Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Er det bra for kroppen? Har ei venninne som blir særere og særere med årene. Det siste nye er å kutte all gluten fra kosten. Hun har gjort det i et års tid nå. Ene gangen hun var her, styrte jeg på å lagde glutenfritt, da jeg trodde det var noe lege hadde påvist. Hun spiste det glutenfrie, men bare MÅTTE smake på det med gluten i og. Både tapasretter og kaker... Når vi inviterer FORVENTER hun glutenfritt alternativ. Jeg kjenner det irriterer meg så sykt, når det ikke foreligger noen helsemessige grunner til dette! Anonymkode: c9a5d...f00
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #2 Skrevet 18. juni 2017 Kjenner vi samme dama? Har også en venninne som forventer tilrettelegging i hue og ræva. Hun "kan ikke" spise gluten, liker ikke kjøtt, "tåler" ikke laktose, om kyllingen ikke er stekt slik og slik så kan hun ikke spise den, alt mat er kjedelig osv. uten at hun har påvist noen allergier / intoleranser. Hun er bare vanvittig kresen og kravstor. Kjenner jeg blir matt av slike folk.... Sutrer og bærer seg over alt hun ikke kan spise. Hun har visst glemt at det er noe hun selv har frivillig valgt. Anonymkode: ec3e0...8ae
Yellow Brick Road Skrevet 18. juni 2017 #3 Skrevet 18. juni 2017 Å spise glutenfritt på den måten at man spiser mat uten gluten, er helt ok, kanskje sunt også fordi man får i seg mindre hvetemel. Men om man erstatter glutenholdig mat med erstatningsprodukter, er det ikke spesielt sunt, snarere tvert i mot fordi sånne produkter ofte har høy glykemisk indeks og mye kalorier. Men en gjest som bare ikke tåler gluten når hun selv bestemmer, hadde jeg ikke tatt hensyn til.
Himmel og hav Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Jeg tilrettelegger mer enn gjerne mat for folk som er allergiske på ordentlig. For sånne som "ikke tåler" det ene på torsdag men kan spise det på fredag, gidder jeg ikke. De får heller ta med seg eget eller plukke ut noe av maten som de kan spise. Det er så mye sære folk rundt omkring når det kommer til mat, og når jeg hører folk si at de ikke tåler rått egg mens de spiser reker og majones så blir jeg helt matt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 Det er ikke sunnere å spise glutenfritt. Er dårligere utvalg i erstatningsprodukter, og de er gjerne mer usunne. Så er heller det motsatte. Anonymkode: 4acb3...dc1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 Gluten er et protein. Det fins flere steder enn i hvete, det er gluten også i bl a spelt og rug. Synd at sånne leke-allergikere ødelegger seriøsiteten rundt en farlig sykdom som cøliaki. En ekte cøliakipasient ville ha blitt kjempesyk i dagesvis av å "smake på" den maten som ikke var glutenfri. Anonymkode: e6418...57b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gluten er et protein. Det fins flere steder enn i hvete, det er gluten også i bl a spelt og rug. Synd at sånne leke-allergikere ødelegger seriøsiteten rundt en farlig sykdom som cøliaki. En ekte cøliakipasient ville ha blitt kjempesyk i dagesvis av å "smake på" den maten som ikke var glutenfri. Anonymkode: e6418...57b Det er akkurat det som provoserer meg så sykt! Han hun hatt feks cøliaki, hadde jeg gjort strukket meg langt for å servert et fullgodt alternativ, evt lagd all mat glutenfri. Men denne kvasi-allergien provoserer meg bare, og syns det på sett og vis er et hån mot de som virkelig blir syke av gluten. Anonymkode: c9a5d...f00
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er akkurat det som provoserer meg så sykt! Han hun hatt feks cøliaki, hadde jeg gjort strukket meg langt for å servert et fullgodt alternativ, evt lagd all mat glutenfri. Men denne kvasi-allergien provoserer meg bare, og syns det på sett og vis er et hån mot de som virkelig blir syke av gluten. Anonymkode: c9a5d...f00 Enig. Det undergraver folks tillit til de som sier de er syke. Anonymkode: e6418...57b
It's all about me Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner vi samme dama? Har også en venninne som forventer tilrettelegging i hue og ræva. Hun "kan ikke" spise gluten, liker ikke kjøtt, "tåler" ikke laktose, om kyllingen ikke er stekt slik og slik så kan hun ikke spise den, alt mat er kjedelig osv. uten at hun har påvist noen allergier / intoleranser. Hun er bare vanvittig kresen og kravstor. Kjenner jeg blir matt av slike folk.... Sutrer og bærer seg over alt hun ikke kan spise. Hun har visst glemt at det er noe hun selv har frivillig valgt. Anonymkode: ec3e0...8ae Henne hadde jeg servert et glass vann neste gang. HI, neste gang venninnen kommer lager du alt vanlig. Etterlyser hun glutenfritt sier du bare at siden hun spiste av alt med gluten forrige gang regnet du med at gluten er greit igjen. Og at får hun diagnosen cøliaki lager du mer enn gjerne glutenfritt igjen. Jeg er veldig for å tilrettelegge, og tar hensyn til at av allergier. Har selv et barn med cøliaki så vet hvor mye det betyr og hvor viktig rett kosthold er. Men slik svada kosthold som hos disse venninne hadde jeg ikke giddet å bry meg om.
Admin Skrevet 18. juni 2017 #10 Skrevet 18. juni 2017 Huff, jeg hadde nok rett ut sagt at jeg ikke hadde kunnet lage mat som er glutenfri, med mindre det er naturlig glutenfritt, da jeg ønsker å leve et sunt kosthold. For erstatningsproduktene er langt ifra sunne!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #11 Skrevet 18. juni 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det bra for kroppen? Har ei venninne som blir særere og særere med årene. Det siste nye er å kutte all gluten fra kosten. Hun har gjort det i et års tid nå. Ene gangen hun var her, styrte jeg på å lagde glutenfritt, da jeg trodde det var noe lege hadde påvist. Hun spiste det glutenfrie, men bare MÅTTE smake på det med gluten i og. Både tapasretter og kaker... Når vi inviterer FORVENTER hun glutenfritt alternativ. Jeg kjenner det irriterer meg så sykt, når det ikke foreligger noen helsemessige grunner til dette! Anonymkode: c9a5d...f00 Men hvorfor har hun kuttet ut gluten da? Føler hun seg bedre av det? Anonymkode: dfedc...17e
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #12 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor har hun kuttet ut gluten da? Føler hun seg bedre av det? Anonymkode: dfedc...17e Hun er av typen som ikke vaksinerte ungene. Da de ble 16 forlangte de vaksine, begge to. Videre nekter hun å gå til lege ved sykdom, hun foretrekker homeopat. Dette resulterte i at hun gikk i flere måneder med bihulebetennelse. Hun ble sykemeldt da hun kom seg til lege, men nektet å ta antibiotika. Hun var dårlig LENGE! Hun har nok et dårlig immunforsvar, for hun blir fort syk! Typisk forkjølelsesvirus og slikt, etpartre ganger i året, minst. Så dette med glutenfri kost ser jeg bare på som enda et påfunn! Tror jeg bare må feide henne ut av livet mitt... Anonymkode: c9a5d...f00
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 Hele denne problematikken handler om å være spiseforstyrret. Hun er det, venninnen din. Anonymkode: 33a59...ca9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #14 Skrevet 19. juni 2017 På 18. juni 2017 den 18.39, Anonym bruker skrev: Hun er av typen som ikke vaksinerte ungene. Da de ble 16 forlangte de vaksine, begge to. Videre nekter hun å gå til lege ved sykdom, hun foretrekker homeopat. Dette resulterte i at hun gikk i flere måneder med bihulebetennelse. Hun ble sykemeldt da hun kom seg til lege, men nektet å ta antibiotika. Hun var dårlig LENGE! Hun har nok et dårlig immunforsvar, for hun blir fort syk! Typisk forkjølelsesvirus og slikt, etpartre ganger i året, minst. Så dette med glutenfri kost ser jeg bare på som enda et påfunn! Tror jeg bare må feide henne ut av livet mitt... Anonymkode: c9a5d...f00 Sånne folk kan være farlige... Les denne: http://www.tv2.no/nyheter/9194946/ Anonymkode: e6418...57b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå