Gå til innhold

Gråte seg til søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en 1 år gammel sønn, som er avhengig av at jeg eller far sitter ved sengekanten til han sovner. Dette kan noen ganger ta opptil 1 time. Hvordan kan jeg lære ham til å finne søvnen selv? Synes det er så forferdelig å la han skrike seg til søvn.. kan han ta skade av det? 

Anonymkode: f3630...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, no forskning viser at å skrike seg i søvn ikke er bra. Andre mener at det ikke er skadelig. Men uansett hva andre måtte si, det er jo logisk... jo mer stresshormoner produsert, jo vanskeligere å sove, og du vet jo selv hva stress gjør med kroppen. 

Jeg klarte aldri å la min skrike seg i søvn (selv om mange mente at det måtte man jo 😏 -nei. Folk som ikke gidder å prøve gjør det, etter min mening). Nå er han 5år, og vi leser, sitter ved sengen til han sovner -og det tar i snitt 2 til 5minutter. Fordi han er trygg, er min teori 😊 

I en periode når han var ca 1-2år så kunne det innimellom ta 20min til en time. Men det gjaldt å være tydelig, og gjøre det samme hver gang. "Legge seg-natta-sitte der og ikke gi stimuli". Kunne gjerne ta hånden min inn til han og la han holde den, men når han maste gjentok vi "nå er det natta, nå må du lukke øynene dine og prøve å sove". Innen han var bikket to år tok leggingen 5-10min :) 

-Vår oppskrift funker sikkert ikke på alle, men jeg vil vise at barn MÅ ikke alltid skrike seg i søvn til de resignerer. Jeg kjenner flere som gjør som oss, og det funker for de også. :) 

http://www.dagbladet.no/kultur/unaturlig-aring-la-babyer-graringte/63385474 

Anonymkode: e0e3e...891

Skrevet

Ja, han kan ta skade av det. Her ligger vi med 2 åringen til hun har sovnet. Etter vi kuttet dupp sovner hun på 10 min.

Sånn er det å ha unger. Det viktigste er at ungene er trygge og de vet at foreldrene deres responderer når de krever det, selv når de er 1 år...

Anonymkode: 06a51...8a3

Skrevet

hadde latt han gråte, da forstår han det, synes det er så hysteri at de ikke skal gråte

Anonymkode: ffe95...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...