller på bufferen. Gjennomsnittlig har vi sikkert 35 000 inn. Det går akkurat med to barn, to biler og to katter.

Anonymkode: eacf7...504

Skrevet

Dere trenger virkelig å se på hva dere bruker penger på! Om dere har så mye etter faste utgifter og det kjennes trangt da har dere for det første et høyere forbruk enn det som er lurt og for det andre må dere kaste veldig mye om dere med penger. Dere har det IKKE trangt økonomisk.

Anonymkode: e7c81...723

Skrevet

Vi har ca 50blank netto og betaler 25K på lån hver mnd (hus og studielån), i tillegg ca 12K i faste utgifter (strøm, kommunale, bhg, sfo, internett, forsikringer)

Jeg syns vi har det uforskammet bra, hvis jeg skal være ærlig. Vi kan ikke sløse og kjøpe mye nye møbler og greier uten videre, men vi kan uten problemer spare til det vi ønsker oss. 

Jeg vil si at, ja, det er noe galt med prioriteringene, hvis det føles trangt og dere syns dere må ha mer inntekt for å 'leve'. 

Skrevet

Print ut alle kontoutskriftene fra siste tre mnd og sett dere med overstrykningstusjer i forskjellige farger. F.eks stryker dere over all handel i matbutikker med grønn, all handel i klesbutikker med rosa, kiosker, kafeer og restauranter med gul, bensinstasjon med blå. Så summerer du alle fargene til slutt 

Vi har forresten 49.000 i lønn, nesten 4.000 i barnetrygd og 1.200 i hjelpestønad. Har fire barn hvor to er tenåringer og skikkelig dyre i drift. Vi klarer oss da greit vi... 

Anonymkode: 70e3f...738

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poteito potato. De 50.000 er ikke til verken å leve eller dø av hvis lånet er nesten 4 ganger familiens inntekt. 

3000 kroner i måneden etter skatt har mye å si for mange familier.

Skrevet

Nei, dere har ikke lite penger. Herlighet! Vi har ca 50 000 kr utbetalt hver måned og vi har romslig økonomi. 

Anonymkode: 182a9...160

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

3000 kroner i måneden etter skatt har mye å si for mange familier.

Nå snakker vi ikke om familier, men om bankens regelverk mht å gi lån. Da er forskjellen mellom 900K og 950K ikke nødvendigvis utslagsgivende. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå snakker vi ikke om familier, men om bankens regelverk mht å gi lån. Da er forskjellen mellom 900K og 950K ikke nødvendigvis utslagsgivende. 

I og med at man faktisk kan låne opptil fem ganger inntekten vil opptil 250 000 kunne utgjøre en stor forskjell for hva man kan få kjøpt og hvor høyt man kan gå i en eventuell budrunde. Så jo, det kan være utslagsgivende for hele familien ettersom det handler om hvor de skal bo, mest antakelig i mange år fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...