Gå til innhold

Om å måtte mate naboens barn, eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et byggefelt, i utkanten av en by. Feltet vi bor på består av eneboliger, der alle har sin egen hage. Det er ikke borettslag.

Når vi bor i et byggefelt, bor vi jo nokså nær naboene. Dette betyr jo at deg blir en del lyd fra både trampoliner, lekende unger og tidvis en fest her og der. Null stress, er bare koselig å høre på livet rundt oss😊😊. MEN, det jeg kjenner jeg sliter med er nabobarnet og venninne hennes... HVER ENESTE GANG vi har gjester, er hun (stort sett alltid vennene hennes og) ute og kaster fotballer over til oss fra trampolinen deres. Disse ballene havner både midt på matbordet, på oss og på gjestene. I tillegg står de og tyter om at de vil ha mat av oss. Nabojenta og venninnene (som jeg overhode ikke kjenner eller vet hvem er, derfor usikker på alder) er fem år yngre enn yngstebarnet her i huset. 

Er det innafor å si til nabobarna at de får finne seg mat hjemme hos seg selv? Er det innafor å spør om de kan slutte å kaste ball over til oss når vi spiser? Det skal sies at vi ALDRI har kjeftet på dem. En gang vi hadde besøk, fikk et lite barn som var hos oss, ballen i hodet. Han begynte å gråte, og jeg gav beskjed om at de måtte være forsiktige. Foreldrene ser vi lite til, kun når de er ute for å ta seg en røyk...

Anonymkode: 30da8...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selvsagt kan dere si fra! Hadde gjort det første gang det skjedde

Anonymkode: 43d63...52d

Skrevet

Selvfølgelig kan du si ifra 

Det er vel et gammelt ordtak som sier at det trengs en hel landsby for å oppdra et barn, mye riktig det altså 

Det er helt innenfor å opplyse barn om hva samfunnet rundt dem forventer av dem 

Det er ikke snakk om å kjefte på andres barn, bare veilede litt 

Eks 

"Nå spiser vi middag, da må dere vært greie å ta litt hensyn og ikke kaste baller over hit" 

"I dag har vi gjester/selskap så det passer ikke at dere er her i dag, vi har bare laget mat til de gjestene vi har invitert. Dere må gå hjem og spise" 

Anonymkode: a33ef...b58

Skrevet

Kanskje på tide å kjefte litt? Jeg mener, de kaster baller på dere mens dere sitter og spiser? Etter én advarsel hadde jeg konfiskert den ballen til selskapet mitt var ferdig.

Gjest Antarctica
Skrevet

De hadde fått samtlige baller konfiskert her også, med karantenetid. 

Skrevet

Hvis de KASTER ballen på dere når dere spiser, så ville jeg nok konfiskert ballen etter en advarsel. Hjelper ikke det ville jeg tatt turen over og ringt på for å snakke med foreldrene.

hvis de tigger mat er det selvfølgelig helt innafor å si at de kan finne seg mat hjemme hos seg selv.

jeg skjønner virket ikke at du trenger å spørre her engang. Er vi virkelig blitt så råd for å snakke til barn eller snakke med naboen overhode??

Anonymkode: 307ae...fd1

Skrevet
4 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Kanskje på tide å kjefte litt? Jeg mener, de kaster baller på dere mens dere sitter og spiser? Etter én advarsel hadde jeg konfiskert den ballen til selskapet mitt var ferdig.

Herregud. Hvis dere vil ha smilende, greie, fleksible barn - ikke vær megger. Vi er forbilder og de lærer av oss og bli som oss.

Smil til barna og si på en hyggelig måte at de kan spise hjemme hos seg og om de kan være så snill å ikke kaste ball over til dere. Hører de ikke etter en beskjed, DA kan man heller bli streng.

Anonymkode: e7d41...d67

Skrevet

Jeg spurte dem pent om de kunne la være å sparke ball på trampolinen, det gikk fint. Så, etter at gjestene hadde satt seg til bords, begynte den ene venninna av babobarnet å hyle frenetisk. Jeg spurte om kanskje hun kunne la være å hyle. Nei, det kunne hun ikke! Jeg kunne ikke bestemme hva hun skulle gjøre, for det var ikke min hage. Jeg svarte at det faktisk ikke var hennes heller, og foreslo at hun kunne gå i sin egen hage å hyle i stedet. 

Jeg blir faktisk ganske satt ut over hvor frekke enkelte barn kan være!! Tipper at denne ungen er 10-12 år gammel, så ikke et lite barn heller...

Skrevet

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:
4 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Herregud. Hvis dere vil ha smilende, greie, fleksible barn - ikke vær megger. Vi er forbilder og de lærer av oss og bli som oss.

Smil til barna og si på en hyggelig måte at de kan spise hjemme hos seg og om de kan være så snill å ikke kaste ball over til dere. Hører de ikke etter en beskjed, DA kan man heller bli streng.

"...de kan være så snill å ikke kaste ball over til dere" Nettopp. Det ville vært advarselen.

Kjeftingen ville eventuelt kommet samtidig med konfiskeringen. Og når jeg skriver "kjefte", ville det vært å gi klar beskjed om at de ikke kan ha ball så lenge vi er ute, når de ikke klarer å holde den unna oss.

Gjest Antarctica
Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte dem pent om de kunne la være å sparke ball på trampolinen, det gikk fint. Så, etter at gjestene hadde satt seg til bords, begynte den ene venninna av babobarnet å hyle frenetisk. Jeg spurte om kanskje hun kunne la være å hyle. Nei, det kunne hun ikke! Jeg kunne ikke bestemme hva hun skulle gjøre, for det var ikke min hage. Jeg svarte at det faktisk ikke var hennes heller, og foreslo at hun kunne gå i sin egen hage å hyle i stedet. 

Jeg blir faktisk ganske satt ut over hvor frekke enkelte barn kan være!! Tipper at denne ungen er 10-12 år gammel, så ikke et lite barn heller...

Gikk hun da? 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du synes det er greit å spørre pent om noe som burde være en selvfølge? Og av det tror du det blir godunger? Antisosial oppførsel av den typen her er det bare å knuse til øyeblikkelig.

Anonymkode: f7b37...d84

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Gikk hun da? 

Var tilbake etter fem minutter... 

Skrevet

I dag var naboen bortreist. Naboens venninne har sirklet rundt her, uten å ha trampoline å hoppe på. Spurte til slutt om å få være med å hoppe på vår trampoline. Da gav jeg beskjed om at jeg etter i går, ønsket jeg å ha litt fred. At hyling og skriking, slik hun holdt på i går, orket jeg rett og slett ikke. Hun sto på sitt, og mente at hun hadde lov til å hyle og skrike, for hun sto ikke på vår eiendom. Jeg fortalte henne at hun heller ikke var på sin eiendom, og at den oppførselen hun viste i går ville jeg ikke ha i min hage. Hun fikk tenke seg godt om hvordan en oppfører seg, og heller komme tilbake en annen gang... Makan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...