Gå til innhold

Studere som voksen? Noen synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet inn på skole til høsten, og har egentlig ønsket dette i mange år. 

Problemet er at det sitter langt inne å si opp en fast ansettelse som jeg har nå. Jeg jobber 100% i en helt annen bransje enn jeg har kommet inn på skole i. Jeg har god lønn og dagtid-stilling, noe som er praktisk med 3 barn.

Er jeg helt gal som vurderer å gå skole?

Det er sykepleier som er drømmen, så jeg vet jo at jeg går et liv med turnus-jobbing i møte. 

Jeg er innstilt på at det blir beinhardt i fire år fremover med mye skole, samtidig som jeg må være innstilt på å jobbe ved siden av.  

Anonymkode: bd656...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg aldri gjort hvis jeg satt i din posisjon med det som høres ut som en perfekt jobb i forhold til tre barn. Slite seg gjennom tre års studier, pådra seg studiegjeld til et yrke som ikke er spesielt godt betalt. Jobbe turnus resten av livet, helligdager. Nei takk.

Skrevet

Skal du gå deltid? Siden du skriver 4 år, regner jeg med det. Da hadde jeg isåfall prøvd å beholde litt av stillingen så du har ved siden av. Deltid er vel undervisning 2-3 dager i uken. I praksis må du jo ha mer fri stort sett, men ofte er praksis også turnus.

Tror det går fint jeg, er det sykepleier du vil bli så kjør på. Finnes videreutdanninger også.

Anonymkode: 72663...7e8

Skrevet

Ja, gjør det! Du har mange gode år igjen å jobbe! Følg drømmen din! Å studere som voksen er veldig spennende!

Skrevet

Jeg har nå utdannet meg vekk som sykepleier,nettopp fordi turnusarbeid er så slitsomt med barn.Det er utrolig trist å gå ut døren på ettermiddagen når ungene kommer hjem,fordi mor skal på kveldsvakt. Det er slitsomt å jobbe dag 17.mai,julekvelder, påske,sommerferier osv....

Anonymkode: 7ba7b...382

Skrevet

Bare gjør det om du har drømt om det lenge. Jeg selv er snart ferdig. Men vær forberedt på at det er knallhardt. Jeg har tatt heltid på tre år, hadde ikke klart å jobbe ved siden av. Jeg har tre barn jeg er alene med. Har hatt mye hjelp i de verste periodene rundt eksamen. 

Anonymkode: f712c...8bb

Skrevet

Jeg sier gå for det du vil. Ja, du klarer det, selv om det blir tunge år.
Jeg har selv studert som voksen med full jobb, barn og familie ved siden av.

Går utfra at det er deltidsstudie, vil du si litt mer om det? Er det samlingsbasert, nettstudie eller noen dager på skole?

Ville aldri sag opp stillingen, men kanskje søkt permisjon for noen prosenter, evt søkt permisjon når du skal på samling.

Det jeg gjorde, nå studerte jeg til å fortsette på samme jobb som jeg jobbet, bare med mer ansvar og høyere lønn.

Jeg studerte samlingsbasert. Fikk permisjon med lønn under samlinger, da dette var en ordning min kommune hadde da. Jeg jobbet fullt ellers bortsett fra i praksisperioder hvor jeg tok ferie eller permisjon uten lønn.

Det var knallhardt når det stod på, både økonomisk og med studie.

Anonymkode: f22c7...9d9

Skrevet

Så lenge dette er drømmen og mannen din har en jobb som er forenelig med at du jobber turnus, så gjør det!! Jeg jobber 8-15.30 hver dag og skulle gitt høyrearmen min for å jobbe turnus igjen med 3 barn!

Anonymkode: 79e0b...686

Skrevet

Takk for synspunkter. Jeg tar de med meg! 

Det er heltid 3 år på høyskole. Første året nå til høsten er påbygg, jeg mangler tre fag. Så første året kan jeg jobbe ved siden av. Jobben jeg har nå kan ikke innvilge ytterligere permisjon ( har gått ulønnet ifb. med mammaperm. ) jobben krever 100% bemanning i min stilling til enhver tid. 

Jeg syns selv valget er utrolig vanskelig å ta. Den ene dagen vil jeg kaste meg ut i det og den andre dagen tenker jeg det er galskap å si opp den "i andres øyne fine jobben min" ... 😳🤓 

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for synspunkter. Jeg tar de med meg! 

Det er heltid 3 år på høyskole. Første året nå til høsten er påbygg, jeg mangler tre fag. Så første året kan jeg jobbe ved siden av. Jobben jeg har nå kan ikke innvilge ytterligere permisjon ( har gått ulønnet ifb. med mammaperm. ) jobben krever 100% bemanning i min stilling til enhver tid. 

Jeg syns selv valget er utrolig vanskelig å ta. Den ene dagen vil jeg kaste meg ut i det og den andre dagen tenker jeg det er galskap å si opp den "i andres øyne fine jobben min" ... 😳🤓 

Hva jobber du som nå, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...