Gå til innhold

Hva skjer med samfunnet vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er alle barna som lekte i gatene før?

Hvorfor må alt være tilrettelagt, konkurranse og koste mye?

Hvorfor så mye opplegg rundt skolen? Vennegruppe, familiegrupper, mammafest, pappafest, sykliade, høsttur, vinter aktivitet, vårtur styrt av familiegruppe.

Anonymkode: 18a19...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sånn her. Her løper ungene rundt ute, sover hos hverandre spontant, sykler og leker. Høres nitrist ut det du beskriver. 

Anonymkode: 47f8b...9c3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke sånn her. Her løper ungene rundt ute, sover hos hverandre spontant, sykler og leker. Høres nitrist ut det du beskriver. 

Å det hørtes koselig ut.

Føler det er evig jag her.

Skrevet

Her sykler de i gaten og har spontane overnattinger.Men mye av organisert dyre aktiviteter også.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å det hørtes koselig ut.

Føler det er evig jag her.

Av ren nysgjerrighet, hvor bor du?

Anonymkode: fff9a...610

Skrevet

Bærum

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bærum

Ok. Er dette en tendens som er sterkere jo mer ressurssterkt området er? Jeg bare lurer, synes det er interessant.

Bor på Oppsal selv, men har ikke skolebarn enda, så har ikke fått noe innsikt i hvordan tempoet rundt aktiviteter er. Rammene rundt barnebursdager er dog veldig avslappet, og folk virker avslappet og lite opptatt av det ytre. Oppsal er blandet, kulturell kapital blandet med nedre middelklasse og de gamle som har bodd her i 60 år.

Ungene løper i hvert fall fritt mellom blokkene og husene her.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Er dette en tendens som er sterkere jo mer ressurssterkt området er? Jeg bare lurer, synes det er interessant.

Bor på Oppsal selv, men har ikke skolebarn enda, så har ikke fått noe innsikt i hvordan tempoet rundt aktiviteter er. Rammene rundt barnebursdager er dog veldig avslappet, og folk virker avslappet og lite opptatt av det ytre. Oppsal er blandet, kulturell kapital blandet med nedre middelklasse og de gamle som har bodd her i 60 år.

Har helt rett du

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er alle barna som lekte i gatene før?

Hvorfor må alt være tilrettelagt, konkurranse og koste mye?

Hvorfor så mye opplegg rundt skolen? Vennegruppe, familiegrupper, mammafest, pappafest, sykliade, høsttur, vinter aktivitet, vårtur styrt av familiegruppe.

Tror det kan bli litt mer behov for det visse steder. Og mange unger er mer "opptatt" innendørs nå enn de var før? Og da blir utelek noe de nærmest må ha opplæring i.

Her hos oss er det små gater med langsom trafikk, unger i alle gatene (kanskje ikke i alle husene, da) og mye sykling, stikkball, trampolinebruk, gjemsel og innimellom andre uteaktiviteter. Men jeg ser jo likevel at min egen barndom på 80-tallet var mer aktiv. 

Anonymkode: f0fff...e82

Skrevet

Vi har et samfunn det nesten ingen barn dør i ulykker. Sammenliknet med på 60-tallet er dødstallene redusert med omtrent 90%.

Vi har et samfunn der begge foreldre er økonomisk uavhengige og der de aller fleste har en levestandard vi aldri har sett tidligere i historien. Det gjør blant annet at nesten alle har mulighet til å være med på aktivitetene de har lyst på.

Vi har et samfunn der foreldrene bruker mer tid sammen med barna sine enn tidliger.

Anonymkode: 0b99f...d54

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er dette?

Sånn var det når jeg var barn. Bor i by nå. Trist.. Lengter tilbake. Ikke sunt for noen dette samfunnet.

Anonymkode: 7d7c7...cda

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er vanligere med samhold, selvstendighet, mindre aktiviteter og mer lek sammen barna jo mindre plassen der. Bygder og småplasser. Har bodd rundt om kring og det er intrykket. I byer er man naturlig mer fremmed og ofte travle. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har et samfunn det nesten ingen barn dør i ulykker. Sammenliknet med på 60-tallet er dødstallene redusert med omtrent 90%.

Vi har et samfunn der begge foreldre er økonomisk uavhengige og der de aller fleste har en levestandard vi aldri har sett tidligere i historien. Det gjør blant annet at nesten alle har mulighet til å være med på aktivitetene de har lyst på.

Vi har et samfunn der foreldrene bruker mer tid sammen med barna sine enn tidliger.

Anonymkode: 0b99f...d54

Det er sant - og det er positivt... Men vi har også et samfunn der flere og flere er vokst opp i fremmedfølelse, ute av kontakt med naturen og flere enn noen gang har sosialangst. Et samfunn der ingen snakker sammen lengre. Der barn, gamle og voksne er ensomme.  Et samfunn der foreldre bruker mer tid på data, tv og facebook enn sine egne barn.

Generasjon robot.

Skrevet

Jeg bor i villaområde i Bærum og her er barn ute og leker i gatene, og alle løper inn og ut hos hverandre. Barnelyder fra morgen til kveld nå når været er godt. Jeg er født og oppvokst i kommunen og har mange venner som også har etablert deg på forskjellige plasser innad i kommunen. De har det akkurat likt der. Tror nok du er mer uheldig med nabolaget ditt.

Anonymkode: 8caed...75e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er sant - og det er positivt... Men vi har også et samfunn der flere og flere er vokst opp i fremmedfølelse, ute av kontakt med naturen og flere enn noen gang har sosialangst. Et samfunn der ingen snakker sammen lengre. Der barn, gamle og voksne er ensomme.  Et samfunn der foreldre bruker mer tid på data, tv og facebook enn sine egne barn.

Generasjon robot.

Der treffer du faktisk. 

Og generasjon Hysteri. 

Anonymkode: f0fff...e82

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i villaområde i Bærum og her er barn ute og leker i gatene, og alle løper inn og ut hos hverandre. Barnelyder fra morgen til kveld nå når været er godt. Jeg er født og oppvokst i kommunen og har mange vennkanskje deter som også har etablert deg på forskjellige plasser innad i kommunen. De har det akkurat likt der. Tror nok du er mer uheldig med nabolaget ditt.

Anonymkode: 8caed...75e

Kanskje det. Er forskjeller i Bærum, jeg vet siden jeg også er født og oppvokst her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...