Gå til innhold

13 reasons why... ingen påvirkning my ass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig serien hjelper til, men jeg husker selv fra jeg var ung, og jeg har nettopp bikket 30 at psykisk sykdom ble hysjet ned, tatt som vondt i vilja og bare tull. Har flere i min omgangskrets som har tatt selvmord, eller har selvmordsforsøk bak seg. Har også jobbet en del med barn og unge, disse har ikke hatt tilgang til verken netflix eller serien, og har selvmordstanker i en alder av 10-12 år. Psykisk sykdom er fortsatt husjet ned og med det presset som finnes på barn og unge i dag er det helt tragisk. Man forventes å bli pushet til maks, samtidig som alt skal være i orden og man skal aldri være sliten. Tiltaket i linken over kommer dessverre 10+ år for seint.

Anonymkode: dddae...313

Skrevet

Greit at man skal hjelpe psykisk syke, det må man jo få bedret. Men synes ikke det er greit å fjerne tabuet fra selvmord, for det åpner jo døra for mange som kanskje synes det blir lettere når det blir "alseptert" å ta selvmord. Og det er jo det serien gjør! 

Anonymkode: bc9cf...6f6

Skrevet

jeg er aboslutt ikke enig i det, jeg synes ikke de hjelper folk til og ta selvmord

Anonymkode: 33af5...cc9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Greit at man skal hjelpe psykisk syke, det må man jo få bedret. Men synes ikke det er greit å fjerne tabuet fra selvmord, for det åpner jo døra for mange som kanskje synes det blir lettere når det blir "alseptert" å ta selvmord. Og det er jo det serien gjør! 

Hmmm... Nå kjenner jeg at jeg lurer på om du faktisk har sett serien? For det virker ikke sånn ut fra dette innlegget. 

Anonymkode: d9342...40c

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm... Nå kjenner jeg at jeg lurer på om du faktisk har sett serien? For det virker ikke sånn ut fra dette innlegget. 

Har sett den. Sykt at de slipper sånt ut!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sett den. Sykt at de slipper sånt ut!

Jeg synes det er sykt at du tenker slik. Denne serien bør ses av alle. Og foreldre bør se den sammen med tenåringene sine, og SNAKKE om alle problemstillingene som dukker opp, om alle bekymringene som disse ungdomene har, om alle problemene de møter. Det er ofte mye enklere å snakke med barna sine om slikt, når man har en knagg å henge det på. Og ikke minst bør man se den "episoden" hvor alle skuespillerne og andre involverte i serien snakket om sine tanker rundt serien og problemstillingene som blir tatt opp.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/regjeringen-styrker-innsatsen-mot-selvmord/a/24072126/

jada, nå ser en det jo tydelig... tragisk! 

Og hvordan du mener dette har direkte sammenheng med "13 reasons why" er beyond me. Det har alltid vært slik at et selvmord i et miljø/by/samfunn ofte kan resultere i at flere følger etter. Dette har det vært snakket om periodevis de siste 30 årene minst. At politikerne tar til orde for å lage nasjonale retningslinjer for hvordan man håndterer slik, slik at folk som jobber på skoler o.l. er bedre rustet til å takle slikt er jo svært positivt. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å fjerne tabuet betyr langt ifra å åpne døra for selvmord! Jo mer tabulagt noe er, jo vanskeligere blir det å snakke om det. Jo mer åpenhet det er rundt det, jo lettere er det å prate om det. Serien legger opp til hvorfor hun valgte å ta selvmord, hvor lite som skal til for å ødelegge en person, og det er godt at mange ser den. Slik at de faktisk tenker over alle de små sleivsparkene de kommer med som kanskje en gang ikke betyr noe, men som i gjentatte ganger faktisk kan føre til selvmord.

Anonymkode: dddae...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...