Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Jeg tror seriøst at alle kvinnene på min arbeidsplass (kvinneyrke) er allergisk/intolerant. Gluten, hvete og melk er det som går igjen. Det er ikke bare kvinner på jobben, men overalt hvor jeg ferdes egentlig. Jeg kjenner en mann som har matallergi. Han må gå rundt med epipenn... Hvorfor er det sånn? Anonymkode: a3cec...dcf
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #2 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror seriøst at alle kvinnene på min arbeidsplass (kvinneyrke) er allergisk/intolerant. Gluten, hvete og melk er det som går igjen. Det er ikke bare kvinner på jobben, men overalt hvor jeg ferdes egentlig. Jeg kjenner en mann som har matallergi. Han må gå rundt med epipenn... Hvorfor er det sånn? Anonymkode: a3cec...dcf De er ikke allergiske. De har nervøs tarm fordi de er konstant stressa. Menn er ikke stressa, for de slipper å ha hele familiens hverdag inne i hode-kartoteket sitt. Anonymkode: 445a3...2e1
Mamma til 2 søte Skrevet 18. juni 2017 #3 Skrevet 18. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er ikke allergiske. De har nervøs tarm fordi de er konstant stressa. Menn er ikke stressa, for de slipper å ha hele familiens hverdag inne i hode-kartoteket sitt. Anonymkode: 445a3...2e1 Dette stemmer nok mer enn man skulle tro 😂 Her er det kun mannen som er allergisk. Men det er pollen da.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Utifra hva jeg har hørt så er fåtall av de som sier de er allergiske faktisk allergiske. Jeg jobber i dagligvaren og har mange som spør etter allergivarer og jeg har lært meg at jeg må spørre om de er hyper allergiske eller bare skal holde seg unna. Da kommer det ofte frem at de bare tror de reagerer. Jeg spør slik pga at det er endel mat som kan inneholde spor av ulike ting, dette kan de som bare tror spise mens de som er hyper allerrgiske (de jeg spør skjønner forskjellen) ikke kan spise. På den måten kan jeg fort finne flere alternativer for de fleste, mens for de som er skikkelig allergiske kan jeg kun vise det jeg er 100% sikker på og er jeg usikker på noe leser de innholdet selv. De er mye flinkere på dette enn meg. Men ja, det er flest damer som tror de er allergiske enn menn. Det er endel menn, men lagt ifra så mange. Menn snakker ikke mye om det heller slik som damer. De lager ikke noe styr utav det. Jeg jobber med to menn som er allergiske. Han ene lager mye styr, men han lager mer drama enn alle damene på jobben tilsammen. Han andre spiser det han kan og lar vær å spise det han ikke kan eller er usikker på. Han gidder ikke engasjere seg stort, han har alltid med seg medisiner for han kan plutselig reagere på ting han aldri har reagert på før. Anonymkode: e2778...6c1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 Fordi damer kjenner for godt etter, og leter etter sykdom og diagnoser "for sikkerhets skyld", men menn har en tendens til å trekke på skuldrene og ignore hele greia. Anonymkode: 33806...626
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 Jeg kjenner en dame som er så allergisk at hun må gå med epipenn, også kjenner jeg to damer med cøliaki og ei med nøtteallergi. Kjenner omtrent like mange menn, en med cøliaki, en som ikke tåler melk og mannen min som ikke tåler belgfrukter, moreller og begynner kremte og klø i halsen av rå gulrøtter, epler og pærer. Eneste jeg kjenner med intoleranse er ei med ibs, hun blir verre i magen av hvetemel, noe jeg har skjønt et vanlig ved tarmsykdommer. Så jeg har ikke samme erfaring som deg, men jeg tror nok det ligger noe i det som ble sagt før her. Stress, angst, søvnmangel osv slår seg på fordøyelsen og da blir man mer sensitiv og får lettere diaré, luft i magen osv Anonymkode: 37284...d89
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 I tillegg tror jeg en del menn rett og slett slurver med helsen sin. Det er ikke så matcho å holde seg fra enkelte matvarer eller være forsiktig med enkelte ting. Jeg kjenner flere som er slik. Den ene har diabetes og bør virkelig være litt nøye. Men neida. "Det går vel bra!" Å være forsiktig og nøye med helsen sin er åpenbart en damegreie.... Anonymkode: b23fa...86d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: I tillegg tror jeg en del menn rett og slett slurver med helsen sin. Det er ikke så matcho å holde seg fra enkelte matvarer eller være forsiktig med enkelte ting. Jeg kjenner flere som er slik. Den ene har diabetes og bør virkelig være litt nøye. Men neida. "Det går vel bra!" Å være forsiktig og nøye med helsen sin er åpenbart en damegreie.... Anonymkode: b23fa...86d Bekymringer generelt er også en damegreie. Det kan bikke over i hypokonderi og helseangst. Men menns helsebekymring fører oftere til fornektelse, og ikke minst den "heltemodige" øvelsen det er å lide i stillhet... De går sjeldnere til lege enn kvinner, og mener at smerte er til for å utholdes. Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 Jeg jobber på apotek og kan garantere deg at det er nesten 50/50 av allergikere og syke. Eneste er at kvinner roper nok litt høyere om sine sykdommer og plager 😉 Anonymkode: b1e01...368
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #10 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber på apotek og kan garantere deg at det er nesten 50/50 av allergikere og syke. Eneste er at kvinner roper nok litt høyere om sine sykdommer og plager 😉 Anonymkode: b1e01...368 Dette! Må samtidig nevne at selvmordsraten er en god del høyere hos menn enn hos kvinner, så det er kanskje ikke så dumt å rope litt om plagene sine innimellom!? (I Storbritannia i 2015 var det 4900 selvmord, blant disse var var over 70% menn.) Anonymkode: 4de44...50f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #11 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette! Må samtidig nevne at selvmordsraten er en god del høyere hos menn enn hos kvinner, så det er kanskje ikke så dumt å rope litt om plagene sine innimellom!? (I Storbritannia i 2015 var det 4900 selvmord, blant disse var var over 70% menn.) Anonymkode: 4de44...50f Men det var vel neppe matallergiene deres som ledet til selvmord. Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #12 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det var vel neppe matallergiene deres som ledet til selvmord. Anonymkode: 445a3...2e1 Nei, det har du nok rett i Mente det mer som tilleggsinfo til "like mange menn og kvinner har allergier, men menn roper ikke like høyt", det er ikke nødvendigvis dumt å rope litt om plagene sine innimellom, det være seg matallergi eller ensomhet. Menn har en tendens til å ikke ville/tørre prate om problemer. Jeg burde skrevet at det var utenom tema, men gikk litt fort her Anonymkode: 4de44...50f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det har du nok rett i Mente det mer som tilleggsinfo til "like mange menn og kvinner har allergier, men menn roper ikke like høyt", det er ikke nødvendigvis dumt å rope litt om plagene sine innimellom, det være seg matallergi eller ensomhet. Menn har en tendens til å ikke ville/tørre prate om problemer. Jeg burde skrevet at det var utenom tema, men gikk litt fort her Anonymkode: 4de44...50f Menn har også dårligere sosiale nettverk - atskillig dårligere - noe som nok veier tyngst mht selvmord. Etter skilsmisser ender mange menn opp med null nettverk. De er også mer sårbare mht arbeidsledighet, fordi deres maskuline rolle ikke har noen alternative uttrykksformer. En kvinne uten jobb er husmor, mamma og datter, hun har omsorgsoppgaver og husarbeid å utføre. En mann uten jobb har mindre å definere seg med. Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 Kvinner er oftere dobbeltarbeidende ift. menn. Som andre har skrevet, kvinner tar gjern mer ansvar for hjemmet mtp. planlegging også. Kvinner trenger generelt mer søvn enn menn, noe som er ironisk så lenge det som regel er kvinnen i et forhold som sover minst så lenge man har barn. Men det er jo ikke bare kvinner som får mer allergi, også menn gjør det. Stress og søvnmangel svekker immunforsvaret, +/- 80 % av immunforsvaret sitter i tarmen. Stress og søvnmangel gjør ofte at man velger et dårligere kosthold. Et dårligere kosthold svekker immunforsvaret. Overdreven bruk av antibiotika og antiseptsike midler (hvem vasker mest og velger oftest antiseptiske midler?) har økt - og svekker immunvorsvaret. Overvekt er en belastning på immunforsvaret som også svekker det. Miljøbelastninger svekker immunforsvaret. Overdrevent fokus på renhold gjør at vi utsettes for for få bakterier som er viktig for immunforsvaret vårt (og igjen, hvem vasker tradisjonelt mest? hvem har oftest fokus på overdrevent renhold?). For lite fysisk aktivitet svekker immunforsvaret. Keisersnitt øker risikoen for allergi. Antibiotika før man er 1 år øker risikoen for allergi (men må selvfølgelig tas når det er nødvendig). For tette hus øker risikoen. Ikke omgang med dyr øker risikoen. På 70-tallet hadde ca. 5 % av befolkningen allergier. Nå har 25-30 % allergier. Det er anslått at i 2030 vil 50 % av befolkningen ha en eller flere allergier! Til tross for denne enorme økningen i allergier så er det fremdeles mange (ikke minst her inne) som fremdeles påstår at det bare er et lite fåtall som har allergier... kunnskapsløshet. Samfunnet, og ikke minst helsevesenet, er ikke forberedt på denne økningen. Når det kommer til mage/tarm-problematikk (matallergier, matintoleranser eller andre ubalanser som svekker immunforsvaret) er et område det finnes altfor lite forskning på og kunnskapen er dermed også liten, tester og behandling er dermed også mangelfull. Og dermed blir mange gående med større og mindre problemer og blir beskyldt for å bare lage seg liksomproblemer. Problemet er vel heller at dette er personer som opplever at de i perioder blir bedre av å unngå visse typer mat, men fordi problemet kanskje ikke bare er det, og totalbelastningen på systemet kan gjøre at man tåler ting mindre eller bedre i perioder, så er det fort gjort at de ikke tas på alvor av andre som ikke forstår seg på det. Det største problemet for disse er vel at de har helsemessige problemer som helsevesenet pr. i dag ikke kan hjelpe dem med, hverken diagnostisering eller behandling. Anonymkode: eecda...448
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #15 Skrevet 18. juni 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det var vel neppe matallergiene deres som ledet til selvmord. Anonymkode: 445a3...2e1 Det kan det faktisk være, fordi forhold i tarmen påvirker psyken vår på godt og vondt. En tarm i sterk ubalanse gjør ofte at man også får større problemer psykisk, pga. tarmens ubalanse. Så om man ikke tar hensyn til matallergier så kan man absolutt ende med store psykiske problemer. Det kan bli forsterket om allergien påvirker næringsabsorpsjonen, da kan man få næringsmangler som igjen påvirker psyken negativt. Anonymkode: eecda...448
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #16 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kan det faktisk være, fordi forhold i tarmen påvirker psyken vår på godt og vondt. En tarm i sterk ubalanse gjør ofte at man også får større problemer psykisk, pga. tarmens ubalanse. Så om man ikke tar hensyn til matallergier så kan man absolutt ende med store psykiske problemer. Det kan bli forsterket om allergien påvirker næringsabsorpsjonen, da kan man få næringsmangler som igjen påvirker psyken negativt. Anonymkode: eecda...448 Det forklarer ikke spriket mellom menns og kvinners selvmordsrate. Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det forklarer ikke spriket mellom menns og kvinners selvmordsrate. Anonymkode: 445a3...2e1 Du slo du fast at matallergi ikke hadde noe med selvmordsproblemer å gjøre, og det var det jeg kommenterte, for det kan det ha. Ellers er det som flere andre har skrevet - kvinner er som regel bedre på å oppsøke lege før problemer har blitt for store. Dessverre er det fremdeles slik at mange menn føler de ikke kan snakke om problemer uten å miste sin mannlighet, og det gjør ofte at de også får for sent hjelp. Jenter og kvinner har generelt lettere for å snakke om slike ting med hverandre og får derfor luftet problemer bedre, mens gutter og menn ofte ikke snakker om dypere følelsesmessige problemer og risikerer å holde det inni seg inntil de ikke greier mer. Derfor er det viktig at foreldre lærer barna sine - også gutter - å snakke om følelsesmessige ting. Men det er mange ting som påvirker selvmordshyppighet, og det er egentlig en annen diskusjon enn allergi. Anonymkode: eecda...448
Mostly Harmless Skrevet 18. juni 2017 #18 Skrevet 18. juni 2017 Det er mye selvdiagnostisering ute og går når det gjelder matintoleranser, og jeg har en teori om at de fleste menn har et annet forhold til magetrøbbel enn det de fleste damer har. Der mannen gjerne sitter tre kvarter og kosebæsjer, har madammen gjerne alle ungene på døra i tur og orden. Dama er derfor mer motivert til å finne ut av eventuelle mageproblemer, da hun ikke har tid til å sitte på do halve ettermiddagen.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #19 Skrevet 18. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det var vel neppe matallergiene deres som ledet til selvmord. Anonymkode: 445a3...2e1 Hvorfor er det så "neppe"? Jeg har matallergi mot soya, egg, melk, mais, tilnærmet all frukt, alle bær, (+hunder, gress, bjørk, burot, blomster av ymse slag og endel såper). Det er et helvete. Jeg er syk og hoven hver eneste uke, og går rundt og er kvalm hele tiden. Er under utredning, men får jo ikke time på sykehuset (er henvist for 5 mnd siden). Jeg har fått sosial angst fordi jeg har utviklet redsel for at folk 1) Skal spørre om jeg vil ha noe å spise/drikke når jeg enten er i selskap, eller skal hente barna hos noen 2) Skal tenke at det er noe galt med meg/at jeg er frekk/hypokonder, eller at jeg gjør meg til hvis jeg sier neitakk og mot formodning sier hvorfor jeg ikke ønsker å spise/drikke noe annet enn vann 3) Skal invitere meg i selskaper 4) Skal komme med stikk Isolerer meg selv i større og større grad etter hvert som jeg får flere allergier. Ikke bra, men har søkt hjelp, og mer kan jeg faktisk ikke gjøre. (Symptomer er kløe, hovner opp i halsen, blir ekstremt svimmel, får feber og kaldsvette, fryser, og mange, mange andre fæle symptomer). Dette lever jeg med hver dag. Snart kan jeg vel bare spise brokkoli og ris. Et mareritt. Jeg skjønner det jvlig godt om noen hadde tatt livet sitt pga det. Anonymkode: 19a5b...398
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #20 Skrevet 18. juni 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det så "neppe"? Jeg har matallergi mot soya, egg, melk, mais, tilnærmet all frukt, alle bær, (+hunder, gress, bjørk, burot, blomster av ymse slag og endel såper). Det er et helvete. Jeg er syk og hoven hver eneste uke, og går rundt og er kvalm hele tiden. Er under utredning, men får jo ikke time på sykehuset (er henvist for 5 mnd siden). Jeg har fått sosial angst fordi jeg har utviklet redsel for at folk 1) Skal spørre om jeg vil ha noe å spise/drikke når jeg enten er i selskap, eller skal hente barna hos noen 2) Skal tenke at det er noe galt med meg/at jeg er frekk/hypokonder, eller at jeg gjør meg til hvis jeg sier neitakk og mot formodning sier hvorfor jeg ikke ønsker å spise/drikke noe annet enn vann 3) Skal invitere meg i selskaper 4) Skal komme med stikk Isolerer meg selv i større og større grad etter hvert som jeg får flere allergier. Ikke bra, men har søkt hjelp, og mer kan jeg faktisk ikke gjøre. (Symptomer er kløe, hovner opp i halsen, blir ekstremt svimmel, får feber og kaldsvette, fryser, og mange, mange andre fæle symptomer). Dette lever jeg med hver dag. Snart kan jeg vel bare spise brokkoli og ris. Et mareritt. Jeg skjønner det jvlig godt om noen hadde tatt livet sitt pga det. Anonymkode: 19a5b...398 Og dette gjelder bare menn? Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #21 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du slo du fast at matallergi ikke hadde noe med selvmordsproblemer å gjøre, og det var det jeg kommenterte, for det kan det ha. Ellers er det som flere andre har skrevet - kvinner er som regel bedre på å oppsøke lege før problemer har blitt for store. Dessverre er det fremdeles slik at mange menn føler de ikke kan snakke om problemer uten å miste sin mannlighet, og det gjør ofte at de også får for sent hjelp. Jenter og kvinner har generelt lettere for å snakke om slike ting med hverandre og får derfor luftet problemer bedre, mens gutter og menn ofte ikke snakker om dypere følelsesmessige problemer og risikerer å holde det inni seg inntil de ikke greier mer. Derfor er det viktig at foreldre lærer barna sine - også gutter - å snakke om følelsesmessige ting. Men det er mange ting som påvirker selvmordshyppighet, og det er egentlig en annen diskusjon enn allergi. Anonymkode: eecda...448 Nei, jeg kommenterte at MENN oftere begår selvmord. Men siden MENN ikke oftere enn kvinner er allergiske, så må deres selvmordsrate ha andre grunner. Og siden vi vet som et faktum at MENN har svakere sosiale nettverk, så er det søkt å skylde på allergier som selvmordsgrunn hos denne bestemte gruppen. Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #22 Skrevet 18. juni 2017 Hvorfor i alle dager ble dette en tråd om selvmord, i stedet for allergi? Anonymkode: 7228a...6af
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #23 Skrevet 18. juni 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg kommenterte at MENN oftere begår selvmord. Men siden MENN ikke oftere enn kvinner er allergiske, så må deres selvmordsrate ha andre grunner. Og siden vi vet som et faktum at MENN har svakere sosiale nettverk, så er det søkt å skylde på allergier som selvmordsgrunn hos denne bestemte gruppen. Anonymkode: 445a3...2e1 Fordi MENN som ender med å ta selvmord også oftere er enslige, har dårligere nettverk OG dårligere kosthold - ergo dårligere tarmhelse OG dermed ofte dårligere ernæringsstatus som igjen kan gi dårligere psykisk helse. Så at det kan absolutt være en medvirkende faktor også hos menn, men IKKE den eneste, det er et faktum. Men som jeg skrev over, selvmord er egentlig en helt annen diskusjon, vil du fortsette å diskutere selvmord så opprett en ny tråd. Anonymkode: eecda...448
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #24 Skrevet 18. juni 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i alle dager ble dette en tråd om selvmord, i stedet for allergi? Anonymkode: 7228a...6af Spør anonym f50 Anonymkode: 445a3...2e1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #25 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi MENN som ender med å ta selvmord også oftere er enslige, har dårligere nettverk OG dårligere kosthold - ergo dårligere tarmhelse OG dermed ofte dårligere ernæringsstatus som igjen kan gi dårligere psykisk helse. Så at det kan absolutt være en medvirkende faktor også hos menn, men IKKE den eneste, det er et faktum. Men som jeg skrev over, selvmord er egentlig en helt annen diskusjon, vil du fortsette å diskutere selvmord så opprett en ny tråd. Anonymkode: eecda...448 Jeg har aldri ønsket å diskutere det, jeg påpeker bare at menns psykiske helse (og medfølgende selvmord) ikke kan forklares med matallergier... Anonymkode: 445a3...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå