Gå til innhold

Dyttet tennåringen, samvittigheten spiser meg opp :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

15åringen sprenger alle grenser for tiden, da tenker jeg  ikke "vanlige" tingene som å rote, slenge fra seg klær, badet of vasken fult av sminke ol men likegyldighet for regler hjemme. 

Har tatt henne i snusing, alt jeg sier går inn ene øret å ut det andre så har nærmest gitt opp den kampen.

Så innetiden, 3 ganger siste 2 mnd har kun kommet inn time for seint. Endte med at hun ble nektet å dra ut 2 dager etter det. 

Så skolefravær, hun forstår ikke alvoret. Hun skulker 1-2 x i mnd ifølge siste møte med lærer. Oppdaget henne utenfor et senter da hun egentlig skulle ha vært på skolen. 

Pga av dette så krangler vi 1-2 x i mnd også, som oftest ender det opp i sinne og at hun slenger med dører. Men pga det har vært så mye fra henne på engang så hadde sinnet toppet seg og denne gang dyttet jeg til henne 3-4 mens vi ropte og kranglet. 

Jeg føler meg som uverdig og at jeg ikke er noe god mor etter dette. Har sagt unnskyld og pratet med henne at min oppførsel ikke var noe som er akseptabelt og lovet å skjerpe meg. Men det går igjen over å over i hode mitt i sakte tempo og samvittigheten spiser meg opp. 

Noen gode råd til skamfulle meg?

Anonymkode: 9f7e5...abe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble banket opp (ordentlig) av stefaren min, og fikk slengt etter meg ord som "hore", "sjøge", "tater" etc av moren min når jeg var i den alderen og kom en time for sent, ble tatt i røyking etc etc. Fikk aldri noen unnskyldning. Men det ble (bra) folk av meg også, tilslutt. ...litt issues ble det jo, litt angst og anorexi, men det gikk seg til. 

Poenget mitt er at å se foreldrene eksplodere tåler man en gang eller to. Og du har sagt unnskyld, og vist/sagt at du bryr deg. Ikke undergrav deg selv for mye heller, det blir utnyttet ;) Men gjør som du har gjort... "Sorry , voksne driter på draget nå og da de også, men vi står i det og nå går vi videre."  

Bare det at du nå omtrent slår deg selv ihjel pga dette viser jo at du er en flink mamma som gjør mye bra 😊💜 Dette vil gå seg til.

Anonymkode: f8cf0...ec2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble banket opp (ordentlig) av stefaren min, og fikk slengt etter meg ord som "hore", "sjøge", "tater" etc av moren min når jeg var i den alderen og kom en time for sent, ble tatt i røyking etc etc. Fikk aldri noen unnskyldning. Men det ble (bra) folk av meg også, tilslutt. ...litt issues ble det jo, litt angst og anorexi, men det gikk seg til. 

Poenget mitt er at å se foreldrene eksplodere tåler man en gang eller to. Og du har sagt unnskyld, og vist/sagt at du bryr deg. Ikke undergrav deg selv for mye heller, det blir utnyttet ;) Men gjør som du har gjort... "Sorry , voksne driter på draget nå og da de også, men vi står i det og nå går vi videre."  

Bare det at du nå omtrent slår deg selv ihjel pga dette viser jo at du er en flink mamma som gjør mye bra 😊💜 Dette vil gå seg til.

Det ble litt komisk 😂😳

litt angst og anoreksi... huff håper det går bra med deg nå.

Hi, tror alle kan miste besinnelsen.

eldste her har ADHD og har vært ekstremt utfordrende.

jeg har slått han med flathand en gang 

ristet han flere ganger

samvittigheten spiste meg også opp, 

Sa unnskyld alle gangene, hatet meg selv, men vi er bare mennesker. 

Anonymkode: c7021...b32

Skrevet

Huff ja. Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. De 2 største mine har vært en utfordring. Har dessverre sagt noen stygge ord innimellom og tatt hardt tak i armen på de. Hun ene fikk en fik på hodet. Men etter hver episode vi har hatt,så har jeg satt meg ned og beklaget og snakket om at mamma mister kontrollen når de er slik med meg. Det har skjedd kanskje 4-5 ganger de siste 4 årene.

Anonymkode: 3ad49...791

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ble litt komisk 😂😳

litt angst og anoreksi... huff håper det går bra med deg nå.

He He, takk Det er helt greit :) Jeg har litt "humor" med det selv, for når jeg ser på min oppvekst på avstand så er det så tragisk at jeg må bare prøve å le litt innimellom. Det går bra, etter forholdene, nå :) Har litt angster , kontrollbehov og Ocd, men er en oppegående og velfungerende person i full (krevende) jobb , god økonomi, hus med stakittgjerde, mann og barn. Så alt i alt så har det gått kjempe bra med meg :) 

-alle familier har sine issues-

Skrevet

Jeg var selv en prøvelse når jeg var ung.. En gang ble fattern så sint at han velta klesskapet mitt og slo hull i veggen(jeg kalte han og mamma noen veldig stygge ord), i tillegg til at jeg dreit i alle regler hjemme. Pappa unnskyldte seg for oppførselen sin og jeg har aldri holdt det i mot han. Han er verdens roligste og tålmodigste mann så når han sprakk skjønte jeg at strikken var strekt alt for langt ;)

Når broren min ble tenåring og ganske rebelsk dytta pappa han 1 gang(broren min gikk oppi ansiktet på han), slik at han datt bakover(det var ikke hardt)... Pappa ordnet opp med en gang og broren min tilgav selvfølgelig med en gang... Men pappa hadde dårlig samvittighet i flere måneder etter dette. Han slet med den episoden i mange år, noe som ikke var nødvendig,

Han ble også ettergivende, noe som ikke hjalp broren min i forhold til det miljøet han vanket i da. 

Til tross for at vi begge har sett våre foreldre sprekke ved et par anledninger er vi ingen traumer for det ;) Det viktigste er å vise at man vet at man gikk over streken og sier unnskyld til tenåringene. Da viser man at man kan feile, men at du retter opp i feilene dine. ;) God lærdom for tenåringene tenker jeg.

Det at du lar samvittigheten gnage på deg, viser at du er en mor som bryr seg. Du har vist din datter at du som alle mennesker har en grense og når du feiler så gjør du opp for deg :) 

Mannen min kalte moren si noe helt forferdelig som 17 åring, da fikk han en ørefik så det sang.... Og min svigermor har hverken før eller siden gjort noe slikt...Men det sier litt om hvilke prøvelser disse tenåringene kan være. Sier ikke at det er greit å slå eller dytte. Det viktige er hva man gjør i etterkant av at du feilet ;) 

Anonymkode: 343c9...885

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

He He, takk Det er helt greit :) Jeg har litt "humor" med det selv, for når jeg ser på min oppvekst på avstand så er det så tragisk at jeg må bare prøve å le litt innimellom. Det går bra, etter forholdene, nå :) Har litt angster , kontrollbehov og Ocd, men er en oppegående og velfungerende person i full (krevende) jobb , god økonomi, hus med stakittgjerde, mann og barn. Så alt i alt så har det gått kjempe bra med meg :) 

-alle familier har sine issues-

Det er godt å høre 😊

Klem til deg

Skrevet

Har lyst å dytte min tenåring flere ganger om dagen! Har ropt hold kjeft og andre ting jeg angrer på. Forferdelig slitsom alder. Vi er bare mennesker....

Anonymkode: ad842...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...