Gå til innhold

Karakterer på barneskolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har nettopp gått opp for meg at barna mine får en type karakterer på barneskolen, fra 4.klasse, og at de til og med må sette karakterer på seg selv. Er det vanlig? Har det vært sån bestandig?

1 eller rødt nivå vil si klart under gjennomsnittet.

2 eller gult nivå vil si omtrent vanlig.

3 eller grønt nivå vil si over gjennomsnittet. Dette nivået er igjen delt i lyst og mørkt grønt.

Hva er egentlig forskjellen på dette og karakterene de får på ungdomskolen?

Anonymkode: 7d643...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med du! 

Det står til og med i rapportene vi får til konfetsnsetimene. "xxxxx er en grønn elev"

Det er jo karakterer, til og med fargekodene, trafikklys, slik at det skal være lett for ungene å forstå. 

Forskjellen er jo at de ikke brukes til noe. Alle kommer inn på ungdomsskolen uavhengig av karakterene. 

Det er i aller høyeste grad karakterer. Når jeg gikk på ungdomsskolen var karakterene Sg, Mg, G, Ng og Lg. Hva er egentlig forskjellen til Rød, Gul og Grønn? 

Anonymkode: 487d7...63a

Skrevet

Dette driver ikke skolen vår med

Anonymkode: b296c...782

Skrevet

Det hadde de her på skolen, men det har de ikke lov til lengre. Enest av karakterer er kartleggingsprøvene, de er på en måte en karakter. 

Det er igrunn greit å få hvite hvor ungen ligger i løypa, men det slår negativt ut når ungene begynner å sammenligne dette fra første klasse. Lærene bruker unødvendig mye tid på dette, som igjen går utover ungene. Jo mindre tid lærerene har på å planlegge neste time, hjelpetiltak for de elevene som trenger det osv jo dårligere undervisning får ungene. Så nå brukes kartleggingsprøvene mer og mer, samt noen elektroniske programmer. På denne måten får lærerene fort vite hva hver enkelt elev sliter med og de kan hjelpe barnet raskt. 

Noen forldre syns det er dårlig at de ikke har karakterene de hadde før, for nå får de nesten bare vite hva barnet sliter med og må jobbe mer med. Skolen har bevist valgt å ta tak i det barna sliter med istede for å bruke mye tid på å si hva barnet er god på, igrunn alt de ikke sier er barnet god på eller klarer bra. Jeg syns dette er helt topp, jeg vet hva jeg skal forholde meg til, hjelpe mitt barn med og jeg vet hva hun får hjelp med på skolen. Alt må jobbes med, men jeg trenger ikke å vite alt som går helt greit. Flertallet av foreldrne er enige med meg, skolen hadde ett møte ang hvordan de skulle gjøre det så det er utifra dette møtet skolen gjør som de gjør. De foreldrene som klager nå er igrunn de foreldrene som ikke var på møtet. Om de ikke skjønner hvordan de gjør det eller om de bare skal krangle på det anes ikke. 

 

Jeg vet ungene sammenligner kartleggingsprøvene også, men det fine med disse er at noen unger er gode på noe, og igrunn er det ingen som er super dårlig på alt. Så selv den som ikke skårer veldig bra kan ha noen grafer som er skyhøye. Mi minste hadde en kartleggingsprøve med migrene, det ble ikke super gode svar men på den ene hadde hun skyhøyt svar. Læreren skjønt ingen ting, for dette var oppgaven ingen andre hadde svart godt på. 

Anonymkode: 0844e...41f

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde de her på skolen, men det har de ikke lov til lengre. Enest av karakterer er kartleggingsprøvene, de er på en måte en karakter. 

Det er igrunn greit å få hvite hvor ungen ligger i løypa, men det slår negativt ut når ungene begynner å sammenligne dette fra første klasse. Lærene bruker unødvendig mye tid på dette, som igjen går utover ungene. Jo mindre tid lærerene har på å planlegge neste time, hjelpetiltak for de elevene som trenger det osv jo dårligere undervisning får ungene. Så nå brukes kartleggingsprøvene mer og mer, samt noen elektroniske programmer. På denne måten får lærerene fort vite hva hver enkelt elev sliter med og de kan hjelpe barnet raskt. 

Noen forldre syns det er dårlig at de ikke har karakterene de hadde før, for nå får de nesten bare vite hva barnet sliter med og må jobbe mer med. Skolen har bevist valgt å ta tak i det barna sliter med istede for å bruke mye tid på å si hva barnet er god på, igrunn alt de ikke sier er barnet god på eller klarer bra. Jeg syns dette er helt topp, jeg vet hva jeg skal forholde meg til, hjelpe mitt barn med og jeg vet hva hun får hjelp med på skolen. Alt må jobbes med, men jeg trenger ikke å vite alt som går helt greit. Flertallet av foreldrne er enige med meg, skolen hadde ett møte ang hvordan de skulle gjøre det så det er utifra dette møtet skolen gjør som de gjør. De foreldrene som klager nå er igrunn de foreldrene som ikke var på møtet. Om de ikke skjønner hvordan de gjør det eller om de bare skal krangle på det anes ikke. 

 

Jeg vet ungene sammenligner kartleggingsprøvene også, men det fine med disse er at noen unger er gode på noe, og igrunn er det ingen som er super dårlig på alt. Så selv den som ikke skårer veldig bra kan ha noen grafer som er skyhøye. Mi minste hadde en kartleggingsprøve med migrene, det ble ikke super gode svar men på den ene hadde hun skyhøyt svar. Læreren skjønt ingen ting, for dette var oppgaven ingen andre hadde svart godt på. 

Anonymkode: 0844e...41f

En ting er kartleggingsprøvene. Det jeg liker minst er at ungene må sette vurdering på sine egne arbeider ut fra samme "karalterskala". 

Akkurat i matematikk fungerer kartleggingsprøvene ganske godt. Både barn og foreldre får vite konkret hvilke områder som er bra og hvilke som er dårlige. I norsk og engelsk får vi bare vite nivået totalt sett. Det er ikke mye å jobbe ut fra.

Anonymkode: 7d643...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...